Skip to content

Kära tjockis

3 oktober, 2013

Jag läste nyligen en bok av en komiker jag diggar skarpt, Dawn French, som heter Oh Dear Silvia. Hon har tidigare skrivit en roman som hette A Tiny Bit Marvellous, som var okej, och en memoar som hette Dear Fatty. Den senare gillade jag också, utöver att den var roligt skriven både för att den handlar om henne och för att jag gillar historier om komikers utveckling. Det är något med att få läsa om experimenterandet och de konstiga turnéerna och kanske ännu mer kvinnliga komiker, som kämpar i motvind men ofta hittar bra sammanhang och… äh jag vet inte. (Jag upptäckte för övrigt att jag velat läsa den så mycket att jag lyckats köpa den både till Kindle och i pocket. Hah.)

I alla fall. Dear Fatty handlade inte, som jag trodde när jag först såg den, om att French pratade till sig själv eller sitt yngre jag eller till någon allmän tjockis. Fatty  är ett smeknamn på en vän som hon då och då riktar sig till.

Men jag blir liksom sugen på att skriva en bok som heter Kära tjockis. Som kanske riktar sig bara till tjockisar, eller kanske till alla som tror att de är det. Som en blandning mellan en kram och en örfil, som jag sagt några gånger om Kroppspanik. En helt annat slags bok dock, som bara pratar personligt och innerligt, lite argt men mest kärleksfullt. Ingen vetenskap, inga siffror, bara du och jag som sitter ner och tittar varandra ärligt i ögonen.

2 kommentarer leave one →
  1. Sofie permalink
    3 oktober, 2013 11:10 e m

    Låter som en fantastisk bok! Skriv på! :)

  2. 4 oktober, 2013 4:56 e m

    Ja! Skriv! Så får du komma hit till Göteborg och Bokmässan igen och vi får läsa!

Kommentera

