Skip to content

”Hej fetto, vill du ha ett tips?”

18 september, 2013

Alltså, det är inte ofta jag blir sådär förbannad så att jag får hjärtklappning. Men idag fick jag den lyxen! (Och det kom tillbaka lite medan jag skrev nu, faktiskt.)

Imorse pratade jag lite i Gomorron Sverige om appar som kan vara bra att ha när man jobbar på kontor. Det går att se här, om man vill det.

Lite senare var jag på väg ut för att hjälpa en kompis med en grej, och såg att jag hade ett missat samtal. Jag sket i att lyssna på mina meddelanden, för det brukar vara saker som ska skrivas ner och jag var redan nere i porten, så jag ringde bara tillbaka numret som hade ringt.

Damen som svarade sa att hon hade sett mig i TV på morgonen och att jag hade varit väldigt bra, och något lite vagt om det jag hade pratat om. Inte så konstigt, ibland hör folk av sig som vill veta vad det var för app jag pratade om, eller undrar något annat, eller så.

Men så sa hon ”… och jag såg ju att du är överviktig, ja det har jag också varit, men nu är det såhär att jag marknadsför en produkt som är helt unik, det finns inget sånt i världen förut, och det ska hjälpa mot övervikt-” och ungefär här bröt jag och sa, så trevligt jag hade energi till, att hon kunde nog inte ha ringt mer fel, att jag precis har kommit med en bok som bland annat förklarar att bantningsföretag över lag är onda, hejdå, och la på. Jag önskar lite grann att jag hade orkat skälla ut henne ordentligt, men jag blev bara så trött.

För vad fan är det för människa som tycker att detta är rimligt? Som ser någon på TV och tycker att det är deras uppgift att ringa upp och säga hej du är tjock, du borde göra något åt det, jag har lösningen? Som inte inser hur vidrigt det är på alla sätt och vis? Som tycker sig ha rätten att kommentera min kropp över huvud taget, och att anta att jag är tjock för att jag bara inte kommit till insikt än, för att jag är för korkad för att känna till att det går att gå ner i vikt, för att jag bara inte försökt tillräckligt ordentligt?

Jag blev arg och ledsen nog, men tänk om jag inte var aktivist och författare och någorlunda medveten — det hade fan kunnat paja minst en hel vecka, om det inte hade satt sig som en till tagg i en kanske redan ganska omvärldssargad själ. Att, tänk på det igen, en främling helt oprovocerat ringer upp och talar om för mig att jag är tjock och det är något jag borde ändra på. HUR är detta något man tycker är ens tillnärmelsevis vettigt? HUR? 

Jag la på innan jag ens fick veta vad det var för fantastiskt hon sålde, men jag googlade hennes nummer och hittade hennes facebooksida och det verkar som att hon förhandspromotar en re-vo-lu-tio-ne-rande produkt som kommer med massa påståenden om ”genetisk viktnedgång”, vad fan nu det ska betyda. Båg, tror jag det ska betyda.

Tittar man på företaget har de tidigare sålt mi-ra-ku-LÖsa hudföryngringsprodukter som, ifall ni undrar, innehåller lite vanliga hudkrämsingredienser och ett ämne urvunnet ur trädbark. Tjoho. Och som säljs och marknadsförs via det som lite snällt kallas multi-level-marketing eller nätverksförsäljning, alltså för det mesta att massa stackars människor luras att köpa på sig smink eller pulver eller köksredskap eller vad det nu är, och så ska de sälja det till varje vän och främling och kotte som de stöter på. Och helst lura dem att köpa på sig och sälja vidare. ( Ofta ingår i såna här arrangemang att man får gå stora seminarier där man lär sig hur man ska fortsätta pressa och pressa sitt säljsnack. Ett nej är bara ett nej inte än, och alla är potentiella kunder eller nya grenar i försäljningsträdet. Inklusive intet ont anande journalister, tydligen.)

Det var alltså det Gull-Britt nu tyckte att hon var snäll nog att dela med sig av till mig. Jag vet inte om det är bättre eller värre att hon verkar vara något slags privatperson någonstans i den här distributionskedjan än att hon var en faktisk marknadsförare med faktiskt PR-ansvar. Hon kanske tänkte att jag skulle bli jätteglad och entusiastisk och använda mitt nätverk och mina kanaler för att föra ut den här frälsningen. Oavsett vilket var det ett väldigt äckligt beteende. Att ta sig den rätten, att vara så oförskämt förmäten.

Alltså på riktigt, jag kan inte ens föreställa mig hur man tycker det är okej att se någon på TV, som pratar om något helt annat, och ringa dem och säga ”Du var bra men du är tjock.” Hur man tycker att det är rimligt beteende. Hur man tänker sig att detta ska tas emot.  Jag blir liksom nästan mållös. Jag verkligen saknar ord för att kunna förmedla hur förbannad jag blir, hur obehagligt jag både tyckte att själva samtalet var och hela grejen är.

Jag tänkte först hänga ut det här företaget men jag vill faktiskt inte ge dem någon uppmärksamhet, bland annat eftersom det var Gull-Britt själv som var omdömeslös nog att ringa mig. Jag skulle kunna hänga ut henne med namn och nummer och bild, men jag tänker stå över det också. Men ni kan vara alldeles säkra på att jag tänker extremt fula saker om både dem och henne.

Fy faaan.

29 kommentarer leave one →
  1. 18 september, 2013 4:32 e m

    Fy fan! Jag blir så j-vla förbannad! Snacka om att verkligen ha ringt helt fel! Att människor inte har mer i huvudet alltså! För att se det ”positiva”: detta bevisar verkligen att din bok BEHÖVS! Keep up the good work.

  2. Lisa permalink
    18 september, 2013 4:39 e m

    Men, jesus. Ibland är det verkligen helt omöjligt att förså hur människor tänker.

  3. Kajsa permalink
    18 september, 2013 6:16 e m

    Att folk ens ringer personer som de ser i tv och sen detta!? Jag finner inga ord.

  4. 18 september, 2013 6:27 e m

    Avgå mänskligheten! Ledsen att du fick vara med om det.

  5. 18 september, 2013 6:57 e m

    Låter som om Gull-Britt bantat bort frontalloberna (det område i hjärnan som hjälper oss avgöra vad som är passande att säga/göra). Jag tyckte din bok var jättebra speciellt för att den ifrågasatte smal-normen. Varför tas det för givet att alla vill bli smala och att man på något sätt ska vara tacksam över sådana här råd som egentligen är rena påhopp? All heder åt dig för att du sätter fokus på detta!

  6. 18 september, 2013 7:23 e m

    Hoppas att hon läser detta! Fruktansvärd försäljningsmetod det där. Jag har också råkat ut för det, men inte alls på samma vidriga sätt.

  7. 18 september, 2013 8:16 e m

    Vidrigt! Förövrigt sjukt peppad att läsa din bok. Jag är så trött på att folk ska tala om för andra hur de ska se ut, tänka, äta, hålla på. Nyss såg jag en kommentar på FB ang Bagge i Idol: ”visst borde han färga skägget? SÅG NI?”. Kunde lika gärna stått banta/gå upp i vikt/sminka sig/klä sig annorlunda. SHUT UP säger jag bara! Heja dig!

  8. 18 september, 2013 8:46 e m

    Men alltså… Vad i helvete?! Vad är det för jävla fel på folk. Orkar inte. Vill ringa upp å dina vägnar och skälla ut. Idiot.

  9. 18 september, 2013 8:51 e m

    Du var jättebra i klippet och kärringen kan dra något gammalt över sig!

  10. Frida permalink
    18 september, 2013 8:53 e m

    Fy faaan! Vad är det med folk?!?! Bra att du blir arg. Själv skulle jag bara blivit ledsen och grävt ner mig nånstans. Ilska är mer produktivt.

    För nåt år sen var det en tant som skrek bantningstips efter mig när JAG VAR UTE OCH SPRANG!!! (Det var dock väldigt bra tips, sånt jag inte tänkt på själv, som t. ex att läsk och chips är onyttigt :) :) :), tack tack dietisttanten). PS Intog vare sig chips eller läsk på min löprunda. DS

  11. 18 september, 2013 9:28 e m

    Vad damen tänkte, vet jag naturligtvis inte. Dock skulle jag spekulera att det mer handlar om en oseriös försäljnings- och marketingtaktik än något som har specifikt med tex. kroppsbilder att göra.

    I lägen som dessa är frågan ”Vart pekar pengarna?” oftast det som för till det riktiga svaret.

    • 19 september, 2013 8:35 f m

      Jag tror inte heller att det hade med kroppsbilder att göra, jag vet inte riktigt var du får det ifrån. Det är klart att det är en oseriös taktik, och det är det jag ifrågasätter i inlägget.

  12. Anna permalink
    19 september, 2013 12:19 f m

    Jättebra inlägg från dig och jag håller helt med! Du gjorde helt rätt! Jag har själv i alla år varit med om folk som tar sig rätten att berätta för mig, även när jag har varit smal (så smal att andra tycker att man ser för ranglig ut), att jag har varit för tjock i deras ögon. Eller kommentarer om olika kroppsdelar vad man tycker högt. Det har varit både karlar och kvinnor. Vi föds med dom kroppar vi har och med individuella samt olika förutsättningar. Låt oss få se olika ut för tusan!

  13. 19 september, 2013 6:33 f m

    Men så fruktansvärt! Jag förstår inte det där med att pracka på folk saker.

  14. HeyLeon permalink
    19 september, 2013 7:24 f m

    Whaaat?!? o_o

  15. 19 september, 2013 8:14 f m

    Men vad är det för fel på folk?

  16. 19 september, 2013 8:36 f m

    Nä. Ärligt talat, det är ju fan inte klokt. Det är ju tydligt att din bok behövs. Du är grym! Och snygg.

  17. 19 september, 2013 12:16 e m

    Vilken idiot!!

  18. Björn permalink
    19 september, 2013 3:18 e m

    Jag höll på att titta igenom bokmässans program och såg att någon skulle prata om ”kroppspanik”. Men är det inte så hon heter som brukar prata teknik i morgon-TV:n? tänkte jag. Ska hon prata om inte-teknik nu också? Det måste jag kolla! Om jag trodde att jag var förvirrad vid det laget så var det inget mot vad jag blev när jag läste denna berättelse. Vad är det här för värld egentligen? Jag menar, alla vet ju vad det finns för risker med att vara överviktig och blablabla… Men vore det inte på sin plats att någon upplyste Gull-Britt och hennes anhang om vad det finns för risker med att vara helt jävla dum i huvudet? För det kan ju inte vara riskfritt att gå omkring så. Finns det inga magiska piller mot det?

  19. 20 september, 2013 11:47 f m

    Bra och vettigt gjort av dig! Du, din bok och alla andra som har sett igenom tjock/smal-hetsen behövs.

  20. 23 september, 2013 8:06 e m

    Vad jag funderar på är om detta verkligen var Gull-Britts egna idé om att ringa journalisten på tv som berättade om en bok som beskriver hur just sådant oseriöst dravel påverkar människor både fysiskt och fysiskt?
    Däremot tycker jag det är väldigt bra att du inte hänger ut företaget, inte för att vara snäll och omtänksam mot människorna utan för att helt enkelt låta bli att ge dem den reklamen. Vem vet, kanske var det vad dem EGENTLIGEN hoppades på skulle ske och på så sätt få mer publicitet till företaget – all publicitet är väl ändå bra publicitet?
    Konspirationsteorierna haglar åter igen.

    • 23 september, 2013 8:20 e m

      Det var som sagt inte när jag pratade om boken, utan om något helt annat.

  21. 25 september, 2013 5:46 e m

    Asså fy fan! Jag mår illa av hennes beteende. Hur kan man göra nåt sånt?
    Du är en stor förebild för mig. Ta inte åt dig av dumma kommentarer.
    Kram Ida

  22. 26 september, 2013 9:29 f m

    Idiotiska människor det finns :(

  23. Magnus permalink
    26 september, 2013 9:38 f m

    När det gäller teknik,är du den person som gör det lättast att förstå saker och ting,du borde ha ett eget program,i mitt tycke..och förresten,stå på dig,du är en jäkla vacker qvinna,massa kramar från Magnus:-)

  24. 1 oktober, 2013 2:56 e m

    Jag storknar. Tycker iofs det var bra att du inte skällde ut henne. Sån dumhet är inte värd att få ensamtid om din energi. Bra att du luftar här på bloggen istället.

  25. 11 november, 2013 8:25 e m

    Först vill jag stämma in i ropen – helt förkastligt beteende, jag rodnar å hennes vägnar och blir förbannad å alla människors vägnar, som måste stå ut med att andra har åsikter om deras utseende hela tiden.
    Sedan vill jag nog säga emot många – jag tycker nog att hon (inte för att jag vill dig något ont Julia) ringde helt rätt. Julia, du är stark, du ser igenom och förstår när felet ligger hos den andre, men det gör inte alla. Som du själv tog upp i inlägget, någon annan kanske skulle tagit åt sig, ifrågasatt sig själv och kanske rent av köpt produkten av henne. Du talade om för henne att det inte var okej och förhoppningsvis fick hon en tankeställare. Dessutom har du en blogg där du kan ventilera och få ut budskapet och få andra att se igenom beteendet och ta redskapen med sig som sin egen styrka.

    Alltså tycker jag att hon inte kunde ringt mer rätt.

    Du är en stark person, starka personer behövs – tack för att du finns och tar fajten Julia!

Trackbacks

  1. Näthat och absurd ”marknadsföring”. | Panorama
  2. Fett, lögner & sjukt onödig ångest | Booze'n'Books

Kommentera

