Skip to content

Lite mer apropå 5:2

2 september, 2013

En lite rolig sak som Josefine påpekade när vi spelade in senaste avsnittet av Maktministeriet — boken nämner över huvud taget inte 5:2. Jag har ju hört talas om periodisk fasta förut, men det här utförandet och namnet började dyka upp på allvar först i våras, efter att bokmanuset var i princip färdigt. Det var någon gång där  som jag började notera det, och som någon först frågade vad jag tyckte. Sen har det helt enkelt exploderat.

Det är självklart ur ett rent egoistiskt perspektiv lite lustigt och lite frustrerande att en bok som är alldeles ny inte tar upp något som är så aktuellt och så jäkla överallt. Förhoppningsvis är det ingen som tror att jag är för korkad för att ha noterat det.

Men det är också talande om hur snabbt det roterar med trender i bantningsvärlden. Löpsedlarna hetsar om det senaste hetaste, när de inte hetsar om dolda folksjukdomar. Fett är farligt, socker är farligt, kolhydrater är farligt, tomater är farligt, äta efter sju är farligt, äta oftare än var tredje timme är farligt, äta mer sällan än var tredje timme är farligt… och så vidare. Farligt, alltså, som i att du kommer att bli tjock och/eller dö. Typ.

Jag är för övrigt gästbloggare på bokhora hela september. Idag skriver jag lite om hur boken blev en bok.

2 kommentarer leave one →
  1. 2 september, 2013 12:00 e m

    Väntar spänt på att boken ska dimpa ner i brevlådan. Verkligen skit samma om inte denna diet nämns, tror du får fram principen ändå liksom. Tycker inte dieten ens ska nämnas…Den ska tystas ihjäl tillsammans med alla andra viktnedgångsdieter. Men om jag ska följa en diet som gör mig friskare, (obs ej viktreglerande), ja då vill jag ha många års forskning i ryggen på det och inte en massa försökskaniner som känner sig speedade av lite nytt livsförändringsknark.

  2. 3 september, 2013 7:53 f m

    Julia, det var en intressant liten ”blänkare” på ledarsidan/DN i morse av Erik Helmerson!

Kommentera

