Skip to content

”När jag var femton slutade jag äta”

27 augusti, 2013

Igår hade jag den här krönikan i Aftonbladet, om relationen till Kroppen. Jag blev väldigt glad för den fina responsen, och att den blev så delad även utanför min vänkrets.

Sen kan jag tycka att det är lite frustrerande att vissa tyckte att jag bagatelliserade utseendefixering hos killar (för att jag sa att sånt här även är en del av paketet man, men kanske inte på samma sätt) och att jag borde prata om anorexi hos killar, och så vidare. Jag har aldrig påstått att det här är något som bara drabbar kvinnor. Det vore osant och oärligt, och jag tycker att det är viktigt att prata om det som något som påverkar alla. Men: Strukturerna i samhället ser ut på ett visst sätt. Vi diskuterar kvinnors kroppar på andra sätt än mäns, och i annan utsträckning. Det vore lika osant och oärligt att påstå något annat.

4 kommentarer leave one →
  1. 27 augusti, 2013 9:48 f m

    Alltid intressanta ord ifrån dig! :-)

  2. 6 september, 2013 9:44 f m

    Det kommer alltid finnas de som ropar ”Ja, men männen då?!” med argt och indignerat tonfall så fort en tar upp något om kvinnor. Det är en del av patriarkatet.

  3. 8 september, 2013 10:10 f m

    @Ylva: word! Så jävla tröttsamt! Typ ”Nu pratar du om äpplen här, men har du tänkt på att det finns päron?” ”Eh nej, för nu ville jag ju prata om äpplen.” Osv.

  4. 16 september, 2013 8:34 f m

    .Intressant och viktigt ämne som måste fortsätta lyftas! Din bok är verkligen behövd just nu. Jag antar att du läst Kakans blogg på nöjesguiden gällande just Män/Kvinnor?
    Vill tipsa om den här bloggen: johanna.livskick.nu/2013/09/13/carre-otis-sanningen-bakom-modellyrket-det-jag-onskar-jag-vagade-beratta-for-mina-fans/
    då jag tror att hon skriver mycket som du kan tycka är intressant. Johanna skriver som du mycket om media och självbild och driver som du den mycket viktiga diskussionen framåt!

Kommentera

