Skip to content

Femetta, femtvå, whatever.

22 augusti, 2013

Jag har i flera månader tänkt att jag borde skriva om 5:2-dieten, sen jag först började läsa om det och sen någon frågade mig vad jag tyckte. Korta versionen: Jag tror att det är  problematiskt både för individen och för samhällsdiskursen att normalisera kaloribegränsning på den här extrema nivån; det är väldigt lätt hänt att man drar ner mer både på fastedagarna och de andra dagarna, för då måste det ju funka bättre, eller hur? Eventuellt kan det för vissa personer funka bättre rent psykologiskt att dra ner bara några dagar, istället för att vara hungrig sex-sju dagar i veckan, men jag är ändå ganska skeptisk. (Plus att det på ett rent språkligt-logiskt plan stör mig att man kallar det för fasta att äta väldigt lite. Men det är ett litet sidospår.) Och det eviga nötandet på löpsedlar om bantande som något man i princip förutsätts ägna sig åt — aldrig en bra grej.

Nu har så många andra hunnit skriva och twittra upprört att det inte känns fullt lika viktigt. Läs till exempel blekks inlägg om svält som könsnorm, eller den här ledaren från Eva Franchell på Aftonbladet.

4 kommentarer leave one →
  1. 22 augusti, 2013 10:54 f m

    Läste Franchells igår! Nej, tacka vet jag Bullens pilsner korv! :-)

  2. 22 augusti, 2013 11:43 f m

    Överväger att köpa 100 exemplar av din bok och strössla med över hela min arbetsplats. Framförallt i lunchrummet.

  3. 25 augusti, 2013 12:44 f m

    5:2-dieten?? Vad är det för något? Har inte folk riktiga problem att ägna sin energi åt istället? (Med folk menar jag alltså alla dessa människor som verkar ödsla omåttliga mängder tid och kraft på himla bantningskurer)

Kommentera

