Skip to content

Gomorron och god läsning

7 augusti, 2013

gomorron

I dagens Gomorron Sverige pratade vi lite om e-boksläsning — varför det är en bra grej, och för- och nackdelar med olika sätt att göra det. En sak som jag tänkte ta upp men missade i farten var att det finns program som konverterar olika format fram och tillbaka beroende på vilken platta man har och vilket format man vill läsa i. Kan vara bra att veta. (Tillägg: Samt att Kindle 5 går att köpa på Webhallen och Dustin Home.)

I alla fall kan man se inslaget här.

(Den lilla lampan har jag köpt på Teknikmagasinet, jag tror jag betalade sjuttio kronor för den.)

5 kommentarer leave one →
  1. Olle Ringman (82+) permalink
    7 augusti, 2013 10:38 f m

    Hej. Du missade inte bara koverteringsprogram för svenska e-böcker utan även att det går
    att köpa kindle i sverige. Jag köpte en som julklapp till min son från Dustin Home och det är
    den sena modellen, Kindle paperwhite.
    http://www.dustinhome.se/product/5010668067/amazon-kindle-paperwhite-6-wifi-with-special-offers/
    Hälsningar Olle

  2. Jonatan permalink
    7 augusti, 2013 10:54 f m

    När det kommer till konverteringsprogram kan jag rekommendera Calibre /http://calibre-ebook.com/). Klarar av fler format än vad jag någonsin stött på, är fritt och öppet och finns till alla både properitära och fria operativsystem en kan tänkas använda.

    Sen är det även värt att nämna att det går att gå runt de artificiella hinder som många e-boksleverantörer implementerar mot sina betalande kunder. T.ex. om en byter e-boksläsare eller vill låna ut en bok till en vän.

  3. 7 augusti, 2013 9:30 e m

    Jag såg dig (på gymet, så jag hörde dig inte) och såg dig med din kindle – förstod bara inte vad lampan ska vara bra för? Antar att det inta var en Paperwhite du höll i?
    Älskar för övrigt min Kindle passionerat pch har blivit lätt avert mot pappersböcker. Jobbigt.

    • 8 augusti, 2013 9:36 f m

      Lampan var om man inte har en av läsplattemodellerna med möjlighet till skärmbelysning — eller för den delen om man har det men föredrar externt ljus.

  4. sofia permalink
    8 augusti, 2013 2:17 e m

    Hej! Jag har en fråga angående att läsa pdf-filer på läsplatta – jag har förstått att det inte fungerar helt idealt, att endast några modeller har pdf reflow och att det inte heller alltid funkar så bra att konvertera pdf-filer till epub-format, även om sådana program finns. Då jag vill köpa en läsplatta för i princip the sole purpose att läsa en herrans massa pdf-böcker och -dokument på den, så undrar jag hur stort pdf-problemet faktiskt är, och om du har någon modell du kan rekommendera framför andra för detta ändamål?

Kommentera

