Skip to content

Mer naket

29 juli, 2013

Jag petade på Handendär så många gånger om att åka och bada att hans mamma föreslog att hon och jag skulle åka till Saltsjöbadens dambad, där hon aldrig hade varit. Jag tyckte det lät spännande, så vi pallrade oss dit.

Det var väldigt pittoreskt, som att vara i ett gammalt svartvitt vykort — förutom att vi hade rösträtt och så. Men allting är renoverat försiktigt, hundra år gammalt, blekt grönt och vitt och nakna damer uthällda på trädäck.

Jag måste erkänna att en av mina favoritsaker med att bada naken är att brösten flyter. Jag vet inte varför jag tycker att det känns så roligt, men det gör jag. Även utöver det är det väldigt trevligt att simma omkring naken, till och med i väldigt kallt vatten, och ligga och torka i sval bris. Jag började fundera på om man borde satsa oftare på att leta efter specifika nakenbad, för det är ett väldigt trevligt sätt att bada.

Sen kom det snubbar på jetskis som åkte fram och tillbaka precis utanför bojarna, och stannade och stirrade i omgångar. Tack för att ni försökte paja stämningen. Verkligen jättehyggligt. Urmysigt.

Jag orkade inte riktigt bry mig, kanske mest för att jag var på däck och inte ute vid bojen och simmade; då hade det varit klart obehagligare. Eller så hade jag börjat svära åt dem. Men liksom, kan man inte få vara ifred och avslappnad någonstans? Inte ens i sitt påhittade lilla vykort? Kan man inte få bestämma själv när och för vem man visar sig naken, i en situation som är oladdad och ostörd?

Lite smolk i bägaren precis på slutet. Men ändå över lag en väldigt trevlig eftermiddag.

För övrigt minns jag fortfarande vad jag lärde mig när jag gjorde ett reportage om nakenbad för några år sen. Vet ni vad naturister kallar andra slags bad? Textilbad. Jag tycker det är väldigt gulligt.

3 kommentarer leave one →
  1. julia permalink
    29 juli, 2013 7:10 e m

    ta med handendär så åker vi ut i skärgården med ”vår” segelbåt. Hittar en egen klippa där du kan vara naken. Själv älskar jag flytande bröst men fryser så om snippan utan badbrallor.

    • 30 juli, 2013 8:59 f m

      Tycker jag låter fantastiskt. (Och ja, det senare var lite jobbigt i kallt bräckt vatten.)

  2. 8 augusti, 2013 3:01 e m

    Har aldrig besökt något nakenbad, men jag såg det hela framför mig-exakt som ett vykort! Ja, tills jetski åkarna dök upp förstås!
    Och det där med brösten som flyter! Det vore en upplevelse! Tyvärr är nog mina lite små…;-)

Kommentera

