Skip to content

Du skall inte döma

25 juli, 2013

Det är så frestande, så lätt, nästan automatiskt att vilja säga att du vet inte hur någon fick den kropp de har, du vet inte hur de har levt eller hur de lever nu. Du vet inte hur friska de är, vad de har för värden, vad deras kropp kan göra. Du ska inte döma dem, för du vet inget om dem. Och ja, det är antagligen sant att du många gånger inte vet något om det där, även om du kanske tror att du gör det.

Grejen är bara att du inte ska döma dem ändå. Även om du vet hur de gick upp i vikt (eller ner), även om du vet precis hur de äter eller rör på sig, om du vet att de har bra blodvärden eller diabetes, om du vet att de kan gå omkring i en stor stad en hel dag eller lyfta hundratals kilon på raka ben, eller att de blir andfådda av några trappor. Oavsett vad du vet om dem ska du inte döma dem. Det är inte din rätt och det är inte din uppgift.

5 kommentarer leave one →
  1. 25 juli, 2013 3:38 e m

    Tror det är den klassiska att många som dömer själva sitter på hang-ups om egna kroppen men inte tagit tag i vad det är som felas, inte känns rätt eller var självkänslan tog vägen.

    • 26 juli, 2013 8:07 f m

      Fast det här handlar mer om instinkten att förklara att det är fel att döma för att du inte vet x y z. Vilket är en bra men komplicerad instinkt.

  2. 25 juli, 2013 4:51 e m

    Ja!

  3. 25 juli, 2013 10:20 e m

    Reblogged this on Christer.L.Hansson and commented:
    Klokt!

  4. 26 juli, 2013 8:46 f m

    Det finns många problematiska sidor av att döma någons hälsa och kapacitet efter utseendet. Jag önskar dagligen att folk ska sluta göra antaganden om min hälsa baserat på hur jag ser ut. Jag ser ut som en otränad men pigg småbarnsmamma med några graviditetskilon kvar på magen, många som ser mig tror att bara jag skulle träna lite mer så skulle allt bli frid och fröjd. Faktum är att jag är sjuk i ett svårt utmattningssyndrom och en lite för snabb promenad gör att det börjar svartna för ögonen. Min sjukdom syns inte alltid utanpå, jag är inte blå under ögonen, bra dagar är darrigheten borta och det går inte att se hur sjuk jag är. Den läkare som svarade mig ”men du ser inte trött ut” förstod nog inte hur ont det gjorde och hur desperat jag blev.

    Det är en väldigt viktig poäng du lyfter fram, att det inte alls är okej att döma även om en vet vissa saker om någons livsstil etc. Oftast ser vi ändå inte hela bilden och även de gånger vi vet mycket så är det ingen rättighet att döma andra.

Kommentera

