Skip to content

Nyhetsmorgon

3 juni, 2013

Imorse var jag med i Nyhetsmorgon och diskuterade retuschering och skönhetsideal. Det gick väldigt fort men jag tror att jag ändå fick fram lite saker. Man kan se inslaget här.

nyhetsmorgon

Det är intressant att Amelia Adamo säger — vilket hon också gjorde när vi pratade innan vi gick in i studion — att nittiofem procent av befolkningen egentligen är nöjd och mår bra och inte påverkas särskilt mycket av reklambilder och ideal. Det låter ju väldigt trevligt, men jag vågar nog påstå att de flesta studier pekar på, om inte omvända siffror, så ändå att många påverkas och mår ganska dåligt. Det handlar inte om en liten skör klick som inte kan slå ifrån sig, det handlar om att människor i alla åldrar och storlekar är missnöjda med sina kroppar. När elvaåringar svarar att de vill banta eller redan gör det, är det konstigt att påstå att de flesta inte påverkas av det som sägs och visas om kroppar och vikt.

13 kommentarer leave one →
  1. 3 juni, 2013 1:22 e m

    jag är väldigt förtjust i amelia trots att jag inte så ofta håller eh med henne :D men den här diskussionen tycker jag var jättebra, ni kompletterar varann väldigt fint. hade också önskat ett längre samtal förstås. förmodligen menar hon ”må dåligt” som i att man själv känner att det är trist att ”behöva” banta. små barn tror jag inte själva vet vad de missar, när de går och försöker banta hela barndomen. det är väl det som är det läskiga för både unga och vuxna, när vi vänjer oss vid att kroppsnojor nästan är som ett måste, en del av livet och inget man kan komma undan. som att krig med kroppen är oundvikligt. :(

    • 3 juni, 2013 3:08 e m

      Tror du inte att man kan må dåligt även om man inte vet att det finns något annat?

      • 4 juni, 2013 1:06 e m

        jo, det är det jag menar! det är ju egentligen än värre, för att det inte ”syns” lika enkelt i tex statistik för man frågar inte så noga. för jag tror att många som tror kroppskriget är oundvikligt skulle svara att de mår bra på en rak fråga, för det måste man intala sig själv typ. men ställer man andra frågor borde det visa sig att det inte är så himla kul, för nån, att må dåligt över varenda bulle och handla kläder osv…

  2. 3 juni, 2013 2:45 e m

    Du är ruggigt bra-du kan argumentera engagerat utan att tappa ”lugnet i rösten” om du förstår vad jag menar. Amelia har säkert rätt i att många kan sortera bort det, det är bara det att de flesta av de procenten som inte kan det är unga människor som håller på att bygga upp sitt jag och sin självkänsla.

    • 3 juni, 2013 3:08 e m

      Tack, vad snällt sagt!

      Jag tror dock inte alls att de flesta av de som mår dåligt är unga, det är som sagt ganska mycket som pekar på att de flesta påverkas av de ideal som visas upp.

      • 3 juni, 2013 4:23 e m

        Jag tror inte att någon mår bra av de idealen vi har idag, men jag tror att det blir lättare ju äldre man blir att skaka av sig det.

  3. 3 juni, 2013 4:23 e m

    Vi måste prata om det här i MM också. Note to self (och dig). :)

  4. 3 juni, 2013 10:04 e m

    Bra Julia!

  5. Elin permalink
    3 juni, 2013 10:25 e m

    Såg dig idag på en tv utan ljud på finlandsbåten och berättade glatt för min tvååring; ”Titta! Där är Julia Skott. Henne brukar mamma läsa på datorn.”
    Nu vet jag vad för viktigt du pratade om också. Så bra.

Trackbacks

  1. Damned if you do, damned if you don’t | Dark Places

Kommentera

