Skip to content

Bok: Färdig. (Typ.)

29 april, 2013

Nu har jag skickat den alldeles sista versionen av boken, som nu ska till sättning. Sen ska den korrekturläsas men då får jag inte göra mer än stryka kommatecken eller stoppa in ett extra m i komatecken, och så vidare.

Alltså fy satan vad läskigt det var. Jag litar väldigt mycket på både förläggare och redaktör och jag tror inte att det ska vara några saker som egentligen behöver förtydligas eller fixas mer, men tänk om det är? Tänk om jag bara kommer på något smart som borde ha varit med? Tänk om någon påpekar att någon formulering är sjukt otrevlig eller antyder saker som jag inte alls tycker?

Men puh ändå. Nu är det typ klart. Nu ska jag bara vänta typ fyra månader på att den kommer ut också.

Och! Jag upptäckte idag att den nu finns på Natur & Kulturs hemsida!

Med vass humor och drastiska exempel från verkligheten gör Julia Skott upp med BMI-lögner, hälsomyter och skeva kroppsideal i Kroppspanik. Med hjälp av aktuell forskning, personliga erfarenheter och populärkulturella spaningar tecknar hon bilden av ett samhälle som drabbat av kroppspanik.

Julia Skott förklarar varför bantning inte fungerar i längden och att övervikt inte alltid är farligt medan däremot skräcken för att bli, eller betraktas som, tjock driver oss till hälsofarliga bantningsexperiment. Hon pläderar för en mer nyanserad bild av hälsa i en värld där alla kroppar tillåts må bra.

Och dessutom på Adlibris, så man kan bevaka den. Om man vill det. Kategoriserad under ”hantering av ångest och fobier” vilket jag tycker är ganska roligt.

11 kommentarer leave one →
  1. Victoria permalink
    29 april, 2013 11:57 f m

    Pepp!

  2. Martina permalink
    29 april, 2013 12:32 e m

    Jag har lagt den på bevakning!

  3. 29 april, 2013 1:31 e m

    Så himla grymt! Och DU är så himla grym. Komemr helt klart att köpa ett ex, är mycket pepp på detta!

  4. Martina permalink
    30 april, 2013 10:02 f m

    P.S. Jag kommer absolut köpa in den till mitt bibliotek också.

  5. TalkBack permalink
    30 april, 2013 10:08 f m

    Det finns alltså inga kapitel om tecken på koma? ;)

  6. 5 maj, 2013 3:24 e m

    Äntligen!! Grattis och lycka till med utgivningen!

  7. MarySaintMary permalink
    8 maj, 2013 4:50 e m

    Borde köpa in den och lägga i fikarummet på mitt jobb. Så mycket oreflekterat ångestätande, bantning, vägning osv där. :(

  8. 17 juni, 2013 1:58 e m

    Nu har jag lagt in den på bevakning på adlibris! Jag jobbar ju faktiskt på bibliotek så jag ska försöka få dem att köpa in den oxå. Dessutom så borde jag ge den till ett otal vänner som bantar, opererar sej och hetsmotionerar sej smala (och lyckliga?)

Kommentera

