Skip to content

Jag vill också vara fri

21 april, 2013
tags:

Jag läser i DN Söndag om Lena Nymans kamp med sin kropp och sin vikt. Om det eviga räknandet, om vinglandet fram och tillbaka mellan svält och hetsätning, om kommentarerna från män nära och män i tidningar. Om nojorna, om olyckan, om ångesten. Om den samtidiga ilskan och viljan att visa att någon som ser ut som hon också finns.

Det är ett utdrag ur en ny bok, Jag vill ju vara fri. Jag har inte läst resten av boken, men något i mig anar att det inte var något som gick över, något som hon blev fri ifrån. Det är sällan det.

Något i mig är lite skört. Trött, stressad, nervös för min bok. Stressad och trött för vardagsdetaljer. Lite i svängning. Och jag kan inte riktigt hantera det jag läser. Vill hitta en tjugoårig Lena som försöker banta sig smal nog för att få spela missbrukare, försöker banta sig smal nog för att Vilgot Sjöman ska säga att hon är vacker vilket han gör när hon är smalare. Som skriver dagbok som nästan bara handlar om vikt, om kroppen, om att äta och inte äta. Krama henne, skälla på henne, krama henne igen.

Vill krama mig själv, utifrån, vill säga åt mig själv att det är ok. Vill hitta alla andra, sätta oss i pyjamas och bygga ett fort av täcken och kuddar och sitta där och prata tyst och lugnt, vila lite, klappa på varandra och vara i våra kroppar, inte vara våra kroppar.

Som när Handendär kramar mig när jag byter om. Försiktigt drar med händerna och fingertopparna över ryggen, fjäderlätt i cirklar och vågor och rader, och jag kan blunda och bara vara precis innanför mina egna ögonlock och i min egen hud, släppa allt i två minuter och bara andas, rysa lite. Jag behöver den känslan i en liten glasflaska, att öppna och lukta på när det blir för mycket.

One Comment leave one →
  1. 21 april, 2013 2:25 e m

    Åh, jag älskar lena nyman! Så oerhört sorgligt med hennes kroppshets. Du skriver fint om att vara i sin egen hud, jag önskar vi inte behövde ha ens partners till att hitta dit. Men fint om man kunde få det i glasflaska…

Kommentera

