Skip to content

Lejon och lammkött

10 april, 2013
tags:

Jag och Annan tänkte gå ut och förlusta oss lite på Lion Bar, eftersom hon var där för ett tag sen och tyckte det var trevligt. Det var trevligt, tills det dök upp vad ungdomen kallar en disc jockey — eller, han var en MacBook Air-jockey — som spelade musik alldeles alldeles för högt för en liten sunkkrog en onsdagkväll. (Annan råkade vid ett tillfälle säga att det bara lät som oväsen, varpå jag skrattade åt henne i två minuter. Hon menade att det var för mycket diskant men det var så underbart tantigt.)

När min röst började spricka av att försöka konversera, och mina öron började vissla, gav tanterna upp och gick hem. Annan ville ta en cigg innan vi delade på oss, och så plötsligt dök det upp en artonåring som undrade vart vi tänkte gå. Hem, sa vi. Men natten är ung, sa han. Ja men vi är gamla, sa jag, i ett ögonblicks perfekt tajming.

Nämen vadå, ni är ju inte över tjufem, då är man inte gammal, sa han. Då gav vi honom alla våra pengar.

No comments yet

Kommentera

