Skip to content

Age ain’t nothin but… meh.

5 mars, 2013
tags:

Jag och Handendär tittade häromdagen på Indiana Jones and the Temple of Doom, och jag funderade på att det var trevligt att Harrison Ford inte hade sällskap av en kvinna som var tjugo år yngre än han, även om nu resten av filmen är både sexistisk och rasistisk. Sen kollade jag upp det och även om Kate Capshaw var över trettio så skiljer det elva år mellan dem, så det var inte riktigt som jag hade tänkt mig. Och den första Indy-filmen har ju en ganska slemmig relation mellan honom och en kvinna som var tio år yngre och typ fjorton-femton när de började ha ihop det. Som säger till honom att hon var ett barn och får svaret att hon minsann visste vad hon gjorde. Så, eh, det var väl inget.

Men det påminde mig också om en reflektion om Silver Linings Playbook, som i övrigt har ganska många fler kvalitéer än Temple of Doom. Jennifer Lawrence är 22. Bradley Cooper är 38. Det är i och för sig inte en omöjlig eller absurd åldersskillnad, men den är inte oväsentlig, särskilt om den yngre parten är så pass ung. Men det nämns aldrig. Det diskuteras inte, förutom kanske i sidled när Bradley Cooper som Pat frågar Lawrences Tiffany hur gammal hon är, och hon svarar att hon är gammal nog att ha en död make. I övrigt är det som en icke-fråga och… jag vet inte om jag tycker att det är det. Det kanske ska vara så att hon spelar lite äldre än hon är och han lite yngre, och över lag är det en del tids- och mattefaktorer som jag funderade ganska mycket över, men det känns som även att i den filmens universum och rytm är ålder och erfarenhet definitivt något som skulle spela roll och borde få lite mer plats.

Framför allt blir det ibland lite tröttsamt med ständiga okommenterade kärlekspar som i vissa fall skulle kunna vara far och dotter. Det är bara en grej när det är någons nya styvmor, då kan det vara något som uttalas — eller om det är en äldre kvinna med en yngre man. Men liksom, kan Harrison Ford inte ha ihop det med Helen Mirren eller Sally Field, som bara är några år yngre — eller Judi Dench, som är åtta år äldre — istället för med Anne Heche, som är 27 år yngre? Six Days Seven Nights  fick nu i och för sig ganska mycket skit bland annat för just det. Men de här filmerna fortsätter liksom att göras, även om folk skriver om åldersskillnaderna. Är det meningen att vi inte ska kunna tro på att en man över fyrtio kan tända på en kvinna över fyrtio? Eller över trettio?

I alla fall. Läs gärna också Jan Gradvalls kommentarer om den urbota kassa svenska titeln. Du gör mig galen indeed.

4 kommentarer leave one →
  1. 6 mars, 2013 4:18 e m

    Jag har tänkt på det där många gånger, att det vore kul med ett par som är i ungefär samma ålder. Inte för att alla par MÅSTE vara det, inte för att det är FEL med ålderskillnader, utan bara för att det är så himla vanligt med filmpar där mannen är en bra bit äldre än kvinnan.

    Jag tänkte särskilt på det när jag såg ”The Illusionist”. Kände inte rollfigurerna som spelas av Edward Norton och Jessica Biel varandra som unga? Skilde det inte max ett par år mellan dem då? Hur uppstod den betydligt större skillnaden mellan dem som vuxna, när de spelas av Edward Norton och Jessica Biel (skillnaden mellan skådespelarnas åldrar är 16 år)? Är detta kanske ett av illusionistens trick…?

    • 6 mars, 2013 4:20 e m

      Intressant exempel! Och precis, det är inte FEL, det är bara trist när det blir normen.

Kommentera

