Skip to content

Girls on Youtube

3 mars, 2013
tags:

Idag spelade vi in ett nytt avsnitt av Maktministeriet, det kan man höra här.

En sak som jag kom på mitt under inspelningen att jag borde skickat till Fredrik och Josefine så vi kunde pratat om det är ”Girls on Youtube”. Det är ett avsnitt av en dokumentärserie som heter Becoming Youtube, och det här avsnittet som kom i veckan handlar om varför det inte finns några framgångsrika tjejer på Youtube. Eller typ inga tjejer alls.

Problemet är ju bara att det finns det, till och med om man enligt instruktionerna bortser från sminkvloggarna — varför man nu ska göra det, kan man undra. Problemet är också att det näthat som diskuterats ganska mycket i Sverige de senaste veckorna inte riktigt tas på allvar, för så himla jobbigt kan det ju inte vara att vara en tjej på internet som sätter sitt ansikte framför en kamera, samt att man verkar kräva mycket högre nivå av tjejerna, samt… ja, en massa saker. Det är typ en fin ansats som går fel på en rad punkter.

Det har gjorts ganska många videor som svarar på det här klippet, och jag länkar in några av dem här. Jag skulle kunna länka typ tjugo till, minst, men jag tror ni tröttnar då. Youtube kan säkert föreslå fler.

Ibland känns det som att vi ofta glömmer bort Youtube som något annat än en hög för klipp från andra källor eller gulliga katter. Det finns fantastiska mängder intressant innehåll och spännande saker där. Inklusive diskussioner.

Kommentera

