Skip to content

En annan slags bokångest

6 februari, 2013

Jag sitter ju alltså och redigerar min bok. Jag har fått väldigt mycket bra synpunkter från min förläggare, men vissa av dem ger mig lite prestationsångest. Min hjärna översätter dem till ”gör om, gör bra” och så blir jag nervös och osäker och undrar om jag kan det. Kan jag fixa, göra bra, göra bättre? Finslipa anslag och tempo? Spika strukturen? Sluta använda ordet ”ganska” fjorton gånger per kapitel? (Just det var i och för sig ganska lätt att åtgärda.) Det här är liksom tio gånger större än något jag gjort innan, i omfång, så det är en helt ny utmaning att få det att hänga ihop och bli bra.

Ovanpå osäkerheten om själva innehållet i sig, finns också en undran om det kommer att bli bra nog för den som läser. Vid det här laget är det rätt många som säger att de ser så mycket fram emot boken, att den behövs, att den är viktig — och tänk då om den inte blir bra nog? Om den inte gör något avtryck i debatten, om den inte hörs i bruset, om folk läser den men den inte når in? Tänk om jag gör människor besvikna, efter att ha lovat dem en bok som gör skillnad.

Hua. Jag tror att det går. Jag tror jag tror. Vissa dagar tror jag inte riktigt lika mycket. Men jag tror. Och jag vet att min förläggare inte nöjer sig med en bok som är okej. Den ska bli BRA.

Frågan är bara om jag kan leva upp till det.

5 kommentarer leave one →
  1. 6 februari, 2013 10:19 f m

    Åh, det här får mig att sakna att jobba som redaktör. Jag tycker att det är så roligt att göra den där genomgången som får allt att falla på plats för författaren, för att ett par utomstående ögon har tittat på texten. Även om det är mycket jobb för att få till det.

    Men jag tror också att det här blir bra! Du skriver ju jättebra, hur skulle resultatet kunna bli dåligt? Come on!

  2. Helena permalink
    6 februari, 2013 10:19 f m

    Jag tror det kommer gå strålande! och boken är ju råviktig, heja dig! Jag sitter just och redigerar en lång text, och för mig hjälper det att i det här läget läsa skrivböcker (jag menar böcker om hur man skriver och redigerar text). Det förvandlar arbetet mycket mer till ett hantverk, vilket gör att jag kan slippa ifrån känslan av att det handlar om ”hur bra jag själv är där inne”. Ett hantverk lär man sig ju också medan en håller på, då finns det ju allt hopp i världen!

  3. 6 februari, 2013 10:43 f m

    Klart att du kan! En bok är ett stort projekt, mycket som skall hänga ihop och funka, och det kräver betydligt mer överblick och disciplin än en artikel. MEN dels är du bra på att skriva och dels (förhoppningsvis) har du en redaktör och läsare som kan säga om det funkar eller inte.

    Hälsningar från en annan med bokångest.

  4. Isobel permalink
    6 februari, 2013 10:50 f m

    klart du kan! och: var glad för att du har en sån förläggare, det är guld värt

  5. Åsa permalink
    7 februari, 2013 5:20 e m

    Jag tror inte. Jag är helt säker. Det blir bäst!

Kommentera

