Skip to content

Coddelodd

27 januari, 2013
tags:

MMMM GOTT

När vi var hos päronen i julas fick vi av mamma coddlade ägg Benedict, ungefär. Egentligen skulle vi bara ha fått det på söndagen, för det är söndagsfrukost enligt mamma. Men jag lyckades hänvisa till att det var jul och att hon tycker väldigt mycket om mig, så det blev en omgång till innan vi åkte. Så sjukt gott.

En vetenskaplig förklaring:

Diagram

Fast man skulle också kunna förklara det så här.

Diagram GOTT

Sen ställer man dem ner dem i en grönsaksångare som står i kokande vatten, och så får de stå där i ungefär en kvart. Sen tar man upp dem och skruvar av locken och anfaller med en sked.

Det är lite roligt att det stått en sån här coddlare på pappas skrivbord full med gem en stor del av min uppväxt. Men sen tog mamma reda på vad det var, och nu får de tjäna sitt verkliga syfte.

Coddlare

Vi blev i alla fall stormförtjusta och bestämde att vi också måste införliva denna tradition i våra helger. Jag hittade lite coddlare på ebay men vi tyckte att det vore roligare att hitta dem på loppis, som gud avsåg. För några veckor sen var vi ute i Vårberg och botaniserade. Precis innan allt stängde såg jag två små coddlare på ett bord — mamma har också några stycken i mindre format, och vi skojade om att man kanske kan coddla ett vaktelägg i eller så. Jag petade lite på dem och damen med bordet frågade om jag visste vad de var till för. Hon såg både road och besviken ut när jag svarade; jag tror att hon hade tänkt sig få undervisa ungdomen lite. Jag frågade om hon hade några större och det hade hon inte, men hon hojtade på tanten bredvid som visade sig ha precis två stycken, i gott skick, som vi förhandlade till oss för en hundring.

Sen har vi fått experimentera lite för att uppnå perfekt coddling. Idag blev det nästan precis som det skulle, så nu sitter vi och pöser nöjt.

8 kommentarer leave one →
  1. 27 januari, 2013 12:27 e m

    Fantastiskt! har ju sånt som kan användas som coddlare redan!

  2. 27 januari, 2013 12:49 e m

    ”Gott”-skissen är dagens garv. :-D

  3. 28 januari, 2013 2:30 f m

    Knäcker man ägget innan tillagningen?

    • 28 januari, 2013 9:13 f m

      Ja! Illustrationen ska föreställa en gula som flyter omkring i vitan, men det är kanske inte helt tydligt.

  4. 28 januari, 2013 9:34 e m

    wow! måste skaffa en sån!!

  5. Gabriella permalink
    24 februari, 2013 10:09 e m

    Min pappa brukar göra en variant av detta i ugn i portionsformar; bacon i botten, knäckt ägg ovanpå, salt o peppar och sedan potatismos i en ring runt om. Så gott!!

Kommentera

