Skip to content

Stöd och strukturer

25 januari, 2013
tags:

Jag har haft manusgenomgång nu i veckan. Det var intensivt och lite tungt men över lag väldigt givande. Mycket konstruktiv feedback och synpunkter och saker som behöver göras. Nu blir jag tråkig i några veckor — jag ringde Handendär efter mötet och sa att nu får han ta hand om all mat igen ett tag. Han fnissade.

Men det fick mig också att tänka igen på reaktionerna jag fått när jag pratat om bokarbetet. När jag säger att jag skrev grovmanuset på lite mindre än två månader så säger de flesta ojoj, men det är ganska många som också frågat vad min man tyckte om det hela.

I och för sig en rimlig fråga, men någonstans undrar jag om en man hade fått samma fråga. Man vet ju aldrig, men jag tänker lite att det är av hävd och vana så givet att en kvinna ska sköta merparten av markservicen i ett hushåll, oavsett om mannen skriver bok eller inte, att ingen reflekterar över om hon får ta över mer eller allt när han dyker in i sin kreativa bubbla.

Nu är Handendär förstås en hjälte och en ängel som står ut med mig över huvud taget, för att inte tala om när jag sitter och stirrar in i en skärm och är trött och grinig. Men han är inte en hjälte för att han är man.

No comments yet

Kommentera

