Skip to content

Steg ett: Check.

9 januari, 2013

Jag har lämnat ett första manus av boken till förläggaren nu, och det är en alldeles särskild sorts upplevelse av jätteballt och skitläskigt. Jag tror att det är en bra bok, eller i alla fall en bra början. Jag har haft några provläsare som haft bra feedback — inklusive ”jag älskar att du använder ordet röv” — och det känns bra. Jag är nog inte längre rädd för att förläggaren ska säga ”Men Julia, det här går ju inte att trycka.” Tror jag. Hon är bra och jag litar på att hon kommer hjälpa mig att piska boken i form.

Det känns bara så viktigt att den här boken blir jättebra, och att det går bra för den. Å ena sidan är det förstås en egogrej, att jag vill lämna ifrån mig saker som är så bra som möjligt och bli lite lagom husbehovsframgångsrik. Men mer handlar det om att jag tror att det är en viktig bok (höhö, vikt-ig) som kan göra skillnad. Både för enskilda människor som kan få nya sätt att se och tänka på kroppar, och kanske lite i samhället också. Tänker jag lite sådär självupptaget och uppblåst.

För det är fan inget roligt klimat just nu. Visst, det kommer fler studier som visar att hälsa inte är ofrånkomligen bundet till BMI 23, men kroppsfixeringen och den snedvridna hälsohetsen känns helt galen. Ett företag i USA har tagit patent på en manick som ska suga ut maten ur magen genom en slang så att man inte tar upp näringen. (Den här artikeln jämför det med typ mekanisk bulimi, vilket känns som en inte helt orimlig jämförelse.) Modeller ska för det första visa upp Victoria’s Secret-kläder några veckor efter en förlossning, och för det andra ta att folk säger att de då är feta kossor. Med mera.

Men jag ser fram emot att mörsa mig fram mot boksläpp och lavinartad framgång. Eller så.

7 kommentarer leave one →
  1. Rebecka permalink
    9 januari, 2013 12:47 e m

    Heja dig!! Ser mycket fram emot att läsa boken. Och sprida den till alla!

  2. 9 januari, 2013 12:48 e m

    Jag ser fram emot att läsa boken!

  3. 9 januari, 2013 9:07 e m

    ja, det är en viktig bok! och du är verkligen den rätta att skriva den! ser fram emot att få läsa.

  4. 10 januari, 2013 7:29 e m

    Det är en fantastiskt viktig bok och jag är så rackarns jävla glad att du skriver den!

  5. 10 januari, 2013 9:49 e m

    Grattis! Superkul med bok. Wow! Om den dessutom handlar om något viktigt så är det dubbelskoj!

  6. Eliisa permalink
    13 januari, 2013 10:29 e m

    jag ser fram emot boken!!! ses här? http://eatitshow.wordpress.com/

Kommentera

