Skip to content

När det gäller barn finns bara två lägen

5 januari, 2013

Imorse läste jag pappersnotisversionen av den här artikeln i DN högt för Handendär, och så frustade jag lite irriterat.

Vi börjar med ingressen, som är nästan densamma i notisen och artikeln.

Ofrivilligt barnlösa riskerar att dö tidigare jämfört med dem som fått ett efterlängtat barn. Anledningen: människor med barn förändrar sin livsstil.

Snacka om värderande språkbruk. Jag undrade ju förstås genast om det betyder att den som själv väljer bort barn inte påverkas av de här faktorerna, och att den som fått ett barn som den inte ville ha också kommer att dö tidigare? Grejen är bara att notisen inte gjorde det tydligt att undersökningen handlade om folk som genomgått utredning för att de inte kunde få barn, inte om tjugotusen slumpvisa danskar. I artikeln framgår det ju (tillägg: det står till och med i en faktaruta att undersökningen är unik på detta sätt, för att den inte riskerar att få med folk som inte vill ha barn) och där har man också intervjuat någon som äntligen fått barn och nu ändrat hur de lever. Fine. Men i papperstidningen verkar det bara som att det är dåligt för livslängden att inte skaffa barn. Varför då? Jo:

Man lever ofta sundare tillsammans med barn. Om man är barnlös finns det risk att man fortsätter missbruka alkohol och cigaretter, säger Esben Agerbo.

Och den förklaringen gäller tydligen alla med barn, menar han i notisversionen. Alltså ursäkta? Om man inte har barn så är det automatiskt så att man röker och dricker för mycket? Och folk som har barn gör aldrig någonsin någondera? Nä, visst. (Man är mindre försiktig i trafiken också, tydligen. Har man barn tar man det lugnt på övergångsställen.)

Hade hela artikeln varit införd i tidningen hade jag kanske bara stört mig lite på några av citaten. Men när det förenklas ner till folk med barn kontra folk utan barn, för det första, och för det andra till att antingen är man ofrivilligt barnlös eller så har man ett efterlängtat barn… Det är slarvig journalistik som fortsätter att föra fram en orättvis bild på både barnönskan och föräldraskap.

Och det var min lördagsmorgonsirritation. Varsågoda.

4 kommentarer leave one →
  1. stina permalink
    5 januari, 2013 1:44 e m

    Min med! Satt och indignerade mig för maken om exakt samma sak, faktiskt.

  2. 5 januari, 2013 1:53 e m

    ”Man lever ofta sundare tillsammans med barn.”

    Mvh 18 praliner Anthon Berg-choklad och en liter julmust till kvällsmat igår

    Ps: Extremt trött på ytterligheterna som finns både bland barnnormare och barnfria. Det går att respektera folks livssituationer utan att ställa dem mot sina egna val. Har jag hört.

  3. Åsa permalink
    5 januari, 2013 2:15 e m

    asså utan att gå in på själva innehållet så är det här typiskt för de tt/spektra-notiser som numera dn.se publicerar regelbundet och vad det verkar utan att passera en tänkande faktakollande redaktör. det är snarare regel än undantag att jag retar mig på dem. de är slarvigt skrivna med värderande språkbruk och ofta extremt stora luckor i fakta och text. och när det gäller att rapportera innehållet från en rapport/utredning/statistik så blir det minst sagt som när fan läser bibeln.
    faktum är att jag sa upp min dn-prenumeration i höstas, efter 21 år, eftersom jag retar mig så på detta.

    (håller för övrigt med er när det gäller själva innehållet i artikeln)

Kommentera

