Skip to content

Ja, vi vet alla vem som borde skämmas.

8 november, 2012

Jag velade lite fram och tillbaka om det här med Katrin Zytomierskas blogginlägg om Sats-annonsen. Inte om vad jag tyckte, alltså, det var jag ganska säker på, utan om jag skulle blogga om det eller inte. Delvis för att det hade sagts massa bra saker redan, delvis för att jag inte ville ge det mer uppmärksamhet, och delvis för att jag inte riktigt visste hur jag skulle kunna uttrycka mitt stånkande fonetiskt.

Så vi kan väl ta det lite snabbt. Det som är äckligt är Katrins syn på människor i allmänhet och överviktiga i synnerhet. Det är tragiskt när folk tycker att träning bara handlar om att gå ner i vikt och/eller se snygg ut. (Har ett långt avsnitt om det i boken, faktiskt.) Det är beklämmande att folk håller med henne i kommentarerna. (Det är vettigt, också, att komma ihåg att Katrins hela persona bygger på att provocera.)

Men. Det är bra att se att folk i kommentarerna också inte håller med. Det är bra att folk blir upprörda, att det blir tydligt att det här inte är OK. Det är lite tillfredsställande att annonsörer tar sina pengar från Finest och Katrin, så att konsekvenserna blir påtagliga och inte bara den uppmärksamhet de vill ha.

Så. Så var det med det. Träning bra, tjockishat dåligt.

No comments yet

Kommentera

