Skip to content

En liten lort

30 mars, 2012

Jag var lite nervös. Redan när Frida frågade om vi skulle åka till fjällen var jag lite nervös — att femton år var för lång tid och att jag inte skulle kunna åka skidor längre, att jag inte skulle hitta skidkläder som passade, att det inte skulle vara kul, att jag skulle göra illa mig. Men jag bestämde att vafan, man kan inte alltid säga nej till saker bara för att de är lite läskiga. Så jag sa ja. Och jag hittade skidbyxor som passade.

Sen när det började närma sig blev jag nervös igen, jag blev nervös att jag inte skulle hitta pjäxor som passade och att allt skulle gå åt helskotta.

Jag hittade pjäxor som passade. Typ. Jag fick byta en gång, och jag fick så sjukt ont i fötterna. Jag åkte ändå, men dagen därpå var jag så öm runt vaderna att det inte gick att knäppa pjäxorna utan att jag ville gråta. Jag tog en dag på rummet, tog det lugnt, och dagen därpå försökte jag och Frida byta till längd, vilket vi inte fick. Jag fick prova ytterligare ett eller två par pjäxor, men de är fan inte gjutna för damer med vader (jag frågade vad de skulle göra om Frank Andersson ville hyra pjäxor, snubben fnissade lite) och jag var fortfarande ganska mör. Däremot kunde jag byta till snowboard — och så blev jag nervös igen. Det har jag bara åkt i en vecka, också för hundra år sedan, och tänk om det inte gick, tänk om jag skulle slå mig, och så vidare. Men jag tog ett djupt andetag, sket i att en liten del av mig ville gå och lägga mig och läsa igen, och knatade bort till barnbacken.

Det visade sig att jag fortfarande kunde åka, hjälpligt. Jag vurpade lite då och då, men jag åkte, jag åkte till och med i backar som gjorde mig lite harig, och sen var jag ganska stolt över mig själv. Jag sa ja istället för nej, jag lät bli att ta den enkla vägen (även om jag gnällde lite då och då) och nu har jag träningsvärk lite överallt och blåmärken på de mest udda ställen. Men det kan det vara värt. Jag funderar till och med på om vi ska göra om det nästa år.

Som bonus: Jag som åker snowboard! Inte så snabbt, det var ganska tidigt på dan. Men jag svänger! Åt båda hållen! (Som tur är hade Handendär inte kameran framme när jag välte. Vilket som sagt var ett antal gånger.)

7 kommentarer leave one →
  1. 30 mars, 2012 6:32 e m

    Bra jobbat Julia!

  2. 30 mars, 2012 8:03 e m

    hurra vad bra du är!

  3. 1 april, 2012 6:19 e m

    Yeay! :-)

  4. Åsa permalink
    2 april, 2012 3:41 e m

    Bravo, att utmana sin rädsla är starkt.

  5. 4 april, 2012 10:07 f m

    SHIT vad du är bra! Usch, jag skulle ha slagit ihjäl mig på snowboard…

  6. 13 april, 2012 3:57 e m

    Tack allihop!

Kommentera

