Skip to content

Rättelse och rättning

12 mars, 2012

Jag funderar lite på varför det inte finns en avdelning för rättelser i kulturdelen — i alla fall inte i DN. I nyhetsdelen rättar man större faktafel eller fel bildval eller vad det nu kan vara. Varför är det inte lika viktigt när man diskuterar film eller böcker? Särskilt när fakta i fråga är något som man i någon utsträckning hänger upp ett resonemang på. Igår, till exempel, var det en text om barns sexualisering (har inte lyckats hitta den på nätet) där det nämndes att Sara Stridsberg i Darling River döpt sin Lolita till Dolores, som betyder ”smärta”. Jo, visst — men Nabokovs Lolita heter egentligen Dolores. Det är Humbert som kallar henne Lolita,; jag tror att hennes mamma kallar henne (bland annat) för Lola och han spinner vidare på det. Det är inget jättefel, och jag förstår absolut om man inte kommer ihåg precis hur det är ställt med detaljer i böcker man inte har läst på ett tag. Men det är ett faktafel, som säkerligen minst ett mail eller en kollega påpekade i efterhand, och det borde man väl uppmärksamma på samma sätt som att man kallade en bankdirektör vid fel förnamn eller påstod att en stad hade femtontusen fler invånare än den har?

För fyra år sen bloggade jag också om när jag blev irriterad över att någon påstod att huvudrollsinnehavarna i Once aldrig hade stått framför en kamera förut, när Glen Hansard haft en betydande biroll i The Commitments. Samma sak där. En detalj som är en del i ett resonemang och som är fel i sak. Borde inte det rättas?

Jag gör alldeles säkert faktafel mest hela tiden. Men jag försöker kolla upp saker innan jag skriver eller pratar, och om jag har möjlighet att på något sätt korrigera eller kommentera dem i efterhand så gör jag gärna det. För jag vill helst inte ha fel, och jag vill inte att andra människor ska ta med sig mina fel som fakta.

Eller menar man att kultur är mindre viktigt än nyheter, att det är mindre viktigt att det blir rätt?

2 kommentarer leave one →
  1. Åsa permalink
    14 mars, 2012 11:17 e m

    Rätta mig om jag har fel men kultursidorna har enligt min uppfattning en ganska likgiltig insamling till fakta. ofta ser man texter som nästan ser ut som nyhetsartiklar. Men vet man någon om ämnet så ser man att den är gravt vinklad och onyanserad. Och man förstår varför den är placerad i kulturen och inte bland nyheterna Mitt förtroende är kört i botten. Men varför det är så har jag undrat länge.

  2. Åsa permalink
    14 mars, 2012 11:19 e m

    inställning ska det vara inte insamling :-)

Kommentera

