Skip to content

Logga in?

5 mars, 2012

Jag läste till frukost en artikel i DN om att Facebook får svenskar att må dåligt, med mera, och noterade att de tusen tillfrågade loggar in i genomsnitt 6,1 gånger per dag, och att 70% loggar in varje gång de startar sin dator. (3,1 miljoner svenskar loggar in minst en gång per dag.)

Nästan instinktivt kände jag att den undersökningen känns för det första problematisk, för det andra som att den utgår från ett dator- och webbläsaranvändande som har förändrats en hel del.

Jag skulle nog kalla mig själv för en mycket aktiv facebookanvändare, eller i alla fall aktiv tittare i det att jag kollar mitt flöde relativt regelbundet. Men: jag loggar i princip aldrig in på Facebook, och jag startar i princip aldrig min dator — eller, jag startar datorn på jobbet, men jag loggar inte in där heller. Jag är inloggad jämt, till och med om ingen dator jag använt är på.  För jag har klickat i ”kom ihåg mig” och datorn sparar min session cookie, och jag har en flik med Facebook som jag kollar då och då.

Jag misstänker att det är ganska många med mig som har ett liknande beteende. Flikar är sjukt praktiskt, och om man inte delar sin dator med andra så är det också praktiskt att spara inloggningsuppgifter.

Vad menas egentligen med logga in? Att man surfar från den sida man är på till Facebook, och där skriver in mailadress och lösenord? Att man öppnar fliken med Facebook? Om alla menar olika saker med logga in blir statistiken inte särskilt användbar — och samma sak gäller för att ”starta datorn”. Om någon menar att sätta på datorn, någon annan att väcka den från skärmsläckare eller sömnläge, så blir, igen, statistiken missvisande.

Eventuellt måste jag också fundera lite på det här med att bli olycklig och skriva om det, för såna analyser gör mig också lite trött, men nu måste jag springa till tunnelbanan.

5 kommentarer leave one →
  1. 5 mars, 2012 9:33 f m

    Jag blir alltid lika irriterad på webbvaneundersökningar: ”Hur mycket är du på internet?” Vadå är? Jag har datorn på (i den grundläggande betydelsen, den kan ha gått i vila) i princip mellan 9 och 00 varje dag, och är datorn på är också webbläsare, mejlprogram och Twitter öppna (i meningen: programmen startade). I webbläsaren är alltid Google Reader och Facebook öppna.

    Betyder det att jag ”är” på Facebook hela tiden? Jag kan ju vara i ett rum med mina kollegor hela dagen, utan att det innebär att jag umgås med dem. På Facebook kollar jag flödet någon gång varje till var tredje timme, beroende på hur upptagen jag är, och skriver något i egen status eller kommenterar andras ibland. I jobblokalen säger vi några ord till varandra då och då, frågar om råd eller hamnar i en diskussion. Precis samma sak.

  2. Matilda permalink
    5 mars, 2012 10:52 f m

    Jag svarade ett tag på rätt många enkäter (såna där man får betalt för att svara på) och oroväckande många hade, förutom vanliga frågor som utbildningsnivå och hemlän, en fråga om vilka webbplatser man hade besökt dagen innan. Känns som att frågan inte riktigt funkar för många av oss…

Trackbacks

  1. Facebook sprider inte olycka, du sprider olycka « Humble & Bug
  2. JMW Kommunikation » Vilken världsbild vill vi förmedla?

Kommentera

