Skip to content

Glasögonormens klagan

23 februari, 2012

Jag tog något slags ta-tag-i och bokade en optikertid förra veckan. Jag har haft samma glasögon i fem-sex år och de börjar bli lite slitna, plus att jag tänkte att det var bra att kolla om min syn hade försämrats. Jag hittade ett par som jag gillade — de var väldigt lika glasögonen jag har nu, men jag gillar det paret och jag har ändå provat ett antal olika stilar under dryga tjugo år.

Idag fick jag ögonen kollade — lätt försämring men inte farligt, ifall någon undrade — och upptäckte att paret jag gillat hunnit försvinna ur lagret på en vecka. Tjoho.

Så jag vandrade gatan neråt efter fler optiker och hittade några par som tyyyyp var OK och ett par jag gillade som var perverst dyra, särskilt med tunna glas till. Bah.

So much för att ta tag i saker. Jag får nog leva med mina sunkiga glasögon ett tag till. Men goda nyheter — de är precis lagom för svaga att de funkar som terminalglasögon. Tjoho.

8 kommentarer leave one →
  1. Rebecka permalink
    23 februari, 2012 2:45 e m

    Smarteyes *tipsar*
    Ett par 999, synundersökning 299.
    Har bara sitt eget märke på bågar men har stort urval.

    • 23 februari, 2012 2:48 e m

      Det var där jag var först! De som hade ett par bågar som jag gillade jättemycket som på en vecka försvann ur lager.

  2. 23 februari, 2012 4:05 e m

    Jag har glasögon från Favoptik som kostade femhundra spänn bara! Ändå är jag jättenöjd med dom.

  3. 23 februari, 2012 7:30 e m

    Du vet att du får 25% rabatt hos oss va? (eftersom du känner mig och sånt) – du får väl kolla i nån av våra butiker om du hittar nåt du gillar (eller givetvis på nätet).

    • 24 februari, 2012 1:07 e m

      Ja jag tänkte faktiskt åka ut till butiken i Liljeholmen! Hade glömt det där med kompisrabatt men det skadar ju inte alls.

  4. 24 februari, 2012 9:26 f m

    Åh, jag måste också ta tag i det där – mina glasögon har varit sönder i nästan ett år nu och alla klagar på att de är sneda…

  5. Jessica permalink
    24 februari, 2012 10:41 f m

    Hög igenkänningsfaktor. Mitt första par glasögon valdes av mig för att jag tyckte de satt fint på näsan och klädde min ansiktsform. Det är möjligt att de gjorde men det var ändå fel, för det var åttiotal och alla hade tjocka plastskalmar i statement-färger: mina glasögon utnämndes till ”kommunistbriller” – men det var ju bara att leva med.

    Mina absoluta favoritbågar försvann när ett ex flyttade ut. Jag har aldrig sett modellen vare sig före eller efter och saknar dem svåra trots att de flesta nog skulle påpeka för mig att nittitalet är över om jag bure dem idag. De hiskliga plastbågar som ersatte kommunistbrillerna lever dock i högönsklig välmåga. Det är de enda bågar jag hatat och de är svårare att tappa bort än en albatross. Dagens bågar är klassiska mediabriller från tidigt nollnolltal. De må vara obsoleta idag men jag vägrar byta ut dem för jag tycker de är de enda som passar min skumma ansiktsform nu när jag blivit för närsynt för kommunistbriller. (De där skalmlösa var det aldrig tal om för nån så närsynt som jag.)

    Men åh vad jag <3 mina glasögon. De är anledningen till att jag aldrig brydde mig om lasik. Kontaktlinser duger till vardags och så tar jag stränga brillorna på mig när jag behöver skrämmas.

Trackbacks

  1. Glasögonormens klagan, del två « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

