Skip to content

Körkort, då och nu

19 februari, 2012

Jag måste förnya mitt körkort (ja, jag drabbades av en kortlivad åldersångest) vilket betyder att jag behövde ta nya foton. Vilket jag faktiskt lyckades komma ihåg när jag gick förbi JapanPhoto, i stället för bara alla gånger jag inte är någonstans i närheten av ett ställe som tar körkortsbilder.

Sen inser man lite grann att om det någonsin händer mig något kommer det här vara bilden de har i artikeln om försvunna Julia, 29. Fast liksom med högre kontrast så jag ser ännu mer synd-om ut. (Om det inte händer mig något ser jag bara lite smådeppig ut i tio år.)

Vänta ni måste nästan få jämföra med mitt gamla körkortsfoto. Liten liten Julia. Ser så snäll och glad ut. Vad tio år kan göra med en…

Jag har samma bild i mitt pass, som också behöver förnyas i år, vilket innebär att alla spår av unga glada Julia försvinner. Eventuellt borde jag väl ha ansträngt mig och lett på de nya bilderna också. Äh.

För övrigt är de här två bilderna ett ganska roligt exempel på min personlighetskluvna näsa. Rakt framifrån ser den relativt rund och liten ut. (Och lite sned.) I trekvarts- och helprofil så är den plötsligt lång och lite spetsig. Mycket konstigt. MEN! Jag har upptäckt att Beyoncé har samma näs-fenomen. Då kändes det faktiskt lite bättre.

9 kommentarer leave one →
  1. Maria Nikolajeva permalink
    19 februari, 2012 10:32 f m

    Jag vill minnas att vi tog dig – och dina syskon – till proffsfotograf för pass- och körkortsbilder, just för att det skulle se trevligt ut. Fast för pass tar de numera bilder hos polisen eller, som din far nyligen gjorde, på ambassaden.

    • 19 februari, 2012 12:02 e m

      Proffsfotograf vet jag inte, det var en kille i källaren på en fotobutik, men han försökte se till att få en bra bild.

      Jag blev faktiskt fotad av en människa den här gången också, så jag fick se på kameran om jag tyckte att det var OK.

      Och ja, jag fasar nästan lite för passfotot sen, för då tror jag inte att man har någon vetorätt.

  2. Marika permalink
    19 februari, 2012 7:36 e m

    Man får inte le på passbilden längre..

    • 20 februari, 2012 11:48 f m

      Och inga glasögon va? Jag hade inte glasögon här för det blev reflexer i dem och då godkänns inte bilden. Tycker jag ser jättekonstig ut utan.

  3. 19 februari, 2012 7:41 e m

    När jag fixade pass senast så fick man upp bilderna på en skärm inne i fotobåset först så man kunde se hur dom såg ut, och så fick man välja om man skulle skriva ut dom eller göra om.

    • 20 februari, 2012 11:48 f m

      Hos polisen? Numera fotar de väl en där, man ska inte ta med sig bilder. Har jag för mig.

  4. Gabriella permalink
    19 februari, 2012 10:00 e m

    Jisses vad snygg du är! Som en sån där gammal klassisk skulptur.

  5. Simon permalink
    21 februari, 2012 2:22 f m

    Jag ser ett vackert ansikte, blir nog fint i tidningen :)

Kommentera

