Skip to content

Lite mer trevligt

16 februari, 2012

Jag har fortsatt fundera lite på det här med Trevlig och trevlig, efter diskussion på Twitter och i köttet.

Det är onekligen ett problematiskt begrepp. Vi menar så olika saker med det. Vissa menar att det är en generell lägstanivå, artig och trevlig. Jag tycker nog att man kan vara artig utan att vara trevlig, jag tänker mig det som något mer gemytligt, personligt — inte bara motsatsen till otrevlig. Det måste finnas något slags mellanting eller gråzon, icke-trevlig, som inte för den delen är otrevlig. Eller?

Jag tycker absolut att man kan vara trevlig, och att det kan finnas mycket att tjäna på det. Jag är nog ganska trevlig själv, generellt.

Min poäng var: Du är inte skyldig någon att vara varken trevlig eller Trevlig.

No comments yet

Kommentera

