Hoppa till innehåll

Är det ok?

7 februari, 2012

Det är liksom aldrig borta. Ätstörningar, den här störda relationen till mat och kropp och vikt och allt, det kommer alltid att spöka.

Igår var jag och tränade innan lunch. När jag var färdig och rörde mig hemåt kände jag mig hungrig på ett väldigt specifikt sätt, och jag kände mig liksom… lätt, och lite ren. Och jag vet inte om det är något rent hormonellt, endorfiner eller nåt, eller om det är min hjärna som associerar till känslan av att vara lätt och ren och hungrig och nästan lite snurrig, att veta att nu äter jag ändå inte på ett antal timmar, jo kanske några mandlar, femton noga räknade russin. Den sortens lätt och ren.

Jag vet inte. Jag har petat för mycket på min kropp och hjärnas reaktioner och associationer. Jag vet inte alltid vad som är meningen, vad som är bra.

Men jag är åtminstone medveten om mina egna felkopplingar. På gott och ont kan jag observera och fundera över vad saker betyder. Det är… framsteg?

6 kommentarer leave one →
  1. 7 februari, 2012 8:44 f m

    Jag kan naturligtvis inte veta hur det är för din del, men den lätta och rena känslan känner jag igen och för egen del skiljer den sig nu när jag tränar och när jag tränade som ätstörd. Nu är det mer känslan av att vara fylld av endorfiner, att ha rensat ur kroppen från en massa skit – oavsett om det är negativa känslor eller stelhet – och ja, att att jag känner mig lättare till mods helt enkelt. Och det är en helt ljuvlig varghunger där jag kommer hem och kastar mig över mat, för det är en del av träningen. Jag jobbar med kroppen genom att först träna och sedan ge den mat. Förr mer en känsla av att ha rensat bort imaginärt fett och varit duktig.

    • 9 februari, 2012 7:29 e m

      Jo men jag tror att min hjärna associerar snett eller nåt.

  2. chris permalänk
    7 februari, 2012 12:45 e m

    Det är STORA framsteg, och jag känner brutalt igen mig. <3

  3. Okinava permalänk
    7 februari, 2012 10:01 e m

    Medvetenhet är A och O, för då kan man göra något åt det man upplever som problematiskt. Så, ja, framsteg.
    Men du har också en poäng med att det aldrig riktigt ger med sig. Så därför får vissa leva med att hålla sig borta från vågar och vissa får låta bli att överäta, eftersom det kan trigga igång vissa saker. Men om man är medveten, känner sina signaler och agerar innan man är fel på det… då har man kommit långt.

  4. 8 februari, 2012 10:22 e m

    För att använda en sliten fras; Been there, done that. Jag är en glad fettaktivist, men de där skavande tankarna försvinner a-l-d-r-i-g. Har fortfarande svårt att äta i matsalen på universitetet, tycker det är jobbigt att köpa sötsaker i affären, och ja, min hjärna kan inte förstå konceptet ”träna för att må bra” utan börjar genast fundera på huruvida man borde börja röka för att gå ner i vikt. Det är svårt att bli rehabiliterad från såna tankar i ett så viktfixerat samhälle som vi lever, där tillochmed högst normalviktiga kvinnor som Elsa Billgren och Isabella Löwengrip anses uppmuntra osunt feta ideal..

  5. 13 februari, 2012 6:52 e m

    Det ÄR framsteg. Det jag ofta känner då de där känslorna kommer (och jag för hundrade gången försöker fokusera på att det är ett framsteg att kunna definiera känslorna) är: ”Men NÄR kommer nästa framsteg?!”
    Jag är trött på att behöva kämpa emot tankarna som säger att när jag nu ändå är hungrig är det bara att vänta lite så går det över. Om ett par timmar känns det inte lika mycket och om några dagar kommer jag inte att vara hungrig alls längre. Att man blir korkad av att inte äta, att humöret når botten och att man inte känner sig ett dugg snyggare är svårt att minnas.
    Det kanske aldrig kommer några fler framsteg, det kanske är så här det alltid kommer att vara, men det är ändå värt ansträngningen att kämpa emot varje gång.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare