Skip to content

Fettaktivism i radio

21 december, 2011

Idag fick jag prata lite fettaktivism i Nordegren i P1 — det kan man höra här, ungefär tjugofem minuter in, tror jag.

Jag måste säga att det var sjukt roligt att Natalia Kazmierska undrade om det inte gick åt lika mycket tid åt att äta jättemycket mat som att banta och träna. Det säger något om hur man ser på tjockisar, no?

7 kommentarer leave one →
  1. 21 december, 2011 10:15 e m

    Jag lyssnade på programmet och tyckte det var intressant. Kazmierskas fråga är en högst relevant följdfråga på ett argument som bygger på att smalhets är dåligt pga tidsåtgång. Om man ska reda ut en fråga måste man kunna vrida och vända på den utan att få tillbaka: du tycker bara såhär för att du är emot detta eller har en skev syn.

    • 22 december, 2011 10:05 f m

      Fast det går inte åt mer tid att äta näringstät mat än näringsfattig. Det är dessutom för det mesta lättare att få tag i färdig näringstät mat, den näringsfattiga eller ”nyttiga” brukar man behöva laga själv. Och så ska man läsa kaloritabeller och planera innan. Plus träna ovanpå det.

      Hennes antagande bygger lite på att tjockisar äter jättejättejättemycket mat. Flera timmar om dagen. Vilket ÄR en skev syn.

      • 23 december, 2011 10:06 f m

        Ok, då förstår jag.

        Dock kvarstår det att tidsargument inte håller – för någon korthållning öht, eftersom i princip all kosthållning kan skötas mer eller mindre tidseffektivt beroende på omständigheterna.

        • 23 december, 2011 10:40 f m

          Vidhåller dock – om någon säger att det går åt tid att planera, laga, träna mycket, och hela tiden TÄNKA på viktnedgång, så går det inte att jämföra med att äta en måltid, oavsett hur lång tid den tar att laga.

        • 24 december, 2011 1:28 e m

          Fast ”jag äter vad som än råkar finnas hemma” eller ”jag orkar inte planera, det blir som det blir” är en fantastiskt tidseffektiv kostplanering. Jag testade den ett tag, jämfört med att större delen av mitt liv ha tränat och ätit mat anpassad för träning. Ett par timmar i veckan bara på maten, och då har vi inte ens börjat räkna vad man kan göra istället för att träna, om man inte gillar träning.

          //JJ

  2. 22 december, 2011 10:11 f m

    …alltså.

    Orkar inte ens säga nåt om det där. Alls.

  3. 23 december, 2011 11:26 f m

    herreminje… den där åsikten om att att tjockisar ägnar all tid åt att äta och äta och äta, så dumt. att tjocka upp sig är ju huur lätt som helst, kräver ingen tanke, ingen ansträngning och ingen tid. det är ju det som är problemet! apropå det ska jag nog trycka i mig ngr kolor nu! ;-)
    God jul!

Kommentera

