Hoppa till innehåll

Begravning

9 december, 2011

Redan vid tunnelbanan kändes det fel. Klungor av unga människor i svart som tog sig mot kyrkogårdsingången. Det blev ännu mer fel inne i kapellet — över hundra människor, och majoriteten var under trettio.

Det var liksom det jag mest kände och tänkte. Det här är fel. Jag tror att jag twittrade att vi är för unga, vi borde säga adjö till vänner som ska plugga utomlands, inte säga adjö för alltid. Vi borde inte fylla upp ett kapell, svartklädda och så oerhört fyllda av sorg och saknad.

Det finns säkert de som skulle tycka att det är olämpligt att spela Kanye West på en begravning. Eller de som tycker att bilden på Nabil som stod framför kistan skulle ha varit ett prydligt porträtt, inte en ögonblicksbild från en fest. Men det kändes rätt, det var mycket mer i linje med vem han var. Eventuellt hade han skrattat och sagt att vi borde skärpa oss. Look at these morose motherfuckers right here.

Jag grät nog i princip oavbrutet i två timmar. Och jag var inte ensam. Jag tror att jag lyckades andas och hämta mig lite medan vi gick bakom kistan till graven — ett så väldigt långt tåg, av hans familj och vänner. Men när han sänktes ner brast det igen. Samtidigt är jag glad att vi alla var med där, att vi fick vara med när han las där han ska ligga, att vi inte lämnade honom ensam kvar i kapellet.

Det finns säkert de som tycker att det var fel att fortsätta hänga efter mottagningen, att dricka vin och öl och hans älskade äckliga Fernet och prata och skratta och prata. För den delen att det var gräsligt att vi var några som avvek mellan begravning och mottagning och skålade i whisky, högst upp i Gondolen. Men, igen — det är nog så man bäst hedrar hans minne. Och vi behövde vara tillsammans.

Alla begravningar jag varit på innan har handlat så mycket om vem någon var, vad de gjorde. Här kändes det nästan som att det lika mycket handlade om vad någon inte fick göra. Om hur många vi var som inte var tillnärmelsevis färdiga med honom.

Man kan nog aldrig känna sig färdig med en människa som dör. Men vi fick inte ens chansen att komma i närheten. Och det är så fel.

10 kommentarer leave one →
  1. 9 december, 2011 1:21 e m

    Känner så väl igen mig i ”Det här är fel”-känslan. Jag önskar så att ingen behövde uppleva den, inte heller du, ni, som sade farväl den där dagen.

  2. fanny permalänk
    9 december, 2011 1:21 e m

    så fint. så glad att vi båda var där och stöttade varandra.

  3. 9 december, 2011 2:21 e m

    Nu blev jag tårögd med stockad hals här i kontorslandskapet. Ni gjorde så rätt, vilket fint avsked. Och så jävla fel och sorgligt när människor rycks ifrån för tidigt.

  4. 9 december, 2011 2:22 e m

    Lite nyfiken på vilken Kanye-låt dock.

    • 9 december, 2011 2:32 e m

      Runaway. Jag skulle gissa att det är första gången som orden assholes, douchebags, scumbags etc hörs i ett kapell på Skogskyrkogården, men vem vet.

  5. Ninna permalänk
    9 december, 2011 2:43 e m

    Tycker ni gjorde helt rätt. En begravning handlar lika mycket om att få säga adjö på sitt sätt, med respekt för andra, som att minnas vem personen var för en själv.

  6. 9 december, 2011 4:55 e m

    Och tack och lov att kyrkans personal inte var så rigida utan förstod att detta var en stund där ni hedrade den som ni tog farväl av.

    • 9 december, 2011 4:57 e m

      Det var en borgerlig begravning, jag vet inte om kapellet där har några regler.

  7. 10 december, 2011 11:56 f m

    Jag kan inte säga något, utom att du har rätt. Och att i sådana här situationer försvinner alla regler om hur saker ”ska gå till”. För det ska fan inte gå till på det här sättet, folk som Nabil ska inte dö.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 110 andra följare