Skip to content

Hybridhumor

24 oktober, 2011

Vi låg och klappade en katt och Handendär funderade på om det fanns vildkatter i ungefär samma storlek som våra. Jag kom på att i Sanning eller bullshit i P3:s Christer i torsdags hade någon fått frågan om tigern var det största kattdjuret, och att jag blivit lite upprörd för ligern är faktiskt större, eftersom generna som begränsar växten sitter hos lejonhonan och tigerhanen som alltså inte är inblandade när ligern blir till.

Sen tänkte jag att det kanske inte räknades, eftersom ligrar i princip bara uppstår på avlad väg, inte i det vilda. Eller? Finns det någonstans där det både finns tigrar och lejon? Vi var tvungna att googla. Kom fram till att generellt nej, med något litet undantag. Men det har funnits.

(Det hela tog sen en ganska lång paus medan vi lärde oss massor om hur det genom historien diskuterats vem som skulle vinna i kamp mellan lejon och tiger. Och hur filosofer och naturvetare sett på djuren i olika länder. Med mera. Slutsats: Tigern vinner nog de flesta strider, eftersom den är större, men lejonet har fördel i att det slåss mer med andra lejon och har större kampvana.)

– Det är i alla fall inte som med isbjörnar och pingviner.*
– …som i princip aldrig parar sig med varandra, menar du?
– Jo. Nä.
– Man borde verkligen kunna fråga någon om hur ofta det blir ligrar och tejon i det vilda.**
– Ja, typ jourhavande biolog på Naturhistoriska.
– Om isbjörnarna också.
– Haha ja! Hej, jag undrar hur ofta det blir ligrar i naturen. Och tejon. Och en sak till. Eh. Alltså. Hur ofta blir det…
– Pingisbjörnar!

*Alltså att de bor på varsin pol och bara där. Ifall det var otydligt.
**Det heter egentligen tigon, vilket jag säkert vetat någon gång; det tycker jag inte alls är lika roligt.

6 kommentarer leave one →
  1. TalkBack permalink
    24 oktober, 2011 4:48 e m

    Pingisbjörnar måste vara veckans roligaste ord! :D Okej, det är bara måndag hittills, men ändå.

  2. 25 oktober, 2011 8:18 e m

    Alltså… hur skulle en pingisbjörn se ut? Jag tänker mig att den kan vara rätt liten, med vattentät päls, vingar, fyra tassar med klor (vingarna är ju förstås utöver tasarna)… och näbb?

    • 25 oktober, 2011 8:25 e m

      Jag tänker mig att den är pingvinformad med björnhuvud, vingar och björntassar. Pälsig men pingvinfärgad, typ.

  3. 25 oktober, 2011 8:18 e m

    *tassarna

  4. Lisa permalink
    26 oktober, 2011 7:42 f m

    Men är det inte något om att djur-sorter bara räknas som arter om de i sin tur kan få barn med varandra. Så om två ligrar inte kan göra små ligronisar är det inte verkligen en djurart och får då inte vara med och tävla i storlekstävlingen. Spekulerar bara. Tycker att jag hört något liknande om mulor/mulåsnor. Äh…

    • 26 oktober, 2011 8:13 f m

      Ah ok. Möjligt. Hanligrar är sterila men inte honligrar, om jag minns rätt.

Kommentera

