Hoppa till innehåll

PÅSLAKANSUPPRORET

4 oktober, 2011

Jag har som så många andra stört mig ganska länge på att IKEA inte längre har hål på hörnen på sina påslakan. Senaste veckan har jag faktiskt börjat maila ett antal företag för att få reda på vilka som har kvar hålen, och fått några svar.

Och sen tänkte jag att vafan, lite Facebook-klicktivism har väl ingen dött av. Så välkomna att gå med i Påslakanupproret! (Tillägg: Har nu gjort en page istället för grupp, likea gärna igen om du gick med i gruppen.) Det är inte helt allvarligt menat, men om vi blir många kommer jag tipsa IKEA-gruppen om det hela.

Manifestet:

Allt för många gånger har jag bäddat rent med mina IKEA-påslakan och ondgjort mig på att de tagit bort hålen i hörnen! (Eller så har jag bäddat med gamla sängkläder, MED hål, och maken har bäddat med nya, UTAN hål, och han har svurit och jag har kacklat överlägset.) Enligt uppgift ska det handla om anpassning till något slags europeisk standard, där man inte har hörnhål – men borde man inte istället jobba på att lansera innovationer, som skiftnyckel och osthyvel (som i och för sig är norsk)?

Det påstås att de dyrare påslakanen fortfarande har hörnhål – men ska det verkligen bara vara en lyx för den som har råd?

Det är dags att vi som trasslar in oss i våra påslakan sätter ner foten och kräver hålen tillbaka!

(Jag har för övrigt mejlat runt och frågat andra tillverkare om hörnhål. Hittills har Jysk och Åhléns svarat att deras påslakan har dem.)

Klickaklicka!

20 kommentarer leave one →
  1. 4 oktober, 2011 12:08 e m

    Haha! Jag är så med på det, senast igår skulle jag bädda med de nya påslakanen från Ikea och svor som en hamnarbetare över bristen på funktionalitet. Bäddar IKEA-designarna inte sina sängar själva månne?

  2. 4 oktober, 2011 1:55 e m

    Jag köpte nya påslakan på Hemtex i somras och de har hörnhål! Dessutom är det hål i Finlaysons (tror jag att de heter) snordyra muminpåslakan. Då är det ju dessutom mumin på! Miket fint.

    • 4 oktober, 2011 1:56 e m

      Ah, bra att veta – inte fått svar från Hemtex än.

  3. 4 oktober, 2011 2:02 e m

    Jag tycker iofs det är rätt bra att det inte är hål i hörnen. Mina dvärghundar brukar krypa in genom det stora hålet, men sen när dom ska ut igen så försöker dom av nån anledning med hörnhålen. Och så fastnar dom stackarna. När det bara finns ett stort hål uppstår inte det problemet.

    • 4 oktober, 2011 2:03 e m

      Detta är en hysteriskt rolig bild i mitt huvud. Och en rimlig invändning.

      Dock är nog dvärghundsägare en relativt liten del av befolkningen.

      • 4 oktober, 2011 3:19 e m

        Ja sånt ser rätt kul ut. Vi har fått klippa upp alla hörnhål så dom blir så stora att hundarna kan ta sej hela vägen igenom.

  4. lisa permalänk
    4 oktober, 2011 2:07 e m

    Utan hål i hörnen blir det ju skitsvårt att bädda. Har iofs slutat köpa påslakan på Ikea eftersom de aldrig passade till täckena (köpta på Ikea).

  5. TalkBack permalänk
    4 oktober, 2011 2:39 e m

    Åh, gäller detta alltså ALLA påslakan? Jag upptäckte problemet i samband med att jag gick över till dubbelsängspåslakan och trodde att det var bara dem det var fel på, men tydligen alltså inte. Men hos mig får mattkniven alternativt sömsönderslitande råda. Påslakanen är ju dessutom för korta för istoppstäcket, så man är ju ändå tvungen att sprätta upp hela bottenänden på dem för att inte täcket ska korva sig längst ner.

  6. Hanna permalänk
    4 oktober, 2011 3:35 e m

    Kanske kan klippa av hörnen själv och fålla kanten lite bara? Billigare än att köpa lyxlakan.
    Knepet är ju annars att ha påslakanet ut-och-in, sen ta tag inifrån lakanet i täckets hörn, vända och skaka. Brukar funka rätt bra för mig oavsett hål eller ej.

    • 5 oktober, 2011 9:14 f m

      Fast sen när täcket hasat ner lite vill jag gärna ta tag i hörnen och skaka, det är svårare utan hål.

  7. 4 oktober, 2011 3:44 e m

    Tycker folk ute i Europa verkligen att det är smidigt med dessa inga-hörnhål-lakan? Jag har nog bara haft ett sådant set och jag svor över det varje gång jag skulle bädda och tänkte att jag måste komma ihåg att sprätta upp hörnen. Nu sliter jag istället mina Åhlenslakan med hälsan. Men tack för att du påminde mig om varför jag inte vill köpa IKEAs lakan!

  8. 4 oktober, 2011 7:41 e m

    Det är helt vansinnigt att de har tagit bort hålen. Är ju OMÖJLIGT att bädda utan dem. Speciellt sådana där dubbeltäcken. Omöjligt.

    Skall genast gå med i upproret! Har inte köpt ett påslakan på Ikea på flera år.

  9. 5 oktober, 2011 9:22 f m

    Jag ser en marknad för ett slags stansningsapparat som gör påslakanshål och liksom smälter på en fåll runt det nya hålet i ett enda grepp. Patent!

  10. Archibald permalänk
    5 oktober, 2011 12:41 e m

    *Signerar protestlistan*

    Europeisk standard, bah, snack!?!

    Snarare luktar det billigare tillverkningsmetoder, med ökad vinst och försämrad användarupplevelse. Dåligt.

    *Muttrar och fnyser koleriskt, upprört*

  11. Louise permalänk
    5 oktober, 2011 7:15 e m

    Haha, bäddade med IKEA-lakan igår och funderade faktiskt över just detta. Kan tänka mig att skriva på manifestet men jag vänder mig mot att du skriver ”kacklade”. Dels har jag aldrig hört uttrycket ”kacklar överlägset” så jag är inte riktigt med på vad det betyder. Blir betydelsen annorlunda om man råmar överlägset? ”Kackla” får mig dessutom att tänka på kvinnor som hönor och det är inte i positiv bemärkelse. Ja, jag kanske blåser upp en liten grej men å andra sidan så är jag ju på väg att skriva under ett manifest mot icke-örade påslakan…

  12. Michellan permalänk
    8 oktober, 2011 5:04 e m

    Underbart!

    Trodde jag var ensam om att muttra om detta vid varje nybäddning av sängarna.

    Signerar omedelbart protestlistan: Hål tillbaka tack :)

  13. ksth permalänk
    20 november, 2011 2:34 e m

    Faktum är att Lexington – skitdyra – inte har hörnhål och inte har haft det någonsin (eller i alla fall 15 år). Så de var långt före Ikea med denna värdelösa reform.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 111 andra följare