Skip to content

Tvåsamhetsnorm eller nåt

26 september, 2011

Alltså på riktigt. Är det bara jag eller känns det inte ibland som att samhället är uppbyggt utifrån att alla hushåll är två personer, varav en definitivt inte förvärvsarbetar?

Just nu sitter Handendär hemma och väntar på ett lass flyttkartonger som ska levereras ”under dagen”. Det gick inte att få någon närmare tidsangivelse, och det gick inte att komma med några önskemål.

Samma sak med hantverkare. Eller paket. Eller banken. Eller allt möjligt, verkar det. Nu råkar jag och Handendär ha relativt flexibla arbetssituationer, men idag jobbar jag på redaktionen och han kunde inte jobba hemifrån mer än halvdag. Så eventuellt får vi försöka lösa det på något annat sätt. (Typ dra fyrtio flyttkartonger på en skateboard genom stan, vad vet jag.)

Hur ska man göra om man inte kan ta ledigt en hel dag, eller ens några timmar? Om man jobbar långt borta och inte kan hasta hem lite snabbt? Inte kan pipa in på ett bankkontor på lunchen?

Noterar även stackars kollegor som råkar ut för lätt barocka mängder planeringsdagar på skolor och fritids och dagis. Samma där — vad farao gör man då?

11 kommentarer leave one →
  1. 26 september, 2011 9:32 f m

    Ja, speciellt det där på slutet. Sonens förskola har stängt fyra veckor på sommaren, ca en vecka runt jul nyår, alla klämdagar PLUS de där planeringsdagarna. Eller ja, förskolan är väl inte stängd per definition på planeringsdagarna, men ungarna får ju inte vara där. Jag vet faktiskt inte vad man gör. Tar ut sina sparade föräldraledighetsdagar (hahaha), hoppas att släktingar kan passa, tar med till jobbet. Har ungen hemma och jobbar igen den missade tiden på kväll/helg är väl mitt vanligaste. Det absolut viktigaste är ju dock att se till att ha semester exakt rätt veckor. Inga höstresor till Köpenhamn eller sportlovsresor till fjällen, för semestern räcker EXAKT till sommar- plus jullov. Flexibilitet schmexibilitet.
    Ursäkta rant, men detta irriterar mig galet mycket.

    • 26 september, 2011 9:34 f m

      Förstår dig.

      Men också – ”ha ungen hemma och jobba igen missad tid” bygger väl som sagt på ett visst sorts arbete, där det går?

      • 26 september, 2011 10:33 f m

        Absolut. Och därför blir det alltid jag, eftersom jag är student/lärarvikarie. Får tacka nej till jobb de dagarna och ta igen studierna en annan gång. Sambon kan aldrig ta de där dagarna. Han brukar inte kunna ta ledigt under julledigheten heller. Man får bara hoppas att det inte ligger en uppsats-inlämning 10 januari, liksom.

  2. 26 september, 2011 9:42 f m

    Åh, jag känner igen det här så mycket, framför allt från senaste flytten, möten under kontorstider och hantverkare som behövde in i lägenheten. Min förra bostadsrättsförening förstod heller inte att man kan vara bortrest ibland, och berättade att de ville ha in fixare i lägenheten med typ två dagars varsel. Mitt svar ”men jag jobbar i köpenhamn, så jag kan inte dra hem och öppna ytterdörren över lunchen” möts alltid av jätteförvåning. Riktigt märkligt.

    • 26 september, 2011 9:46 f m

      Jag fick ett sms i tisdags eftermiddag, några timmar innan jag skulle åka till Oslo, om att hantverkare behövde komma in i vårt källarförråd och att om de inte fick nyckel skulle de klippa låset på onsdag morgon. (Vilket jag tror bryter mot ett antal regler och lagar och så.)

      Vi lyckades förhandla till oss några dagar till så Handendär kunde flytta på sakerna i förrådet, som ju KONSTIGT NOG var fullt med saker, men vad farao skulle jag ha gjort om jag bodde ensam?

    • 27 september, 2011 9:44 f m

      Argh, det där gör min hyresvärd med. Mitt i sommaren lämnar de lapp om att man måste vara hemma och släppa in någon som kommer mellan 7 och 19 om två dagar, om man inte öppnar kommer de fakturera mig för extrakostnaden att de måste komma tillbaka senare.
      Seriöst. Jobb, typ. Semester, typ. Förvarning, typ.

  3. Handendär permalink
    26 september, 2011 11:05 f m

    Nu gav jag ju också upp, eftersom de inte kunde klämma ur sig om de skulle komma på förmiddagen eller inte. Så vi får låna en bil för att åka och hämta kartongerna själva istället.

  4. 27 september, 2011 10:22 f m

    Jo, det känns lite så. Därför blir det extra irriterande när posten satt i system att inte leverera paket som kommer från utlandet (och därför av någon anledning hanteras av de som sköter företagsposten) i vår region. Något som även är bekräftat från de vi handlar av då många hört av sig till dem med samma problem. ”Vi kom inte in genom dörren” heter det fast porten var uppställd och koden står på paketet”. ”Det var ingen hemma” heter det fast jag sitter här och stirrar halva dagen och knappt vågar pinka för ”tänk om de ringer på just då”. Grrr!!!

  5. 27 september, 2011 6:12 e m

    Ja! Tvåsamhetsnorm à la 50-tal – frun i huset förväntas vara hemma…? Skitkonstigt att det hänger kvar.

  6. 29 september, 2011 8:35 e m

    Nu är det väl inte så många planeringsdagar per år på en förskola, fyra närmare bestämt. Samt ett par-tre veckors stängt mitt i sommaren (när 98% av barnen ändå är lediga, därav stängningen). Känns lite märkligt att förskolan skulle vara det enda stället som kan husera ens barn under dessa få tillfällen per år. Vad hände med kompisar ((både barn och vuxnas), morföräldrar, övrig släkt, grannar osv?

Kommentera

