Skip to content

På reise

22 september, 2011

Större delen av den här veckan tillbringar jag i Oslo. Modererar tre dagar seminarier för Norska filminstitutet. Det är intressant, men lite av en utmaning att arbeta med norska och danska hela dagarna. Lite lagom trött i hjärnan.

Jag har fått vad hotellet kallar en studiolägenhet, vilket betyder att den har ett litet välutrustat kök, med spis och mikro och diskmaskin, gubevars. Den senare står just nu och diskar en mugg och ett glas från igår — den som städar mitt rum är ordentlig av sig. Jag önskar att jag hade haft mer ork och motivation att ge mig ut och leta rätt på en butik igår, så jag kunde fixa något slags enkel middag själv, men när det är så få nätter känns det lite fånigt.

Det är också intressant att påminnas om hur mycket kroppen är medveten om. Den noterar att sängen är främmande — madrassen är annorlunda, kuddarna och täcket är annorlunda, lakanen är annorlunda, oavsett hur sköna de är. Att jag sen är ensam i sängen, ingen stor varm kropp och inga små varma pälshögar, gör det inte enklare. Sover sådär.

Det är trevligt att resa och jobba och träffa intressanta människor. Men det är också ganska trevligt att komma hem.

Nu är det också bara tre veckor kvar tills vi flyttar, så livet kan börja återgå till det normala. (Eller så normalt det nu blir, som pappa glatt påpekade i telefon häromdagen.)

Jag insåg också igår att jag blir oändligt mycket stökigare när jag bor på hotell. Jag tror att det är flera saker som spelar in — delvis att det inte är någon annan som behöver leva med mitt stök (vilket får det att låta som att jag är en orkan och Handendär är ordningsfascist, vilket väl inte riktigt stämmer), delvis att det är svårt att orka packa undan och skapa något slags fungerande system när man bara är där några dagar, och delvis att jag för det mesta är på hotellrummet kortare stunder vaken . Då röjer jag fram det som behövs och orkar inte vara prydlig. Det ser ut som hos en stereotyp fjortonåring – saker slängda och hällda överallt.

Och så glömmer jag tandborsten hemma. Mest hela tiden.

3 kommentarer leave one →
  1. AnnaK permalink
    22 september, 2011 6:36 e m

    Jag var också stökig på hotellrum tills brandlarmet gick kl 3 en natt på ett hotell i Jönköping. Flög upp ur sängen och ner för alla trappor med adrenalinkick och totalförvirring. Numera ligger det mesta kvar i väskan så jag kan hugga mina prylar snabbt just in case…

    • 22 september, 2011 7:07 e m

      Sluta, nu får jag tvångstankar.

      • AnnaK permalink
        22 september, 2011 7:25 e m

        Åh nej, förlåt! Det tänkte jag inte på! Visade sig vara falsklarm när alla kom ut på gatan om det hjälper? Sorry!

Kommentera

