Skip to content

Sifferminne

16 september, 2011

Vi går omkring på Coop och petar på nånting, jag är skeptisk för jag tycker det verkar vara mer socker i än det behöver, säger att 380 kalorier per 100 gram är ganska högt i sammanhanget, en kaka choklad är typ femhundra som jämförelse.

Nää, säger han, en hel hundragrams chokladkaka?

Och jag hinner tänka att det är både deprimerande men också ganska skönt att jag kan, vågar, får säga högt att älskling, jag är en ätstörd tjockis, ifrågasätt inte min kalorikoll. Han fnissar och säger och så har du alltid rätt också. Ja, säger jag.

Vi kollar på övervåningen. En vanlig kaka choklad är mellan femhundra och sexhundra kalorier. Förstås.

(Handendärs käpphäst är att det är KILOkalorier, inte kalorier. Det är ganska gulligt. Och så är det roligt att det betyder att man ska äta runt två miljoner kalorier om dagen. Det låter mycket bättre.)

5 kommentarer leave one →
  1. 16 september, 2011 9:12 f m

    Ja! KILOkalorier! Jag rättar alltid tv-program som får det där fel. Är säker på att de både hör mig och är tacksamma för min hjälp…

  2. 16 september, 2011 9:58 f m

    I läroboken i termodynamik införs något som kallas ‘matkalorier’ vilket alltså är det som fysiker kallar ‘kilokalorier’. *fniss*

  3. TalkBack permalink
    16 september, 2011 10:49 f m

    I ett tvivelaktigt försök att vara nyttig när jag skulle äta choklad, jämförde jag en gång de olika chokladkakornas kaloriinnehåll och kom fram till att den med Digestive-smak var den med minst kalorier…

  4. 16 september, 2011 4:59 e m

    Inte för att göra reklam eller så, men Viktväktarnas kladdkaka är tamefan himmelriket självt. Smakar precis som en ”riktig”, men är rena smalmaten.

    Appropå choklad, menar jag…

Kommentera

