Skip to content

Efter katastrofen

13 september, 2011

Igår modererade jag på SF-bokhandelns postapokalypskväll. Först ett panelsamtal om vår fascination för katastrofen, och hur man överlever den, och sen författarsamtal med PC Jersild och Dmitrij Gluchovskij. Det var väldigt roligt, och mycket intressant, även om det var lite väl varmt i butiken.

(Bild på panelsamtalet tjuvad från Sanna Valapuro. Johannes Axner, Felicia Östlin, Morgan Jarl, och min mycket stora hästsvans.)

Men när jag kom hem började jag fundera på varför alla verkade fokusera på kärnvapenkrig. Inte så att jag ifrågasätter att det är ett relativt reellt hot, och ett som skulle leda till stor förödelse. Utan jag funderade på varför vi inte diskuterar den också relativt överhängande ekonomiska katastrofen — vad händer om och när alla ekonomiska, finansiella, kommunikativa system kraschar? När pengar slutar ha ett värde, när produktion av varor avbryts, när allt blir kaos och folk kanske hinner bli hemlösa innan företagen som kräver dem på hyra också kollapsar, när elen slocknar och vattnet slutar komma och butiker ekar tomma och, ja, och så vidare? DET vill jag prata mer om.

TILLÄGG: Insåg sen att alla pratade om kärnvapen för att jag sagt att vi skulle fokusera på människoskapade katastrofer, och därför var det inga naturkatastrofer på tapeten. Och bankkollaps är inte alls lika roligt.

Kvällen gav också upphov till extremt nördigt insomningsprat, om varför man på engelska kan säga både atom bomb och nuclear bomb, men på svenska säger vi bara atombomb fast vi säger kärnkraft och kärnvapen. Samt att det är intressant att man skiljer på atombomber och vätebomber, fast vätebomber rent tekniskt också är atombomber, i det att väte är en atom.

Ja, det är nog tur att vi hittat varandra.

7 kommentarer leave one →
  1. 13 september, 2011 8:32 f m

    Jag är fruktansvärt besviken på mig själv och samhället för att jag missade den här kvällen. Försmäktande trötthet till trots så hade jag kommit dit.

    • 13 september, 2011 11:45 f m

      Rackarns! Det påstås att det ska läggas upp på Youtube, i alla fall.

  2. jomt permalink
    13 september, 2011 11:06 f m

    Jag var ju där den kvällen och jag såg att det fanns några fotografer utöver bara besökarna, kommer dessa bilder att publiceras för allmänheten någonstans, och i så fall, var då?

    • 13 september, 2011 11:38 f m

      Ingen aning, tyvärr.

    • 13 september, 2011 2:53 e m

      Bilderna kommer sannolikt att komma upp på Science Fiction Bokhandelns facebook-sida så småningom.

  3. 16 september, 2011 2:33 f m

    Ja, fast det finns ju människoskapat som inte är kärnvapenkrig också. Litteraturen saknar inte peak-oil-scenarion. Beroende på hur långt man sträcker ”människoskapade” börjar det finnas en del om global uppvärmning också. Et cetera. (Extra spännande blir det förstås om man kombinerar de två, vilket skulle kunna bli lite jobbigt.) Eller som i Oryx and Crake.

    //JJ

    • 16 september, 2011 8:02 f m

      Absolut. Jag menade att jag funderade på icke-fysiska katastrofer, så att säga.

Kommentera

