Skip to content

Stackars tanten

18 augusti, 2011

Jag och Handendär låg och pratade om inredning (as one does) och jag kom ihåg att jag läst någon gång att när det gäller kläder, om man känner att man har problem med att köpa rätt saker, så kan man försöka beskriva sin stil antingen som den är eller som man ser den, men väldigt kort. Oavsett hur knäppt det låter, typ ”hiphop-cowboy” eller så. Och sen när man är ute och shoppar ska tänker man bara ”skulle en hiphop-cowboy (eller glitterhippie eller vad det nu är) ha det här på sig?” och hepp så är allt enklare och man får en genomtänkt och sammanhängande stil.

Jag kunde inte riktigt komma på hur jag skulle beskriva min egen stil. Jag tror den kanske oftast kan sammanfattas som ”femåring som fått klä på sig själv”.

Iallafall funderade jag på om man inte borde kunna göra samma sak med inredning, men lite mer specifikt och personligt än shabby chic eller danskt modernt och så. Vår stil är helt klart ”rånat en tant”, mycket pricksäkert beskrivet av Annan för ett tag sen. Jag tyckte att mycket av det vi köpt tillsammans ganska väl kunde ha varit stulet av en tant — om vi nu skulle vara hemma hos någon tant och vara typen som tjyvar saker, vilket vi inte är.

Sen började Handendär ta det bokstavligt och säga att det är svårt med möbler bara, man måste vara flera personer plus någon som distraherar tanten. Enklare med barometrar och gamla förstoringsglas, dem kan man bara låta halka ner i väskan.

Jag vet inte riktigt om jag borde vara orolig. Tur kanske att vi inte känner så mycket tanter.

Nu känner jag att jag måste be er att i kommentarerna beskriva er egen stil, antingen kläder eller hemma. Snälla?

39 kommentarer leave one →
  1. 18 augusti, 2011 9:54 f m

    Underbar beskrivning! Jag förstå precis hur det ser ut hos er nu!
    Själv har jag inte orkat packa upp efter den senaste i raden flytter under ett och samma år så jag ser ut lite som en baglady nu när det börjar bli kallt. Kompisen sa åt mig under promenaden här om kvällen att ”han spanat in en fin kundvagn som såg hel ut… ifall jag behövde en”. Beskriver mycket bra både in klädstil och den nu rådande inrednings (kaos)stilen

  2. 18 augusti, 2011 9:56 f m

    Hemmet: Överbelamrad ungkarlslya.
    Klädstil: Svart och figurnära eller ”Tjockis med stil, dock utan flärd”.

  3. 18 augusti, 2011 10:03 f m

    Hemmet: Storblommigt bibliotek.
    Stilen (S/S): grekisk tant 1974
    Stilen (F/W): Ogift ärarinna på flickskola i Agatha Cristie-roman, som cyklar och löser brott ca 1942.

  4. 18 augusti, 2011 10:06 f m

    Haha!
    Min inredningsstil: smuts-cirkus.
    Min klädstil: fint i fantasin

  5. 18 augusti, 2011 10:12 f m

    pratade faktiskt med min kille om vår inredningsstil igår. han påstod att vår stil var att inte ha någon stil! riktigt så illa är det kanske inte, men jag skulle väl kalla vår lägenhet typ kitsch-leksaks-orientalisk. jag tror det var när jag första gången var hemma hos min kille och såg att han hade leopardfilt och ganesh-draperi som jag fattade att det verkligen kunde bli nåt mellan oss. vore hemskt jobbigt om en av oss hade nån slags minimalistisk stil när den andra inte kan komma hem utan nya actionfigurer. nu känns det som vi passar bra ihop istället :)

  6. 18 augusti, 2011 11:21 f m

    Klädstil: jeans och t-tröja, för det mesta.
    Hemma: Svårare… hälften ärvt 50-tal resten opersonligt IKEA.

    Bara för att det ÄR så betyder det ju inte att man vill HA det så.

    • 18 augusti, 2011 12:49 e m

      Nej men med ser den menar jag typ som man skulle vilja.

  7. 18 augusti, 2011 11:58 f m

    Jag misstänker att min klädstil är typ ”hemlös kulturtant”. :-P

    Inredningsstil är svårare. Måste nog fundera mer på det.

  8. 18 augusti, 2011 12:06 e m

    Jag kunna beskriva min klädstil och inredningsstil på exakt samma sätt: gothkulturtant med 50-talstouch.

  9. 18 augusti, 2011 1:01 e m

    själv klädd: som om Emily Dickinson hade haft en tidsmaskin och kunnat komplettera garderoben med att hämta några välsittande jeans, t-shirts och sportskor från framtiden.

    boning inredd: som om den växt fram i symbios med en afatiker som försöker att liksom skriva listor över saker som måste göras genom att stapla konkreta ting omkring sig.

  10. 18 augusti, 2011 1:18 e m

    Klädstil: Svulstig Kairoprimadonna möter västerländskt 1950-tal.
    Inredning: Ja, ungefär densamma som klädstilen…

  11. Annie permalink
    18 augusti, 2011 1:23 e m

    klädstil: proper tant fast med mycket korta kjolar, djupa blusar och mycket kajal. inredningsstil: maskulint. vill själv tänka att ”upptäcksresande” är ett passande tema men har fått höra ”fransk film. allt som saknas är en askkopp och att du tar ned den där tavlan som ser ut som jesus” vilket, ärligt talat, inte är helt fy skam heller.

  12. 18 augusti, 2011 2:06 e m

    Kläder: Chister Pettersson goes disco.
    Hem: Världens rörigaste bibliotek/galleri med ett stänk neon.

  13. Majsan permalink
    18 augusti, 2011 2:10 e m

    Ja det får bli 50/60-tals minimalist, både för kläder och inredning. Kan bara inte bestämma mig. Klänningar med midja och vita väggar. Nervöst helsvart outfit och en diner-neonskylt i köket.

  14. TalkBack permalink
    18 augusti, 2011 3:25 e m

    Min personliga klädstil är lite svår att pin-pointa eftersom den varierar väldigt mycket efter omständigheter; jag trivs utmärkt i kostym (och äger en egen smoking) men går även gärna i stora jeans och v-ringad t-shirt när tillfället tillåter. Låt oss kalla det ”textilkameleont”, då…
    Inredningen är rätt minimalistisk och jag har fått höra av folk som har varit hemma hos mig för första gången att min lägenhet är jättefin för att vara ungkarlslya. Den sista bisatsen där får mig dock att tvivla lite på om jag ska ta det som en ren komplimang eller vad jag ska tycka, egentligen…

  15. 18 augusti, 2011 4:11 e m

    Klädstil: färgblind barnbibliotekarie/barnprogramledare.
    Inredning: varför betala för sånt man kan få gratis? alt. ”more is more”.

  16. 18 augusti, 2011 4:15 e m

    Älskar alla dessa beskrivningar.

  17. 18 augusti, 2011 4:35 e m

    Min klädstil har beskrivits som ”en jävla regnbåge”…och det känns passande.

  18. Simon permalink
    18 augusti, 2011 4:41 e m

    Klädstil: H/M och Dressman
    Inredning: IKEA( vilka jävla skitmöbler, nästan alla har ju gått sönder)

  19. akelaslair permalink
    18 augusti, 2011 5:20 e m

    Heminredning: Matglad cybermormor. Ärvda möbler från tidigt 1900-tal, bokhyllor, datorer, kokböcker en masse och mera böcker och IT-leksaker.

    Klädstil: Halvkorpulent hårfager Morticia Addams-wannabe som försöker hålla balansen mellan sexig och vulgär men sällan klarar av det. Hamnar oftast i farmor Addams-facket.

    • Handendär permalink
      18 augusti, 2011 9:39 e m

      Precis så kort och beskrivande borde det vara! ”Matglad cybermormor” och ”Rånat en tant” känns som mycket bra kapitelnamn för en bok på temat.

  20. Hanna permalink
    18 augusti, 2011 6:45 e m

    Min klädstil är 90-talspappa med friluftsintresse. Försöker ibland ta på mig klänningar och andra söta kläder, men helt uppenbart är det inte lyckat, nu när jag inser ditt knep.

    Min lägenhet är vit. Inte självvald.

  21. Linn permalink
    18 augusti, 2011 6:51 e m

    Klädstil: Pojkflicka med åtsittande och humorösa t-shirtar med papegojdun på.

    Heminredning: Väldigt rörigt bibliotek med Engelsk lingvistik som inrikting, och med en och en annan papegoja + bur runt travarna med böcker.

  22. Karin permalink
    18 augusti, 2011 7:09 e m

    Hemma: stökig nordisk minimalism, dock utan svenskt tenn på väggarna.

    på mig: Beat som i Funny Face

  23. Amanda permalink
    18 augusti, 2011 8:25 e m

    Hemmet: Brittiskt gods exproprierat av de allierade styrkorna för användning som sambandscentral ca 1943.

    Kläder: 60tals Ivy alternativt Oxbridge student från peniless nobility under samma tidsperiod, komplett med vissa gardenparty- och cocktailsepisoder.

    Det här var ju riktigt roligt.

  24. Korp permalink
    18 augusti, 2011 8:26 e m

    Klädstil: Stundtals varierad (Övrig tid uniform).

    Inredning: Hamstrar är också människor! (Aka behöver-större-bostad-nu).

  25. Anna permalink
    18 augusti, 2011 9:25 e m

    Alltså, jag älskar detta. Om det fanns en bok med det här temat så skulle jag köpa den! Älskar folks korta och kärnfulla beskrivningar. Tyvärr är jag sämst på sånt, måste bara pladdra sönder allt :)

    Here we go:
    Klädstil: Tjock och färgglad kulturtant som trivs bäst i klänning, med passion för stormönstrat, rött hår, prickigt och 60 & 70-talet
    Inredning: Kort: ”more is more”, och nyckelorden är typ: färgglatt, prickigt, DIY, retro, lantligt, rustikt, kitschigt och grönt (som i mycket växter).

    Det är intressant det här med hur man SER på sin stil och hur man faktiskt klär sig/bor. Känner att jag nog är lite mer 60-tal i fantasin än i verkligheten. Och kitsch har tyvärr ingen given plats i mitt hem då sambon tycker det är anskrämligt :( Men desto mer av det andra! :)

  26. Liv permalink
    18 augusti, 2011 9:54 e m

    [lortSverigegubbe+reklambyrå]

  27. Leo permalink
    19 augusti, 2011 7:28 f m

    För både kläder och inredning gäller: Svartvit med en touch av bus

    Det vill säga, i grunden är nästan allt svart eller vitt eller grått. Men det får gärna brytas av eller kompletteras med till exempel en färgglad väska med muminmotiv, trosor med apor som syns lite ovanför byxlinningen, duschdraperi med glada fiskar eller gardiner med dödskallar. Allt blev plötsligt helt uppenbart nu när jag tänkte efter!

  28. Annika permalink
    19 augusti, 2011 7:48 e m

    Kläder: Varmt och praktiskt – jeans och tight kofta. Men innerst inne så mjuksexigt 40-tal med ett stänk italienska. Jobbar på att realisera den mer och mer. :)

    Inredning: Bolibomba-svenskt tenn. Älskar små detaljer som att måla en mus med högglansig färg ton-i-ton längst ner på väggen. Gömma en kaninlampa bakom en gardin. Sånt. Men samtidigt gillar jag stram inredning med klassiker och fina mönster.

    • Annika permalink
      19 augusti, 2011 7:49 e m

      Bolibompa-svenskt tenn menade jag ju förstås…

      • TalkBack permalink
        19 augusti, 2011 8:06 e m

        Jag hade annars varit väldigt nyfiken på hur ett bolibomba-hem ser ut… ;)

  29. 20 augusti, 2011 6:42 e m

    Inredning: loppmarknad.
    Klädstil: lyxbohem fodrat med katthår.

  30. 21 augusti, 2011 11:22 f m

    Inredningsstil – allt som matchar bokhyllor och går i grönt.

    Klädstil vet jag inte riktigt. Hellre än bra kanske. Eller stramt men bekvämt. Har svårt att hitta kläder som passar på min kropp. Any colour you want as long as it’s black eller covered in cathair är också rätt bra beskrivningar.

  31. 21 augusti, 2011 1:15 e m

    Hem: Kitschtant
    Kläder: Leopardtantspetsrosa

    Kläder är mkt svårare att säga för jag blandar hej vilt. Hemmet är väldefinierat.

  32. Gabriella permalink
    24 augusti, 2011 8:15 e m

    Det här var skoj läsning!
    Kläder: Damig fjortis alt. schizofren minimalist
    Inredning: Färgglatt och färgkoordinerat alt. hysteriskt och klaustrofobiskt

  33. Anne permalink
    31 augusti, 2011 1:20 e m

    Haha! Lite sen på bollen, men here goes.
    Inredning: hemma hos James Bond-skurk c:a 1970 (in our dreams, dårå).
    Kläder: sanktionerat svenskt, fast alltid på rea (försöker antagligen se mindre fattig ut än vad jag är).

Trackbacks

  1. En blandning av… « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

