Skip to content

Äktenskapslimbo

13 juni, 2011

Jag insåg för övrigt igår morse att vi är i nåt slags mellantillstånd, lite Schrödingers äkta makar, för just nu är vi både gifta och inte gifta. Vigselbeviset är eventuellt postat men definitivt inte registrerat, så just nu är vi ju tekniskt sett inte gifta. Men när det väl registreras så kommer vi ju ha varit gifta sen elfte juni. Vi var gifta hela tiden — fast inte!

Ja, jag är en nörd.

(På väg: Blogginlägg om bröllopsidéer vi faktiskt utförde, samt ett med bilder, eventuellt med mera. Jag insåg att det var så mycket fantastiskt som jag inte fick med i förra inlägget, som conga line (Kongalainen!), kidnappning av finska kusiner, glada barn (”Det här var en väldigt väldigt bra dag”, sa lillbrorsonen) och vår första dans. Där jag tydligen visade underbrallorna när jag snurrsnurrsnurrade.)

9 kommentarer leave one →
  1. 13 juni, 2011 1:07 e m

    Det behöver inte bli så, tyvärr. När vi gifte oss på sjukhuset inför Tages födelse, registrerades vigseln först några dagar senare. Vigseln ägde rum torsdagen den 11, Tage föddes den 12 men i papperen stod att vi gift oss måndagen den 15. Effekten blev att jag inte registrerades som Tages pappa per automatik, vilket man ju som gift automatiskt blir, och i stället fick hålla på och krångla med myndigheterna ett par månader för att få ut föräldrapenning…

    • 13 juni, 2011 1:11 e m

      Oj. Intressant. Men vad konstigt att man inte är gift från den dagen det står i pappren att man gift sig?

      • 13 juni, 2011 1:31 e m

        Vet inte varför det blev så där. Är ju möjligt att prästen fyllde i fel också när han skickade in blanketterna, antar jag. I vigselbeviset, som vi fick i handen direkt efter själva akten står dock datumet korrekt.

        • 14 juni, 2011 9:48 f m

          Tänker ni fira bägge datumen? Det skulle jag göra. =)

  2. 13 juni, 2011 1:43 e m

    Schrodingers äkta makar! *ASG*

  3. 13 juni, 2011 7:51 e m

    Ja, bilder vill vi ha! (”Stort allmänintresse” och allt det där du vet…) :-)

Trackbacks

  1. Om äktenskap och normer och normativitet « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

