Skip to content

Tårta!

4 juni, 2011

Handendärs pappa fyllde år igår. Han tycker väldigt mycket om dammsugare, så jag fick för mig att hitta på en dammsugartårta. Det blev sjukt gott och nån på Facebook bad om receptet. Det gick till ungefär såhär.

Jag bakade en lite lyxig sockerkaka, och hade i ungefär en tesked arraksessens i smeten. Medan den gräddades gjorde jag ett smörkrämsexperiment.

100 g osaltat smör ihoprört med 1,5 dl florsocker och en tsk vaniljsocker. Sen rörde jag i en äggula, 100 g smält mörk blockchoklad och kanske två teskedar arraksessens.

När kakan svalnat delade jag den på mitten  och kladdade choklad-arraks-smörkrämen emellan. Jag hyvlade av kanterna så tårtan blev lite mer rundad, och mosade ihop det avskurna med den resterande krämen, så det blev sådär lite smuligt som dammsugare är inuti. Det kladdet hade jag ovanpå. (Mitt fat var lite välvt, så det blev en liten försänkning i mitten, där det kom extra kräm. Ingen verkade tycka illa vara.)

Sen la jag grön marsipan på tårtan, och målade kanterna med ungefär 50 g smält blockchoklad.

Resultatet blev som sagt mycket gott, om än lite mäktigt, och gick åt nästan alltihopa. Festföremålet var mycket nöjd.

Genomskärningsbild av MorDenDär.

Slutsats: Jag behöver fler orsaker att baka tårtor (eller baka över huvud taget; mina kollegor blev glada för äppelmuffins häromveckan men jag tror inte jag kan göda dem hur mycket som helst) och jag behöver ett vitt plant tårtfat.

3 kommentarer leave one →
  1. 4 juni, 2011 4:56 e m

    Tjusig blev den också. Kul att experimentera ibland.

Trackbacks

  1. I am who I am « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist.

Kommentera

