Skip to content

You like brackets

31 maj, 2011

Det här är så bra att jag måste lyfta det.

Igår tipsade gullmars i kommentarerna om den här videon, efter att jag och någon annan börjat diskutera semikolon och tankestreck och så vidare. Det är John Hodgman (även känd som PC:n ur de klassiska Apple-reklamfilmerna) som ska avgöra ett spörsmål.

Den är i och för sig sjukt rolig i sig, men Handendär och jag skrattade extra mycket, eftersom han är en programmerare som brukar kritisera min användning av parenteser.

5 kommentarer leave one →
  1. 31 maj, 2011 1:12 e m

    Jag kom att tänka på den eftersom jag som systemutvecklare bara använder semikolon för att avsluta kodblock. Däremot är jag grav parentesmissbrukare i alla former av texter – Handendär har nog en poäng.

    De senaste två avsnitten av Judge John Hodgman har tyvärr dippat lite i rolighet, men ska man bara ha en humor-podcast i sitt RSS-flöde så är det ändå den här: http://feeds.feedburner.com/judgejohnhodgman

    • 31 maj, 2011 2:10 e m

      Jag gick verkligen omkring och sa ”you like brackets” och fnissade i en halvtimme. Samt hojtade MÅSVINGAR och HAKPARENTES och petade på honom.

  2. 31 maj, 2011 2:56 e m

    Båda låter mer som ålderstecken än typografiska dito. ”Har du hakparanteser eller måsvingar? Kom till oss på Plastic Institute för en gratis kirurgkonsultation!”

  3. Fredrik Larsson permalink
    1 juni, 2011 10:54 e m

    LISP FTW.

  4. a senex permalink
    2 juni, 2011 11:22 f m

    1. Det är inget semikolon, utan ett grekiskt frågetecken. Ett grekiskt semikolon är givetvis ett halvt kolon: ·
    2. Paranteser använder man så här:
    (defun from60 (a)
    (cond
    ((null a) 0)
    (t (+ (first a)
    (/ (from60 (rest a))
    60)))))

Kommentera

