Skip to content

Vill du ligga med mig då?

6 maj, 2011

För ett tag sen pratade jag om Eric Amarillos ”Om sanningen ska fram” i Brunchrapporten.

Då diskuterade vi vilken syn på män och kvinnor och samhället den handlade om, om killar som använder strategier och huruvida den egentligen var ett uttryck för extremt-bitter-kille-skap.

Då sa jag att jag ville höra en tjej som sjöng en exakt cover (och fick kontringen att Lars Winnerbäck borde göra en cover, vilket också vore skitroligt) och så tror jag att vi eventuellt diskuterade, men jag minns inte om det var i studion, hur en tjejversion skulle låta. Och nej, det är inte humor att säga ”Man behöver bara sjunga refrängen, tjejer får alltid ligga.”

Sen har jag hunnit lyssna lite mer på den, och kommit fram till att typ hälften av textraderna precis lika gärna kunde sjungas av en bitter tjej som är trött på hur det klyschfunkar när Tjejer och Killar ska Umgås.

Om jag lyssnar mer än pratar, inte talar om mig själv (för man ska inte ta så mycket plats, killar gillar inte sånt)

Om jag säger det går bra nu, men inte talar om mitt jobb (för man ska inte hota med sin framgång – kanske kan man låtsas att man är hårfrisörska?)

Om jag ger dig mina tårar, men är stark när du är svag (man ska gråta lite lagom, helst snyggt)

Om jag är säker på mig själv men aldrig är för självgod (se ovan, typ)

Om jag inte är så svartsjuk, inte håller dig så hårt (gäller väl för alla gentligen, men notera inte svartsjuk; lite lagom svartsjuk är bara gulligt)

Om jag alltid håller med dig fast jag tycker du har fel (för det är enklast så)

Om jag låtsas att jag bryr mig när du köper nya skor (hej sneakerskillen som tandborstar sina stripes)

Om jag skrattar på rätt ställe fast du inte är så kul (å du är så himla rolig, tihi)

Tjejer kanske oftast inte sjunger Sweet Home Alabama på lägereldsgitarr, men att vara söt och älvalik och strummy-strummy-la-la-sjunga lite kan funka ganska bra det också.

Jag har sjungit egna textrader lite då och då sen radion, fast de handlar mer om… annat. Typ ”När du hunnit smälta maten, och inte är så mätt, vill du ligga med mig sen?” eller ”Om jag dansar en liten dans så här, och guppar lite grann, vill du ligga med mig då, om sanningen ska fram?” Det är generellt helt irrelevant om Handendär är i rummet eller inte.

15 kommentarer leave one →
  1. 6 maj, 2011 11:11 f m

    Jag gillar verkligen den här låten. Och jag har aldrig tänkt att den skulle tyda på nåt typiskt kill-tänk. Jag tycker den är mänsklig. Inte heller känns det som nån som försöker komma på ligg-strategier, utan mer som så där man kan tänka: Vad ska jag göra för att du ska gilla mig! Och, om sanningen ska fram, tjejer får inte alltid ligga.

    • 6 maj, 2011 11:13 f m

      Tycker du inte att den spelar på massa klyschor om hur killar är och hur tjejer är?

      (Och att tjejer inte alltid får ligga har jag skrivit om i inlägget som jag länkar till.)

      • 6 maj, 2011 12:40 e m

        Jo kanske, men jag tycker inte den antyder en dålig manssyn. Och som du skriver tror jag att den nästan lika bra kunde passa med en tjej som sjunger. Just att skratta åt killars skämt och låtsas att man tycker de är smarta – Oh god vad jag gjort det i mitt liv (men oftast har jag inte fått ligga för det).

      • Annamaria permalink
        15 maj, 2011 5:29 e m

        Hej Julia,

        Kanske är det vid första anblicken klyschor, men med lite analytisk distans så menar jag att texten är ett utmärkt exempel på hur attraktion och affektion är sociala konstruktioner. Dessa konstruktioner begränsar både män och kvinnor, hur vi upplever oss själva, och våra potentiella partners. Förmodligen går det budskapet den stora massan förbi, men precis som Linda Bengtzings låt om hur hon har allt (någon som lägger lister och plockar ur diskmaskinen) men ändå inte är nöjd, så är det en (mild) kritik av hetronormativitet (i en svensk förhållandevis jämställd kontext) För ett tag sedan läste jag ett inlägg från Åsa Petersen (Aftonbladet), men över lag hänger jag inte med i den svenska genus/popkulturella diskursen då jag bor utomlands.

    • 6 maj, 2011 11:15 f m

      (Jag har för övrigt säkert lyssnat på den nåt hundratal gånger. Handendär börjar tröttna lite.)

  2. 6 maj, 2011 12:47 e m

    Dock är jag oförtjust i videon. Tycker inte den eftertänksamhet åtminstone jag läser in i texten finns med. Där är det mer fyllegrej. Fast ibland tänker jag att det handlar om att han vill ligga med killen på tåget, inte den där tjejen. Men vad vet jag.

  3. tillsammans är man mindre ensam permalink
    7 maj, 2011 11:11 f m

    Jag kan höra Lena Philipsson sjunga den. Trodde nästan att det var en cover.

  4. 8 maj, 2011 9:24 e m

    Så du skrev den här texten idag! Vad lustigt, jag googlade låttiteln idag efter att hört den för första gången och blev nyfiken på om någon funderat över textens innehåll -och som ett svar på min bön dök din blogg upp!

  5. 18 juni, 2011 10:29 f m

    Ni feminister är mest komiska. Att problematisera och analysera texten på en sommarplåga kors och tvärs är rent nonsens och kanske mest ett uttryck för er ångest. Men hur som helst så uttrycker texten det som är verklighet utanför er rödvinsintelligentia. Detta är sanningen bland majoriteten och ni må gilla det eller ej. Om ni ska analysera något fundera då på vilka effekter Sex and the City har haft för kvinnors förväntningar på hur en man skall vara. Där har ni något att bita i. Förväntningarna hos de flesta kvinnor har förringats till att mannen skall ha massor med cash så att hon kan köpa märkeskläder, väskor och juveler…..allt för pengar som mannen har dragit in förstås.

    Och anser ni att Amarillos slagdänga inte inte är tillräckligt PK så föreslår jag att ni skriver er egen femistiskt anpassade sommarplåga. Tyvärr tror jag dock inte att den kommer att slå eftersom er verklighetsuppfattning är fjärran den stora majoriteten av befolkningen.

  6. Johan permalink
    18 juni, 2011 12:22 e m

    Jag har läst några blogginlägg som uttrycker ogillande mot den där låttexten. Någon hade helt missat att texten har ett kritiskt budskap och förfasat sig över vilken falsk människa sångaren verkare vara. Andra har kallat texten bitter och det kan nog stämma, men bitterhet är väl en gammal hederlig och alldeles utmärkt källa till textskrivande så jag förstår inte riktigt den kritiken mot texten – den kritiken liknar närmast name calling. Ytterligare några kvinnliga skribenter har konstaterat att texten även hade kunnat skrivas av en bitter kvinna – so what? Att det finns vinnare och förlorare i kärlekens spel är ju inga nyheter och att kärleksmarknaden blir allt råare och ytligare är väl inte heller någon nyhet. Varför förneka verklighetsbeskrivningen?

  7. Johanna permalink
    18 juni, 2011 1:15 e m

    Här ovan skriver Coopcor att ”förväntningarna hos de flesta kvinnor har förringats till att mannen skall ha massor med cash så att hon kan köpa märkeskläder, väskor och juveler…..allt för pengar som mannen har dragit in förstås” för att i nästa stycke anklaga ”oss feminister” för att ha en ”verklighetsuppfattning är fjärran den stora majoriteten av befolkningen”.

    Det tycker jag är lustigt.

  8. 30 juni, 2011 8:43 f m

    @Johanna: Du kanske inte läst om den här undersökningen innan du gjorde bort dig? http://www.familjeliv.se/sverigemamman/1.1003067

    ”Mer än hälften av mammorna tror att fler skulle vilja vara hemmafruar om de kunde. En andel som är jämn genom hela Sverige.”

    Mer än hälften är väl lika med de flesta kvinnor, eller har du en annan uppfattning. Och om kvinnan stannar hemma, vem skall då dra hem slantarna för att betala amorteringarna på förortsvillan, bilen, resan till fjällen och Thailand? Kan du förklara detta eftersom du anser att jag var lustig. Snälla, snälla upplys mig.

    • Myrsloken permalink
      4 augusti, 2011 8:13 e m

      Coopcor, vill bara säga att din källa är på gränsen till patetisk. För det första; hemsidan är ju till för barnfamiljer, alltså kvinnor som redan är mammor. I undersökningen har dom ju redan tillfrågat alla kvinnor som är mödrar, inte de som är i karriären, som kanske inte alls känner för att vara hemma lika mycket. Och det finns ju även kvinnor som älskar sin karriär, gärna tjäna pengar, som också har barn, som är lika intresserade av karriären som män kan vara. Dom har säkert inte ens tid eller lust att vara inne på den sidan. Vilket gör undersökningen helt undermålig.

      Sen att man i en undersökning låter X antal kvinnor ”gissa” vad andra kvinnor i världen tycker, så gör det ju inte undersökningen ett dyft mer sannolik. Den undersökningen är alltså hundra procent BUUULLSHIT!

      Så där fick du veta varför du var så lustig – Var så gooooood! På tal om lullande, att använda härskartekniker som du gör och din ”åååå-lilla-flicka-jag-är-så-rääädd-för-dig”-attityden som genomsyrar din kommentar – is not cool. Det visar bara på hur anti kvinnor du är, och avslöjar i alla fall i min fantasi hur olycklig din tjej kommer vara innerst inne. ALLA jag känner vill ha en man som är feministisk i tänket! Det är 2000-talet nu. Och läs på lite om feminism innan du blir heeelt förvånad och kanske tror att ”feminist är´man, när man anser att kvinnor ska ha mer makt än män”, för så är inte fallet. Det ska vara jämnt fördelat. Alla ska få lika möjligheter, krav, bemötande och respekt. DET är feminism. (Sen finns det ju olika sorter, som extrem- och särfeminism, med det finns ju överallt inom politiken.)

      Du skriver: ”Ni feministier är mest komiska. Att problematisera och analysera en sommarplåga kors och tvärs är rent nonsens…”

      Som att sommarplågans text inte är något att analysera, AKA inte något att bry sig om/dra för stora växlar av, men det är ju uppenbart att du är traditionell i tänket och anti kvinnor i ditt språk, så det argumentet klassas inte ens som ett argument.

      Sen skriver du:
      ”Om ni ska analysera något fundera då på vilka effekter Sex and the City har haft för kvinnors förväntningar på hur en man skall vara. Där har ni något att bita i. Förväntningarna hos de flesta kvinnor har förringats till att mannen skall ha massor med cash så att hon kan köpa märkeskläder, väskor och juveler…..allt för pengar som mannen har dragit in förstås.”

      Ehm. Om det är något som är tusen gånger värre än det, så är det alla förväntningarr på kvinnor såsom skönhetsideal, könsroller och beteenden som skapas i serier som Sex and the City. Självklart har du en liten poäng att det är fel att mannen bara ska dra in pengar. Men sen känner jag liksom ”vänta nu, menar du att det är synd om mannen som måste betala kvinnornas dyra, jäävla kläder”? Eller är det synd att kvinnorna inte är dom som får dra in cashen? Utan kvinnor ska bara se bra ut, gärna i dyra kläder? Eller?

      Det verkar som du tycker så lustigt! I så fall tycker jag du ska tänka om lite, rätt fett mycket.

      Btw, det är faktiskt din verklighetsuppfattning som är lite ovanlig. Allt fler börjar förstå åsikterna som feminister vill ha fram i samhället, du är lite kvar i 50-talet. Så om du inte börjar tänka om – Veeem vill ligga med dig dåååå? (8)

      P.S. Inte många. Bara kvinnor som matats så mycket med idealen genom tiden att de förstört sig själva och sitt egna tänk – så att de inte förstår hur fucked up det egentligen är.

  9. 7 september, 2011 12:50 e m

    Oj det var intressant att läsa här. Mest roligt var alla komentarer. Speciellt coopcor som dyker upp lite här och där på bloggar som talar om denna låt.
    Har den inget annat för sig?

    Hälsningar
    Yohanna

Trackbacks

  1. Vill du ligga med mig då? « Feministbiblioteket

Kommentera

