Skip to content

Blockutmaning

4 maj, 2011

Jag har så mycket block. De ockuperar nån halv hyllmeter och dyker upp lite varstans i lådor och fönster. Så jag tänkte, helt naturligt, att jag skulle visa upp dem och utmana den som vill att göra detsamma — för jag vet att jag inte är ensam om såna här perversioner.

Det där är alltså block som är tomma eller bara lite använda. (Eller, ett är nästan fullt med gymnasiekludd av den konstnärliga och poetiska varianten. Men det upptäckte jag först efter fotot så vi låtsas inte om det. Vi låtsas inte heller om innehållet. I gengäld upptäckte jag nu ett block bredvid datorn som jag missade att ta med i tornet.)

Jag har faktiskt nästan lyckats sluta köpa fina skrivböcker, även om jag oftast måste peta lite på dem. För jag vet att jag sen i nio fall av tio bara har dem som något slags fetischobjekt och inte vågar förstöra dem med mitt kludd. Jag har i och för sig faktiskt så smått börjat använda fina skrivböcker, men jag har liksom att ta av innan jag behöver köpa nytt.

Nu är det er tur. Klara färdiga VISA.

18 kommentarer leave one →
  1. johanna permalink
    4 maj, 2011 9:44 f m

    Ha ha. jag lider av exakt samma syndrom. Tyvärr är jag inte hemma just nu så jag kan visa och jag vet knappt om jag vågar samla ihop alla. Även om jag faktiskt har fyllt ut säkert 6-7 block helt och fullt (och nu pratar senaste 10 åren och inte typ jobb- och skolblock) så ligger det säkert 25 stycken hemma och skräpar med högst några sidor skrivna i varje.

    Att köpa ett nytt block är så laddat, det kommer med så mycket drömmar om exakt vad det ska fyllas med. Och då köper man av den finare sorten för att ens drömmar är ”värda det”. Bara jag ser din hög blir jag enormt sugen på ett block med bred spiral och tjocka papper. Det är något sjukligt med detta.

  2. 4 maj, 2011 10:47 f m

    Oh nej, vågar inte visa. Du tryckte på en RÄTT ö m tå nu om man säger. Ehehehe.

  3. 4 maj, 2011 11:08 f m

    Alltså, säkert en tredjedel av böckerna i min bokhylla är fina skrivböcker. Och då är jag student och har således en jävla massa böcker i mina bokhyllor… Tveksamt om jag vågar visa upp det, faktiskt!

  4. 4 maj, 2011 2:28 e m

    Hmm … Det är fusk om man är student och skriver sig igenom cirka 30 block per år, va?

  5. TalkBack permalink
    4 maj, 2011 2:35 e m

    Som gammal volleybollspelare gillar jag förstås också block. Har dåligt med bildbevis, men kan intyga att de också var så där höga. Typ.

  6. 4 maj, 2011 6:25 e m

    http://totaleclipseofthe.blogspot.com/2011/05/challange-accepted.html

    Jag älskar att gå omkring i pappershandlar och klappa på fina block och tänka på vilka fantastiska tankar jag kommer att kunna skriva ned i just det här blocket, bara jag får ta med det hem…

  7. 4 maj, 2011 8:34 e m

    – Om jag bara köper det där blocket och den där pennan så kommer jag att tycka om att skriva…

    Lustigt nog så köper jag färre block nu när jag faktiskt börjar se tjusningen i att med egen hand plita ner bokstäver. Sedan uppsatsen blev färdig och skrivarglädjen infann sig på riktigt har jag inte köpt ett enda block eller penna… Märkligt.

  8. Nora permalink
    6 maj, 2011 11:24 e m

    Jag tror inte jag skulle hitta alla mina block om jag så gjorde ett seriöst försök… Alla mina är dock presenter, reklam etc. utom kollegieblocken som jag köpt till skolan… Men håller med ovanstående kommentarer, det är en öm tå! Och jag hamstrar mina block rejält…

  9. Ludde permalink
    17 maj, 2011 9:06 f m

    Jag använder Moleskines reporter-block (Ja, jag köpte dem efter att jag läste att det var Hemingways signaturblock). Använt i flera år. Förvisso har jag blivit ruinerad på kuppen. Men de är vansinnigt behagliga att ha att göra med. Finns på Bokia.

    • 18 maj, 2011 9:27 f m

      Blir du ledsen om jag berättar att Hemingway inte skrev i Moleskines, utan bara i liknande svarta block? Märket etablerades först 1997.

  10. 18 maj, 2011 9:17 f m

    Så många block har jag inte men däremot MASSOR av fina skrivböcker, gärna den inbundna dyra varianten, som det inte står någonting i eftersom jag vill vänta med att börja använda dem tills jag bestämt mig för vad jag ska ha dem till och det måste var NÅGOT SPECIELLT. Men det där speciella liksom infinner sig aldrig och så köper jag istället en ny, fin anteckningsbok som inte behöver vara så där jättespeciell, men så kommer jag aldrig på något för den heller. Och så där håller det på.

    • 18 maj, 2011 9:19 f m

      Du ser ett gäng såna där i högen. Jag är likadan.

  11. Minna permalink
    19 maj, 2011 10:45 f m

    Word. Jag gillar Pepperpots block, de är lagom fina, lagom stora och går att vika på hälften utan att de går sönder eller får rynkor någonstans – jättepraktiskt.

    Det burkar börja med att jag har mina block till något speciellt syfte, t ex skriva ner framtida romankoncept i, men det slutar med att jag skriver mina listor, recept och telefonnummer i dem också.

Trackbacks

  1. Blockberoende « X-BLOGGEN

Kommentera

