Skip to content

Att planera ett bröllop

2 maj, 2011

(Typ som att angöra en brygga, fast lite mindre risk för att plurra i.)

Jag fick ett mail häromdagen som undrade om jag kunde tipsa lite om webbverktyg för att planera bröllop (ordet ”panik” kan ha förekommit). Och jag har även tidigare fått lite såna frågor. Så jag tänkte att vafan.

För inte så länge sen lanserades Google Weddings, som hjälper en med planering och budget och tjosan. Där kan man göra det mesta vad gäller planering, budget, foton, hemsida, och så vidare — och det är gratis och tillgängligt för flera personer och från valfri dator med uppkoppling.

Jag kan dock inte uttala mig om tjänsten eftersom vi, eh, gjorde typ samma sak fast själva. Vi har ett Google-dokument med ett antal kalkylblad i, där det är tidsplanering, gästlista (inklusive adresser, OSA, matbehov, och allt sånt), budget, lösa idéer vi ville ha koll på, och lite allt möjligt. Budget-arket får man alltså stöka lite med själv om man vill att det räknar ut saker åt en automatiskt, men det är inte jättesvårt. Och faktiskt ganska praktiskt. Vi har två olika tabeller där — en med planerad budget och en där det uppdateras allt eftersom vi faktiskt köper saker. Då får man bra överblick på hur det går och hur karta och verklighet överensstämmer. Eller inte. (Vi gjorde också ett kludd-ark där vi kunde leka med olika offerter för att få en känsla för vad de faktiskt skulle innebära, och vad som händer med tio gäster fler eller färre. Jättepraktiskt.)

Hur farao visste jag vad som skulle in där då? Det visste jag inte. Så jag letade checklistor på nätet, och den jag gillade bäst var den hos Offbeat Bride (som också är en bra resurs med ett helt sanslöst arkiv med både smarta tips och bröllopsporr, samt forum om man gillar sånt). Vi la till och tog bort saker utifrån våra behov och premisser, och så gjorde jag ett ark där jag gjorde kolumner med rubrikerna 12, 9, 6, 3, 2 och en månad, två veckor, en vecka, dagen innan. Typ. Och så satte vi oss ner och räknade ut på ett ungefär vad som behövde och kunde göras när.

Det kanske låter lite nördigt, men det funkar för mig/oss. Och vet ni vad? Med undantag för när våra första lokalplaner plötsligt gick upp i rök, så har vi inte varit särskilt stressade alls. För det har hela tiden gått att se att nä, nu är det typ inget att göra de närmaste månaderna. Eller så har man kunnat bocka av nåt i förväg för att man hade lite tid över, eller kom på en skitsmart lösning. Det går enkelt att lägga till eller flytta på saker. Och vi har kunnat färgmarkera saker som behöver fixas, för bättre överblick. (Nördig bikt: I tidsplaneringen är svarta saker kvar att göra, mörkgråa är halvfärdiga eller pågående, och ljusgråa färdiga. I andra listor är rutor färglagda för att till exempel man ska kunna se något som behöver köpas eller fixas eller är viktigt att komma ihåg. Till exempel finns det på ett ställe en ILL-ORANGE ruta som påminner oss om att komma ihåg att ta med vigselbeviset på dagen D.)

Hela skiten blev överskådlig, vilket är väldigt bra just i början när man nästan får lite av den där paniken för att man inte har någon aning om vad farao som behövs och hur det hela ska gå till. De flesta har liksom inte gift sig förut.

Ett litet tips till: Om du har ett mailkonto där sådant går, gör en mapp eller etikett som heter ”Bröllop”, och spara all kommunikation där. Man vet aldrig när man behöver det igen, om någon man bokat försvinner eller nåt.

Mitt huvudsakliga tips är väl: Prata med varandra och kom överens om vad som faktiskt spelar roll. Vilka saker är viktiga att ha med, vilka kan ryka — både vad gäller pengar och tid och preferenser. Det gör det så mycket lättare att göra listor och planeringar. Inga antaganden, och helst inget ångvältande heller.

Jag har iofs massa andra tips för bröllopsplanering, men de handlar inte riktigt om verktyg utan mer om budget och pyssel och idéer. Jag kan blogga dem också, om nån vill ha. Hojta bara.

11 kommentarer leave one →
  1. Anja permalink
    2 maj, 2011 1:46 e m

    Ja. Blogga de andra tipsen! Jag är så svulten på bra och kul bröllopsbloggar… Tycker det mesta är rätt stereotypt och trist.

  2. 2 maj, 2011 1:48 e m

    Kör också ett rejält googledoc, en speciell epostadress som går till oss båda och sen kör vi även all info till gäster och osa på vår bröllopssajt.

    • 3 maj, 2011 11:16 f m

      Ja, sajt är en bra grej — kunde inte tipsa om särskilda verktyg för att bygga sån eftersom vi gjorde vår från scratch. Har du tips?

      • Anja permalink
        3 maj, 2011 6:58 e m

        Vi har gjort en wordpressblogg med lite olika kategorier, enkelt men allt som behövs finns.

      • 4 maj, 2011 8:31 f m

        WordPressblogg och pluginet RSVP som jag moddade lite.

  3. Amanda permalink
    3 maj, 2011 12:09 f m

    Håller med Anja. Älskar bröllopsporr, men det mesta är genomkommersiellt och slätstruket. Påfallande mycket som vanlig porr, faktiskt.

    • 3 maj, 2011 10:24 f m

      Rolig jämförelse.

    • Anja permalink
      3 maj, 2011 6:56 e m

      Och heteronormativt. Fast där finns det faktiskt större variation i den vanliga porren.

  4. Albertsson permalink
    9 maj, 2011 4:01 e m

    Hur kommer det sig att ni unga kvinnor som påstår er vara så progressiva, hippa och anti beträffande allt som är gammalmodigt, är så påtagligt förtjusta i bröllop och äktenskap? Är det så att du i själva verket längtar tillbaka till den tid då män var män och kvinnor kvinnor?

    • 18 maj, 2011 9:00 f m

      Ja. Precis exakt så är det. Mina föräldrar har valt Handendär åt mig, och han ger dem en get.

Kommentera

