Skip to content

Mitt Stockholm

12 april, 2011

(Första ni-sätter-rubriken-inlägget.)

Jag älskar min stad. Jag säger säkert irriterande ofta att vi bor i en sån fantastisk stad. Så många vackra ställen, så många olika ställen, så många historier.

Jag är uppväxt ute i Farsta. Väldigt länge var det mitt Stockholm. Jag kunde ytterkanterna på Farsta- och Hagsätra-linjerna och inte särskilt mycket mer. Sen gick jag i skola inne i stan, började kunna lite mer. Lärde mig små områdesfickor kring kaféer dit jag och Annan gick. Sen åkte jag härifrån i två år, och när jag kom tillbaka flyttade jag efter ett par år in till stan.

Nu är mitt Stockholm typ… söder om Centralen. Det är nästan roligt hur dålig jag är på resten av stan. Jag kan vissa fickor där, också efter fika eller fest eller nåt, men det är ganska mycket terra incognita. Om och när vi flyttar har jag svårt att tänka mig att det skulle vara norrut — man har liksom sin del av stan, och södra delen är min del.

Den här tiden på året är kanske då jag tycker mest om Stockholm, för att jag liksom påminns om varför. Solen är tillbaka, stan skakar av sig snö och grus och flörtar lite med en. Man kommer ihåg hur förra sommaren var, man kommer ihåg rosé på en klippa och solglitter på vattnet och körsbärsblommor och parkpicknick och cykla och så flörtar man tillbaka lite.

Jag var på väg att komma med mina bästa Stockholmstips men vafan, då får jag ju inte ha dem ifred.

One Comment leave one →
  1. Freddie permalink
    21 april, 2011 10:52 e m

    Jag känner igen det där med att bara ha fickor. Det gäller alla ”mina” städer; jag kan vägen till ”mina” platser men om jag bara är en gata fel så kommer jag aldrig att hitta. Det är hopplöst, men också mysigt på något sätt. Det finns så mycket kvar att utforska.

Kommentera

