Skip to content

Knasiga saker man lär sig

7 april, 2011

Å, apropå roliga saker i jobbet, förresten.

När vi var i Cambridge i helgen (alla sväronen har nu träffats, utan blodvite) så råkade jag dra lite roliga anekdoter om saker jag lärt mig för olika sammanhang och i olika arbetsuppgifter, som är bra att veta om man ska göra något som är sådär vagt journalistrelaterat. Mamma tyckte att jag skulle blogga om det, så det kan jag väl göra.

Utan inbördes ordning:

– Om man ska göra radio eller redigera video/ljud är det opraktiskt med raka örhängen. Hörlurarna trycker in dem i huden bakom örat och det är som bäst obekvämt, som sämst gör det ont. Ringar eller såna som man krokar i funkar bra. Om de inte är stora och stökiga.

– Det finns också frisyrer som funkar olika bra med hörlurar. Det är lite mer upp till var och en. Nu kommer jag förstås inte på specifika exempel bara för det, men säg om man till exempel var typen som gillade två tofsar mitt på sidorna. Opraktiskt.

– Om man ska ha nåt slags mikrofon på sig och har klänning är det smart att ha på sig ett skärp så man kan haka i batteripacket på ryggen. Alternativt ficka på klänning eller kofta. Annars kommer man stå och hålla i det eller lägga det på nåt bord och glömma bort det och ha ner det i marken.

– Myggor kan vara opraktiskt för de kräver nästan att man har kavaj med slag. Även om de är små så kan de tynga ner tyg och synas ganska mycket, så det kan vara bra att antingen ha en kofta eller en tröja i tjockare tyg. När jag modererar brukar jag ha sån över-öronenmick även om det skaver lite med glasögonen, för att inte behöva tänka på om micken tar upp ljud bra, om kläderna låter mot den, och så vidare. (En gång råkade jag ut för ett sånt Singing in the rain-ögonblick, när jag skulle intervjua någon i studion och hade micken på fel sida, så jag lät jättetyst eftersom jag hade huvudet vinklat bort från myggan.)

– När jag började på TV4 fick jag lära mig det bästa knepet när man ska testa ljud — fråga vad personen åt till frukost. Om du säger ”säg något” blir även den bäste ställd och hummar förbryllat, men de flesta kan svara på vad de åt till frukost. Jag gör detta ofta oombedd när folk ska ta ljudprover och de fnissar alltid och säger att jag har visst varit med förut.

– En journalist bör alltid ha med sig ett antal vanliga jävla blyertspennor. De är inte så glamorösa, men de funkar i nästan alla lägen — de är inte så känsliga för underlag, de kan skriva både horisontellt och uppåner, de torkar inte igen och de påverkas inte av kyla (och inte lika mycket av väta).

– Om man modererar ska man ha bekväma skor. Du är den enda personen som nästan garanterat kommer att stå upp (och stå still, vilket i alla fall jag tycker är mycket jobbigare än att gå) hela dagen, och det ser inte så proffsigt ut att stå och väga mellan fötterna. Och det är inte så kul att vara öm i fötterna, särskilt om man jobbar flera dagar i rad.

Så. Det finns ett gäng till som jag inte kommer på just nu, men det var några av sakerna som kom upp.

Jo! Smörj alltid ansikte och läppar om du ska vara med i TV, för de gör oftast inte det åt dig i sminket och då är det lätt hänt att man ser flagig och läskig ut.

No comments yet

Kommentera

