Skip to content

MENS MENS MENS

24 mars, 2011

Jag fick ett mail om en kampanj från ett företag som gör… uppsugningsprodukter, säger vi, som vill bryta tabun och skapa diskussion om mens, för att många kvinnor känner sig obekväma med sin menstruation och sig själva och så. Och det är väl fint. Men det är lite roligt att de uppmuntrar mig att göra det, eftersom jag bloggat om menskoppar i omgångar och gärna diskuterar dem även annars. Det är inte som att jag är rädd för att prata om mens vare sig på internet eller i andra situationer. Mens mens mens.

Men jag tänker huvudsakligen på två saker.

Ett: Företag som gör mensprodukter har faktiskt en del i diskursen kring mens — man pratar runt ämnet, man har blå vätskor, man använder aldrig ordet blod, man låtsas att nån kan ha en ”happy period”, det marknadsförs parfymerade tamponger som i bästa fall inte gör nån skillnad och i värsta fall irriterar underlivet, och så vidare.

Två: Deras slogan, ”Hygiene matters”, stör mig, även om jag inte är helt säker på att jag kan artikulera varför. Jag tror det är att man knyter ihop mens och hygien på ett sätt jag inte riktigt gillar — hygien är alltid viktigt, men om man ska betona det extra när det handlar om mens så blir det som att man säger att mens är äckligt. Eller nåt. Jag kanske tänker lite för mycket, men det är  nåt sånt, tror jag.

(Och så tre, förstås: Väldigt många underliv gillar inte engångsmensprodukter. Men för att de ska kunna upptäcka det måste man prata om mens, och prata om alternativen. Så det är kanske lite ironiskt vem som är avsändare för den här kampanjen.)

Nu kommer jag att sjunga ”Mens mens mens” på melodin Säng säng säng hela dagen. Fandå.

33 kommentarer leave one →
  1. Minna permalink
    24 mars, 2011 10:30 f m

    Själv nynnar jag den till Kelly-låten Shoes. (Mens, mens, mens. Omg, mens.)

    Hur kommer det sig att blod automatiskt blir äckligt när det kommer från ett icke-sår? För att det är blandat med slidsekret? Det enda jag tycker är jobbigt med mensen är den jävla pmsen och mensvärken som påverkar mig i en hel vecka runt dag ett. Not cool.

  2. 24 mars, 2011 10:30 f m

    jag skrev just ett långt mail till en nära kollega och rekommendera menskopp å det friskaste! vilket sammanträffande. jag hatar, eh, uppsugningsprodukter efter att ha börjat använda kopp för snart ett år sen. jag vet också precis varför jag hatar alla dessa TÖNTIGA slogans om happy periods etc. det känns, som i så många andra sammanhang där kvinnligheten avhandlas, som en fet jävla klapp på huvudet. typ som ”du vet det inte själv men om du bara gör som vi säger så ska du se att du blir glad lilla vän.” jag formligen hatar det. hatar hatar hatar. jag tycker att du ska göra reklam för koppar istället!

    kärlek,
    c

  3. LisaW permalink
    24 mars, 2011 11:03 f m

    Fram för koppar och tygbindor. Sen skulle jag själv gärna blö lite mindre, rent volymmässigt så att jag inte blir akut anemisk och mår därefter. Bortsett från det är väl mens som det är. Äckligt? Nä. ”Naturligt?” För all del. Men ”happy period”?? Lägg ner.

    Hej dig.

    • Ullah permalink
      27 mars, 2011 12:10 f m

      Du kanske skulle testa med Cyklo-f mot dina rikliga blödningar?

      • LisaW permalink
        3 april, 2011 11:24 f m

        Vet du, jag gjorde det men fick en anafylaktisk chock och hamnade på akuten. Vilket var himla trist, (och SKUMT – jag käkade dem ett halv år med god effekt innan allt gick helt bananas). Min husläkare har föreslagit att jag ska prova dem ”under uppsikt” på vårdcentralen, med sprutor och grejer beredda ifall jag skulle börja svälla upp. Njaaa… Kände jag.
        Men tack ändå – de var ju bra så länge de funkade. :-)

  4. LisaW permalink
    24 mars, 2011 11:03 f m

    *heja skulle det vara förstås. :-)

  5. 24 mars, 2011 12:21 e m

    Mens är väl en kroppsfunktion som alla andra. Jag stör mej också på när man börjar prata om att det är FIIIIIINT med mensen, för det visar att kroppen fungerar som den ska och att man är kvinna och kan få barn och blablabla. Man skulle aldrig säga så om andra kroppsfunktioner, t ex bajs. Ingen säger att bajs är fint för att det visar att kroppen fungerar som den ska, och att kroppen har en matsmältning som ger en energi så att man kan leva och göra grejer… Detta för att folk ser bajs som en självklarhet, så man behöver inte mystifiera det och linda in det i prat om FIIIIINT. Man tycker det kunde vara lika självklart och icke-konstigt med alla kroppsfunktioner.

    • 24 mars, 2011 12:24 e m

      Väldigt intressant jämförelse där. Tack för nytt perspektiv.

    • 24 mars, 2011 12:36 e m

      Haha, jag är fascinerad av bajs, men det är jag det.

    • 24 mars, 2011 2:40 e m

      Jag tänker just precis så med bajs. Inte att det är FIIIINT förstås, men att det betyder att kroppen funkar, i alla fall på den punkten (en ganska mycket viktig punkt dessutom).

  6. Melissa permalink
    24 mars, 2011 12:23 e m

    Jag holler med dig och med ”en klapp på hovedet” Chris.
    Att säga ”Hygiene matters” är nästan som att säga kvinnor tänker inte så mycket på renlighet. (Vem gillar inte torkat blod mellan benen? haha)

    • 24 mars, 2011 12:37 e m

      Ja det också! Som att det är nåt slags upplysning.

  7. 24 mars, 2011 1:48 e m

    Mens, mens,mens. Får ta tag i det där väntande inlägget om menskoppar snart.

  8. 24 mars, 2011 1:55 e m

    Jag blir också väldigt trött på sånt här. Sedan jag fick min första mens (för ungefär femton år sedan) har jag blivit uppmanad att använda tampong. Det ska ju vara så smidigt och så bra och fantastiskt osv i all oändlighet. Men jag gillar inte tamponger. För vid nästan 30 års ålder kan det fortfarande göra ont för mig att använda minitampong.

    Menskopp is the shit. Har provat det en gång (sedan tappade jag min kopp i en hotelltoalett och ville inte använda den igen trots att den går att sterilisera – jag är lite kinkig) och har för avsikt att använda det i fortsättningen (har nu en ny). Tygbindor är också bra.

    • 24 mars, 2011 6:28 e m

      Jag har fått höra både att man bejakar sin kvinnlighet om man använder tampong, och tvärtom, att tampong är förtryckande på nåt sätt och att man bejakar sin kvinnlighet om man har binda. (Det här var länge sen, innan nån öht hört talas om menskopp, så den var inte med i nån av diskussionerna.) Jag tycker båda resonemangen är helt j-a bisarra, eller jag begriper öht inte hur man skulle kunna bejaka sej själv som kvinna genom vilka mens-skydd man väljer eller inte väljer… När jag tänker efter fattar jag öht inte vad frasen ”bejaka sej själv som kvinna” betyder. Att man är cis och inte vill ta testosteron eller operera bort pattarna kanske? S:-/

      • 25 mars, 2011 10:23 f m

        Nej, jag förstår inte heller vad den frasen betyder! Att man ska underkasta sig kanske? Och att det öht skulle ha en koppling till mensskydd är ju absurt.

  9. 24 mars, 2011 4:12 e m

    Monty Python- spam-sång fick jag på hjärnan, fast med lite lätt korrigerad text. :)

  10. Gabriella permalink
    24 mars, 2011 8:45 e m

    Jag är inte förtjust i ”mens är bra det betyder att kroppen funkar”-argumentet. Min kropp kan funka ändå! Min kropp funkar däremot inte när jag har en menstruationscykel, då jag drabbas av influensasymtom både vid ägglossning och vid mens. Jag tycker inte att mens generellt är äckligt, inte mer äckligt än annat blod i alla fall! Speciellt inte äckligare än näsblod, hur äckligt är inte det?! Nu svamlar jag bara och går därför över till min fråga: Jag använder engångstrosskydd, men skulle gärna ha ett tygalternativ. Tycker tygbinder verkar alldeles för mycket, jag behöver bara något tunt och lätt. Finns det tro?

  11. Jessica permalink
    25 mars, 2011 11:12 f m

    Jag kan inte diskutera mens utan att bryta ihop. Min har varit the scourge of my life. Jag börjar grina bara jag tänker på den. Fuck mens.

    • 26 mars, 2011 9:45 e m

      Det låter ju otroligt puckat att skölja vaginan så, man lär ju störa både bakterie och pH-balansen.

      • 26 mars, 2011 9:45 e m

        Vilket såklart skulle vara ett svar till chall här nedan, men hamnade fel.

  12. chall permalink
    25 mars, 2011 5:36 e m

    Åh vad jag hatar parfymerade mensskydd. Inte bara för att jag är allergisk men för att det hela tiden ska spelas på ”att vi kanske luktar” alt. ”mens är orent”. Själv trodde jag det var lite mer över den iden (religiöst är kvinnan ju oren – men många som propagerar för tamponger är ju inte direkt religiösa, bara ogillande av kroppsfunktioner imho).

    Hela saker påminner mig om att här i USA använder många kvinnor ”douches” vilket jag inte sett så mycket i Sverige (kasnke vanligare nu i renlighetsmanin?) Där man tvättar ur sitt underliv med ”speciella tvättmedel” för att inte lukta eller verka ofräsch. Jag fattar inte varför man inte vill diskutera att om det ”luktar” betyder det oftast att det är en infektion eller så, vilket inte hjälper bara ör att man parfymerar eller tvättar ur med vinäger/skuma lösningar….

    (förlåt, menade inte att ta över kommentaren med negativa saker men dom hänger liksom ihop i mitt huvud eftersom det ska vara ngt skämmigt med mens?! Och absolut inte blodigt…)

    • 28 mars, 2011 10:51 f m

      Man ska doucha och man ska spreja och man ska använda parfymerade pluggar. Allt för att undvika that not so fresh feeling.

      • chall permalink
        28 mars, 2011 7:54 e m

        Exakt. Men jag tycker inte att det luktar (illa) om man bara tvättar sig ”som vanligt” med vatten och kanske neutral tvål? (Eller så kanske jag stinker och bara är luktblind? ;) ) Det känns mer som om det är en del i allt det här att man ska kontrollera vad det är man luktar, snarare än ”bara vara”?

        Däremot kan jag känna mig ofräsch om jag haft parfym på mig och sen svettats eftersom jag tycker att det blir en blandning av lukter som jag inte gillar… svårt det där ;)

  13. Linda permalink
    25 mars, 2011 8:27 e m

    Jag hamnade av någon orsak på Libresse hemsida idag, och satt och störde mig på ungefär allt som redan skrivits i kommentarerna.
    Något som jag också tyckte var spännande, var deras miljöprogram. Hur de skulle minska utsläppen, och att de nya tunna bindorna minsann var så bra eftersom det minskade på koldioxidutsläppet.
    Det enda jag kunde tänka medan jag läste det där var: Jaha, men det finns ju redan menskoppar… (tänkte inte på tygbindor just då, eftersom jag själv aldrig använt det).
    Om Libresse funderar på att minska sitt utsläpp, borde de inte ändra hela konstruktionen då?

    Kanske bara är jag som är ovanligt bitter och sur idag :3

  14. 26 mars, 2011 8:59 f m

    Det känns lite väl gammaltestamentligt att anse att mens är ohygieniskt. ”Ut i menshyddan kvinna och kom inte ut förrän du är ren!!!” Själv har jag efter år av p-ringanvändande blivit av med min mens (eller så är jag gravid med något stort däggdjur då jag inte haft mens sedan november 2009) men innan dess hade jag hunnit köpa menskopp och det är det bästa jag haft! Man känner dessutom sig stolt som drar sitt strå till stacken angående miljön!

  15. Jessica permalink
    28 mars, 2011 10:39 f m

    Även den minsta menskoppen är för stor för att passa och även den största blir full på en halvtimme. Jag är för i princip, men det funkar inte för mig. Det enda som funkar är överdoser av Cyklo-F och det säljs inte receptfritt i det här efterblivna landet där jag bor. (Hormonella preventivmedel gör mig självmordsbenägen. Jag har övervägt Mirena eftersom placeringen gör att dosen hormoner kan vara mycket mindre, men jag mådde så dåligt sist jag förskte hormoner att jag fortfarande tvekar. Så om nån har nåt att berätta om den – bra eller anus – vill jag gärna veta.)

    • 28 mars, 2011 10:41 f m

      Den ska inte i anus, Jessica, då är det inte konstigt att den inte passar.

      (Ursäkta, jag är lättroad när jag inte vaknat klart.)

      • Jessica permalink
        28 mars, 2011 4:02 e m

        Själv behöver jag inte ens kontext för att tycka att ”anus” är roligt. Inte behöver jag vara nyvaken heller.

        • 28 mars, 2011 4:04 e m

          Jag försöker låtsas vara någorlunda belevad här.

Kommentera

