Skip to content

Om du var vaken skulle jag ge dig…

21 februari, 2011

OK, det här har skavt jättelänge och nu rinner det över.

Fred Åkerströms ”Jag ger dig min morgon”. Nu senast med Håkan Hellström. Ååå den är så romantisk och fin och folk vill ha den på sina bröllop och håret ut över kudden och rajdiraj. Och visst, det är massa fina bilder i den. Jorden sjunger en sång, vi flyger rakt in i solen, jag ger dig min morgon och min dag. Tjoho.

Men är det bara jag som hör den där andra återkommande delen? Om du var vaken skulle jag ge dig allt det där jag aldrig ger dig. Det är fan inte romantiskt. Inte en sekund. Det är kärlekens motsvarighet till ”på måndag ska jag börja banta/alltid hänga undan mina kläder/ha ett jätteordentligt skrivbord”. Saker man tänker men knappt ens säger högt för då kanske någon hör och minns det, saker man aldrig faktiskt tänker göra. Alla de där sakerna jag aldrig faktiskt orkar göra för dig, aldrig, alla saker du skulle vilja ha, just nu när jag ligger här och tittar på dig (och kanske är full dessutom) så kanske jag skulle kunna tänka mig att göra dem. Fast bara tänka det, precis just nu. Jag skulle inte faktiskt göra dem, sen när vi går upp. Kanske lovar bot och bättring, förklarar min kärlek och mina goda intentioner, men sen när det faktiskt gäller… nä. Aldrig ger dig.

Om han sa typ ”Om du var vaken skulle jag ge dig allt det där jag är dålig på att ge dig” skulle det vara lite mer okej. Eller för den delen ”allt du vill ha av mig”, om man nu ska önska stort.

Varför skulle någon vilja ha den på sitt bröllop? Är det bara jag som lyssnar på hela låtar, och inte väljer romantik bara utifrån refrängen?

Nä. Kom tillbaka när du väntar på att hon ska vakna så att du kan ge henne allt det där du varje dag försöker ge henne. Ingen är mer än mänsklig, men man kan ju åtminstone anstränga sig.

79 kommentarer leave one →
  1. 21 februari, 2011 10:48 f m

    Åh underbart att du också lyssnar till hela texten och dess innebörd! Sysslar med gymnastik och har alltför ofta varit med om att ursorgliga populära låtar spelas till tävlingsprogram bara för att takten är rätt. Eller låtar med texter som känns helt fel när det är små barn som uppträder.

  2. 21 februari, 2011 10:49 f m

    Liksom att ”Ill be watching you” inte är romantisk utan en creepy stalker-låt och att även om de första verserna i ”Still haven’t found what I’m looking for” visserligen kan låta gulliga om de inte följdes upp av, ja just det, invändningen att han trots allt inte har hittat vad han letat efter.

    • 21 februari, 2011 11:03 f m

      Ja att folk har Still haven’t found som bröllopslåt… Jisses. (Har hört om folk som på riktigt har det, alltså.)

      • 21 februari, 2011 11:18 f m

        Jag har visserligen svårt att komma på en låt som både är bra och handlar om lycklig kärlek så vad jag skulle vilja ha spelat på ett eventuellt bröllop är oklart. Troligtvis är jag förstörd av prägligen som skedde under mina panda-år.

        • 21 februari, 2011 11:24 f m

          Det är sjukt svårt, kan jag berätta, om man verkligen ska gilla hela texten. Typ ”God only knows what I’d do without you”, som många gillar? Börjar ”If you should ever leave me, though life would still go on believe me”. Kanske inte så lämpligt. Osv.

          • Ylva permalink
            23 februari, 2011 5:20 e m

            Jag är också petnoga med texter, och tittar ganska ofta på Melodifestivalen och medan alla (vänner och familj) kommenterar usel musik eller falsksång så hakar jag upp mig på texterna. Uuh, tycker det förstör allt, värst hittills var nästan Sara Varga med sin text om kvinnomisshandel i lördags.

            Jag tycker dock det finns många lyckliga låtar om kärlek, en av mina vänner hade ”Hallelujah I Love Him So”, gulligt! Fast nu undrar jag lite om den kanske egentligen handlar om far-dotter-relation? Men sen har vi ju ”From Now On” med Marit Bergman, mkt fin!

      • 21 februari, 2011 11:21 f m

        Det måste ju vara på ett ironiskt sätt. Hade inte Alex Schulman den på nåt av sina? Stört hursomhelst.

  3. 21 februari, 2011 11:02 f m

    Av någon anledning har jag tolkat det som att det är vardagen, jobb och tidsbrist som gör att han inte ger henne allt det där, men tja kanske inte!

    Kents Utan dina andetag, däremot. Den texten är hemsk och den har jag skrivit ett blogginlägg om.

    http://helenium.blogspot.com/2011/01/love-songs.html

    • 21 februari, 2011 11:05 f m

      Fast ALDRIG? Verkligen aldrig? Nej. Inte ok.

      • 21 februari, 2011 11:20 f m

        Men om det inte handlar om att han aldrig ger henne något alls, utan bara det där lilla extra, men att han ska göra det från och med nu? Om ”Jag ger dig min morgon, jag ger dig min dag” betyder ”jag ger dig min framtid.” Och då ska jag vara jättesnäll jämt.

        Heh. Känner själv att du inte kommer övertygas om detta.

        • 21 februari, 2011 11:24 f m

          Nej. Inte helt. =)

          • 21 februari, 2011 11:36 f m

            Det är verkligen jättesvårt att hitta en helt glad text om kärlek, som inte bara är fånig. det ska ju vara lite riv i den också.

            Keep on loving you med REO Speedwagon/The Donnas tänkte jag på, men efter genomlyssning funkar inte den heller.

  4. 21 februari, 2011 11:06 f m

    När /om vi gifter oss vill jag att Rise Against — Swing Life ska spelas, mest för textraden ”If love is a labour I’ll slave to the end”. Jag tycker att det känns lagom realistiskt.

  5. Cecilia permalink
    21 februari, 2011 11:15 f m

    Min kusin gifte sig till ”The Rose” av Bette Middler. Den har väl nån form av positivt budskap om man verkligen anstränger sig, men annars är den mest väldigt sorglig, framförallt i tonen:

    ”Some say love it is a river
    that drowns the tender reed
    Some say love it is a razor
    that leaves your soul to blead

    Some say love it is a hunger
    an endless aching need
    I say love it is a flower
    and you it’s only seed ”

    Sen var det hans andra äktenskap också, som falerade för nåt år sen. Ett tredje på gång. Inte för att det hade med låten att göra, men ändå.

  6. 21 februari, 2011 11:15 f m

    Hm. Den låten är ändå för alltid förstörd för mig efter Torsk på Tallinn där den används alldeles underbart sjukt ironiskt. Kan inte höra den utan att jag ser Roland och den där hemska bussen och Percy Nilegård framför mig…

    Men så är det ju med musik — associationer, känslor, minnen som har mycket litet med textinnehållet att göra? Jag kan också tycka att det är lite trögt att inte lyssna på vad en text egentligen säger, men musik betyder ju så mycket och så personligt för folk?

    • 21 februari, 2011 11:26 f m

      Ja, men det blir så knäppt i en ceremoni som är så himla meningsfylld och grejer. Typ, jag funderade på att ha Depeche Modes ”Somebody”, för att den uttrycker en syn på kärlek som jag diggar, och jag gillar verkligen den låten, men den slutar med ”I don’t want to be tied to anyone’s strings” och det blir JÄTTEkonstigt på ett bröllop.

      • Hmm permalink
        21 februari, 2011 2:10 e m

        “I don’t want to be tied to anyone’s strings” är en tolkningsfråga. Det behöver inte betyda att du inte vill gifta dig. Jag har alltid förundrats över den amerikanska attityden att äktenskap betyder att du sitter fast md fotboja etc. Jag anser att äktenskap kan vara liktydigt med frihet. Ett förstärkt superjag. Nu är vi ett team. ett team som hjälper och driver framåt men aldrig aldrig håller tilbaka… “I don’t want to be tied to anyone’s strings” för inte ska ni väl styra varandra med marionett-trådar? Ni hjälper varandra att flyga.

        Kort och gott. Jag tycker låten passar jättefint =)

      • 21 februari, 2011 2:58 e m

        min syster sjöng den på ett bröllop som jag höll i (hej familjeföretag) för en av hennes vänner. Det var otroligt fint, och även den raden kändes inte alls fel utan snarare som Hmm beskriver här nedan. du kan ju fråga T om hennes väldigt fina arr på låten…

        • 21 februari, 2011 3:12 e m

          Mmm, hon har berättat. Och jag var som sagt sugen.

  7. 21 februari, 2011 11:40 f m

    Jag var på ett bröllop där de som bröllopsvals hade ”I will always love you” med Whitney Houston. De kan bara ha valt efter titeln, tänker jag, för hela texten är ju ett långt avsked:

    If I should stay,
    I would only be in your way.
    So I’ll go, but I know
    I’ll think of you ev’ry step of the way.

    And I will always love you.
    I will always love you.
    You, my darling you. Hmm.

    Bittersweet memories
    that is all I’m taking with me.
    So, goodbye. Please, don’t cry.
    We both know I’m not what you, you need.

    And I will always love you.
    I will always love you.

    I hope life treats you kind
    And I hope you have all you’ve dreamed of.
    And I wish to you, joy and happiness.
    But above all this, I wish you love.

    And I will always love you.
    I will always love you.
    I will always love you.
    I will always love you.
    I will always love you.
    I, I will always love you.

    You, darling, I love you.
    Ooh, I’ll always, I’ll always love you.

    PS Vi ska ha ”Somebody” med Depeche Mode på vårt bröllop

    • 21 februari, 2011 12:03 e m

      Med den kör jag sjunger i gjorde vi i höstas en låt som heter ”Berusa er” (av kärlek) och texten är hämtad ur Höga Visan. Jag tror den skulle vara jättefin på ett kyrkbröllop. Annars håller jag med om att det är svårt om det inte bara ska vara vacker musik utan också ha en text som handlar om lycklig kärlek. Det finns ingen bra film som slutar lyckligt vars temamusik man kan använda?

    • 21 februari, 2011 2:19 e m

      Jisses.

  8. 21 februari, 2011 12:00 e m

    Tom Paxtons orginaltext är bättre än Åkerströms översättning.
    Refrängen är i orginal:
    ”Think I’ll wake you now and hold you,
    Tell you again the things I told you;
    Behold, I give you the morning, hm, I give you the day. ”

    • 21 februari, 2011 2:20 e m

      Det var faktiskt väldigt mycket finare.

      • Johannes Axner permalink
        22 februari, 2011 2:44 e m

        Svenska syntbandet Kite har gjotr en fenomenal cover av den härom året:

  9. 21 februari, 2011 12:04 e m

    Om du eller Handendär hade hetat Shelley hade ni kunnat ta ”Shelley my love” av Nick Lowe, som är mycket fin.
    Han har skitroliga texter förresten. ”Has she got a friend” och ”Refrigerator White” är favoriter.

  10. 21 februari, 2011 12:05 e m

    Happy Together med Turtles kanske kan funka?

  11. Lisa permalink
    21 februari, 2011 1:23 e m

    Det var jättelänge sedan jag lyssnade på mina gymnasiefavoriter R.E.M. men på bussen till universitetet i morse gjorde jag det. Musiken är kanske inte så fantastisk, men jag älskar texten i låten ”At my most beautiful” från albumet Up. Man lovar inte en himla massor, man går inte sönder utan den andra. Man är bara himla, himla kär. :-)

    ”I read bad poetry
    Into your machine
    I save your messages
    Just to hear your voice
    You always listen carefully
    To awkward rhymes
    You always say your name,
    Like I wouldn’t know it’s you,
    At your most beautiful”

  12. Elisabeth permalink
    21 februari, 2011 1:42 e m

    Jag har också tänkt jättmycket på det efter att en kompis bad mig om hjälp att välja en bröllopslåt och jag gillar musik. (Sen slutade det med att dom valde en Shirley Clamp låt, du är allt, som jag inte tipsat om för att det inte är min typ av musiksmak men som är en passande låt) men hur som, det finns ju nästan inga kärlekslåtar som är bra som är lyckliga. Och varför skulle man skriva en sådan? De som är lyckliga är oftast skrivna till barn, och det blir jättekonstigt. Hur som, skulle tycka att det vore roligt att veta vad valet faller på.

  13. maria permalink
    21 februari, 2011 3:20 e m

    Jag var på en bröllopsfest en gång där bruden ”tvingades” att sjunga Luca av sina vänner för det hade hon gjort på möhippan. Det kändes väldigt väldigt märkligt att höra bruden sjunga en låt om (hustru)misshandel på sin bröllopsfest.

  14. 21 februari, 2011 3:25 e m

    Väldigt konstigt. Som folk som väljer U2s ”One”: ”You say love is a temple, love is a higher law, you ask me to enter but then you make me crawl and I can’t be holding on to what you got, when all you’ve got is hurt”. Om ens förhållande är så destruktivt att ”One” är en passande låt så borde man kanske fundera över om det är en sån bra idé att gifta sig överhuvudtaget…

    Jag skulle kunna tänka mig the Beatles ”Real Love” på mitt bröllop, om det nånsin blir ett sånt.

  15. 21 februari, 2011 3:31 e m

    Åh, själv retar jag mig på en låt jag hört på alltför många bröllop. ”Tänk alla famnar jag lämnat, av längtan till dig”.

    ”Välkomna! Vi har samlats här idag för att viga Jenny och Thomas. Men först ska vi ägna en liten stund åt att tänka på Jennys ex. Tänk på alla dessa män, och kanske kvinnor, som Jenny legat med! Tänker ni? Säkert? Föreställer ni er dem framför er? Kanske är Jenny full, kanske är hon skitkär och svär att alltid älska honom, kanske har hon bundit fast honom vid sänggavlen. Kanske heter han Pelle, kanske heter han Stig, kanske tar han henne bakifrån, kanske är han vig, och tar henne hängande från taklampan. Och sen. Sen går Jenny. Och träffar Thomas. Och därför har vi alltså alla samlats här idag….”

    • 21 februari, 2011 3:33 e m

      Någon på Twitter sa att hon gått på ett bröllop där parterna varit gifta tidigare, och där den spelades, och hon tänkte bara på hur deras barn från tidigare äktenskap måste ha känt.

    • 21 februari, 2011 4:24 e m

      Haha, jag har faktiskt tänkt samma sak. Med tanke på att min styvfar hittills har kört ”Vi var oroliga där ett tag men nu verkar det ha ordnat upp sig” som tal på mina systrars bröllop misstänker jag att gästerna kommer att få tillräckligt mycket hintar om att jag haft ett liv innan sambon utan att dra in ”Av längtan till dig” i kaksmeten.

    • 21 februari, 2011 4:52 e m

      Det jag stört mig på i Av längtan till dig är att hon sjunger ”För jag trodde att du fanns och väntade mig.” Väntade PÅ mig heter det väl? Annars kan man vänta barn, men fan inte sin kommande maka/make.

  16. 21 februari, 2011 3:59 e m

    Sant! Jag tycker i allmänhet att låtar om folk som tittar på folk när de sover känns obehagligt.

    Åh det är så himla svårt det där med låtar på bröllop. Jag vill så gärna ha Octopus’s garden på vårt bröllop, men alla jag säger det till tycker jag är knäpp. Men jag älskar den, det är en av de bästa låtar jag vet och JAG tycker den handlar om att vilja vara ensam med den man älskar. Annars så funderar jag på I say a little prayer. Äh, man kanske skulle ta något oväntat, typ Fat Bottomed Girls?

  17. 21 februari, 2011 4:01 e m

    I will always love you
    Every breath you take
    You are my sunshine (en kompis fick i uppdrag att sjunga den på ett dop!)
    Wicked game

    Ja herregud.

    God only knows tycker jag är bra. Första raden blir ju liksom en försäkran om att man inte är galen. Galet är väl att hävda att man kommer att DÖ utan den andra. DET är ju borderlinestalkervarning om något.

    Men det är ju inte bara folk som lyssnar som inte lyssnar på texten. Hurtiga versioner av Ain’t nobody’s business signalerar för mig att den som sjunger inte lyssnat.

    Jag blir tokig.

  18. 21 februari, 2011 4:04 e m

    ÄNTLIGEN!! Har tänkt samma och morrat surt varje gång nån snackat om den som romantisk. Jädra bakisångest är vad den där låten handlar om!
    Tack!

    • 21 februari, 2011 9:35 e m

      Haha, bakisångest! Det är som Wonderful Tonight. Sista versen:
      It’s time to go home now
      I’ve got an aching head
      I give her the car keys
      She helps me to bed
      And then I tell her, as I turn out the light
      I say my darling, you are wonderful tonight.

      Ja, underbar som hjälper fyllot i säng när han inte kan själv…

  19. 21 februari, 2011 4:14 e m

    Jag är också en textnörd och kan inte lyssna på en låt som har dålig, löjlig eller freaky text. Senast jag tänkte på det var när jag tittade på tv och såg Christian Walz framföra She’s like suicide eller vad fanken låten heter. Om man som jag har en nära anhörig som gått bort i självmord eller om man brottas med självmordstankar är den texten rätt jäkla irriterande. Och vaddå ”She’s like suicide alright, She’s like suicide all night”. Alltså, jag har ju hört talas om folk som långsamt super ihjäl sig, men suicide all night? Hur då? En droppe blod i taget?

    Somebody med DM är en låt jag brukar säga att jag ska på mitt bröllop. Jag tolkar texten som att han inte tycker sig vara typen som vill binda sig, men innerst inne är en mjukis som bara vill bli älskad, haha. Sen har jag tänkt på ”A question of lust” som första dans för den är så vacker. Men nu funderar vi på att be en polare göra ett stråkarrangemang på vattenvärlden i Super Mario Bros 1 som går i valstakt. Så får gästerna fundera på var 17 de hört den melodin förr, hehe.

    • 21 februari, 2011 4:20 e m

      Och bara för det hittade jag nu en bröllopsinbjudan på hallmattan. Nice.

  20. Amanda permalink
    21 februari, 2011 5:22 e m

    Jag vill ha Sinatra, ‘Fly me to the moon’ kanske. Texterna var lite mer straight forward på den tiden. Och roligare att dansa till.

  21. Victoria permalink
    21 februari, 2011 5:41 e m

    Velvet Undergrounds I´ll be your mirror är vädigt vacker:

    I’ll be your mirror
    Reflect what you are, in case you don’t know
    I’ll be the wind, the rain and the sunset
    The light on your door to show that you’re home

    When you think the night has seen your mind
    That inside you’re twisted and unkind
    Let me stand to show that you are blind
    Please put down your hands
    ‘Cause I see you

    I find it hard to believe you don’t know
    The beauty that you are
    But if you don’t let me be your eyes
    A hand in your darkness, so you won’t be afraid

    When you think the night has seen your mind
    That inside you’re twisted and unkind
    Let me stand to show that you are blind
    Please put down your hands
    ‘Cause I see you

    I’ll be your mirror

    Och på vårt bröllop valsade vi till Hello Saferides Get sick soon (låter ju inte så passande, men det är det, tycker jag):

    Oh, I love you! I wish you got the flu
    So I could take care of you
    Like you take care of me
    I’m such a Florence, a real Florence Nightingale
    I’ll fluff your pillows, I’ll buy you a Spiderman comic and read you
    ’til you fall asleep
    Sleep on my shoulder! I won’t wake you even if
    My back turns crooked and I have to walk with a limp for a week
    I’ll make you soup and none of that kind that you get in a jar cause I
    know you don’t like those

    Oh, I love you! I wish you got the flu
    You’re the cutest thing I’ve ever seen á± like a teddy bear on heroin
    Come, I’ll tuck you in tight and I’ll sing for you all night
    All night

    You can hold the remote, I won’t try to steal it
    And the best cushion is yours and you can have your feet on me,
    Even though I’m scared of feet and even though I had a hard day at work

    Oh, I love you! I wish you got the flu
    You can lay your weight on me and I’ll be your backbone
    Lay your weight on me
    You won’t have to worry

  22. Karin permalink
    21 februari, 2011 6:00 e m

    Kenny Rogers ”Buy me a rose” börjar kanske lite deppigt med hur det är när ett förhållande inte är tiptop men beskriver också de små fina sakerna som kan vända relationen ”for the rest of your life”.

  23. 21 februari, 2011 6:08 e m

    Just sådana här saker funderade jag också på när vi skulle gifta oss! Till sist valde vi ”Om alla berg och dalar” och ”Bläck”. De är båda mycket fina folkvisor (dessutom fick vi höra ”Kristallen den fina” på finlandssvenska under middagen, till och med släktingarna från Tyskland grät då). ”Problemet” med folkvisor är väl att de går i moll och därför kan kännas sorgliga. Samtliga musikstycken som spelades under vår vigsel gick i moll och alla tyckte att det var jättefint. Så man ska lyssna ordentligt på texten eller ta något utan text.

  24. 21 februari, 2011 10:26 e m

    Det slår mig att det är MYCKET enklare att hitta låtar till skilsmässan än till bröllopet. En sång till skilsmässan? Det vore väl en fin, ny tradition.

  25. julia permalink
    22 februari, 2011 12:02 f m

    Min ironiska favvo är shakira Underneath your clothes (is the man i choose, it´s my territory) tot FAB!! jag röstar för den ett bröllop till!

  26. julia permalink
    22 februari, 2011 12:06 f m

    jag glömde den bäste textraden…i deserve for beeing such a good girl!

    sen vill jag tillägga att man inte behöver välja en kärlekslåt utan kanske ”er låt”, helst inte introt till family guy, men något som är eran och som gör er lyckliga. Visserligen skulle jag uppskatta detta under mina ironiska dagar.

  27. 22 februari, 2011 12:14 f m

    Instämmer helt och hållet!

  28. 22 februari, 2011 1:54 f m

    jag skulle gärna ha words get stuck in my throat med devo på mitt bröllop. älskar hälften av texten, i synnerhet början

    If I had a tiny microphone
    Stuck inside my heart
    It would amplify my love for you

    men det är lite antiklimax att ha en låt om att det är svårt att säga jag älskar dig på ett bröllop.

    samtidigt tycker jag det är viktigare att låtvalet speglar brudparet på något sätt än att texten är helt passande. känns lite märkligt om man bara satt sig och klämt fram en låt man tycker är fin utan någon betydelse för oss som par. vi kommer troligtvis ha afternoon delight med starlands vocal band på vårt bröllop eftersom det är ”vår” låt, även om den egentligen handlar om att knulla.

  29. Anna permalink
    22 februari, 2011 10:22 f m

    Hej!
    Det finns en så vacker dikt av Pär Lagerkvist, Vårt enda hem är kärleken. Det finns en vacker melodi till i folkvisestil som en sångrupp vid namn Irmelin har sjungit in. Texten är så här:

    Vårt enda hem är kärleken.
    Förskingrade, betryckta
    vi lever alla utan den,
    är träd ur marken ryckta.

    Hon är vår goda, stränga mor,
    som livet ougrundligt stor,
    vår sanna värld, vår verklighet,
    det enda vissa som vi vet.
    Allt annat är blott villa,
    kan ej vår oro stilla.

    När hon är när dig, livets mor,
    då värms ditt hjärta och du tror
    på sol och vår. Då lever du,
    som ej har levat intill nu.
    Då är du till i världen,
    i hemmet, nära härden.

    Då blommar det, ditt släktes träd,
    på jorden leva skall din säd.
    Du är ej längre bara du,
    ditt väsen sig förvandlar nu,
    din stam skall sig förgrena.
    Du är ej till allena.

    Ljuv svävar vårens honungsdoft
    kring dig och blommors gyllne stoft,
    av ljumma vindar trädet rörs
    och solig hymn ifrån det hörs,
    ifrån dess ljusa grenar
    som kärleken förenar.

    I alla fall tycker jag den är vacker.

  30. Anna permalink
    22 februari, 2011 10:23 f m

    Jo, och så skulle jag säga att jag är helt överens med alla som blir allergiska av ovanstående sångtexter! Jag är så glad att det finns fler än jag som känner så!

  31. Agnes permalink
    22 februari, 2011 11:15 f m

    Tildaf: Min orkester håller på och repar in ett Super Mario-arr igen, i danstempo ^^

    På min brors bröllop sjöng jag och min andra bror Galenskaparna och After Shaves ”Hjärtat”. Vi strök dock andra versen. Folk var förvånade över att GAS hade skrivit något så finstämt :)

    Luften är fin
    Härlig att andas
    Syret är ungt
    Hjärtat är lugnt
    Kvällen är fin
    Allt är förklarat
    Inget är tungt
    Hjärtat är lugnt

    Pulsen slår så lugna slag i mig
    Pulsen slår så lugna slag i dig

    Jag har nog aldrig hört att mitt hjärta kan prata
    Aldrig har jag hört att mitt hjärta har sagt ett ord
    Ändå föredrar jag nog att lyssna till den röst
    Som ibland kan komma från hjärtat i mitt bröst

    Orden är slut
    Pratet har tystnat
    Vi har satt punkt
    Hjärtat är lugnt
    Rätt eller fel?
    Vem kan förklara
    Ämnet är tungt
    Hjärtat är lugnt

    Pulsen slår så lugna slag i mig
    Pulsen slår så lugna slag i dig

    Jag har nog aldrig hört att mitt hjärta kan prata
    Aldrig har jag hört att mitt hjärta har sagt ett ord
    Ändå föredrar jag nog att lyssna till den röst
    Som ibland kan komma från hjärtat i mitt bröst

  32. E-mannen permalink
    22 februari, 2011 2:11 e m

    Jag trodde det tillhörde normalt hyfs att inte sätta på någon som sover, ja rent av kanske våldtäkt.
    Men hänger man med Julia Skott verkar det inte vara några problem. ”Skit i om jag är vaken, bara gör vad du vill med mig”.
    ;-)

    • 22 februari, 2011 2:16 e m

      Say what the fuck now?

    • Hmm permalink
      22 februari, 2011 2:55 e m

      Dysleksi?

    • 22 februari, 2011 5:08 e m

      Så du menar på fulaste Alvar att du tror att sex var det där som han aldrig gav henne?

  33. Martin permalink
    22 februari, 2011 3:17 e m

    Nu är jag verkligen ingen expert på bröllop, men jag anar att
    Andreas Mattsons ”Every Record. Every Book” är sorgligt bortglömd i sammanhanget.

    Synd. Den borde spelas på alla bröllop.

  34. 22 februari, 2011 4:59 e m

    ”Av längtan till dig” hörde jag sjungas live på min syster bröllop. Jag bölade som en gris för jag tänkte bara på nyfunne kärleken som var i Spanien och längtade efter honom. Men jag är liiite äldre än du så det där med alla andra famnar stämde rätt bra.

    När jag sedermera gifte mig med kärleken, se ovan, så hade vi hemligt bröllop hemma med mina 2 barn och vittnen. Inte en truddelutt, förutom att maken ville ha ”Den blomstertid..” av någon anledning, så långt örat hörde. Jag förstår nu att vi besparades problem.

    Förresten blev bröllopet superromantiskt utan brudklänning, tog en jag hade, och jag plockade min brudbukett själv i trädgården. Det blev så himla rätt för oss. Jag hade ju redan gjort allt det där stora så jag var inte så intresserad av att göra det igen.

    Och nu undrar jag varför jag skriver allt detta för det intresserar väl ingen annan än mig egentligen :)

    • 22 februari, 2011 5:00 e m

      Läser vad jag skrivit och kommer på, det var inte så att jag hade ett gäng brudklänningar hängande i garderoben. Jag menar ju, givetvis, att jag tog en vanlig klänning jag hade.

  35. 22 februari, 2011 5:01 e m

    Men Julia, om du säger att du lyssnar på hela låten, hur kan du då hänga upp dig på enskilda textrader i ”God Only Knows” ? Det han sjunger är ju att livet skulle gå vidare (sant), men att ”the world could show nothing to me, so what good would living do me?”, sedan att han inte kommer älska henne för evigt – men så länge det finns stjärnor över dem behöver hon inte tvivla (en formulering som Håkan H lånade). Du gör dig ju skyldig till exakt det fenomen du pekar ut!!!
    Och det här är ett av mina favoritfenomen. ”Tänk alla famnar jag lämnat…” tror jag är rätt vanlig, inklusive på vigslar där brudparet minsann inte har lämnat särskilt många famnar. Jag har även varit på en vigsel med ”Jag ska aldrig sluta älska dig” (Gardellschlagern), som inte direkt handlar om ett hälsosamt förhållande. Har även hört talas om vigslar med ”Nu har jag fått den jag vill ha”, men det är knappt att jag tror det.

    • 22 februari, 2011 5:09 e m

      Fast om den BÖRJAR med att det kanske tar slut. Det är liksom mest det jag tänker på. Resten är jättefint, men de första orden man hör är ”if you should ever leave me”, och då känns det lite knasigt.

      • 23 februari, 2011 11:51 f m

        Det första man hör är i ärlighetens namn ”I may not always love you”. Som sedan följs av ”But long as there are stars above you / You never need to doubt it / I’ll make you so sure about it”.

        • 23 februari, 2011 11:58 f m

          DET VAR DET JAG MENADE TYST NU LALALALALA.

  36. 22 februari, 2011 10:17 e m

    I historien jag hört så skrev Fredrik Åkerström den där översättningen och lämnade vid sin dåvarande frus huvudkudde. Äktenskapet var väldigt stormigt, och Fredrik försupen.
    Ur det perspektivet tycker jag att låten är en av de vackraste och sorgligaste be-om-förlåt och kärleksförklaringarna jag hört: Fredrik är medveten om och erkänner att han är en jäkla skitstövel, och skriver samtidigt något så outsägligt vackra strofer.
    Så ur mitt perspektiv: vacker, sorgsen och romantisk låt.
    Instämmer dock helt i att den inte stämmer in på ett bröllop.

  37. 23 februari, 2011 8:40 f m

    Det har jag inte tänkt på, men du har ju helt rätt… När jag skulle gifta mej föreslog kantorn att spela och sjunga den här sången, men vi sa nej av en helt annan anledning. Nämligen att vi bara kunde associera till när Robert Gustafsson sjunger den i Nile City… inte direkt den bild man vill ha i huvudet när man gifter sej (det var ju tio år sen gubevars, och Nile City låg lite närmare i tiden).

  38. Jessica permalink
    23 februari, 2011 1:35 e m

    ”Groovy Kind of Love” är söt tvärsigenom. Den hade jag kunnat tänka mig.

    Vi var på ett bröllop där paret egentligen bara tänkt hooka upp för ett ONS och sen blivit kära i varandra. De hade ”Interlude” (Morrisey & Siouxsie Sioux) Jag tyckte det funkade.

    Roligast var när ett musikerpar i bekantskapskretsen gifte sig. De hade varit tillsammans sen hedenhös och båda var en bra bit över fyrtio, men deras låt hade alltid varit ”I’ve Got You Babe” med Sonny and Cher så de använde den fast det inte längre stämde att de var ”för unga för att förstå”.

    Det funkade också.

    Hade jag planerat ett bröllop idag hade det blivit ännu enklare än det faktiskt var, och det var ganska enkelt, så då hade nog musik i alla fall inte spelat nån roll.

    Jag hatar den verkligen och vill kräkas varje gång jag hör den – men jag kan ändå förstå vad som får någon att välja ”Tack för en alldeles vanlig dag.” livet består trots allt mest av vardagar och det är dem man ska klara av tillsammans. Vilket jag antar är den känsla dessa människor vill ge uttryck för. En beundransvärd pragmatism.

    De flesta kan se sig själv älska sin Mr Rochester/Jane Ayre genom mordbrand och bigami men rätt många backar vid tanken på att höra dem äta flingor.

  39. 23 februari, 2011 2:53 e m

    ”Have a little faith in me” (ursprungligen av John Hiatt, men alla och fan och hans moster har gjort covers av den) är väldigt fin. Även om jag inte är säker på om ”I’ve been loving you for such a long time / Expecting nothing in return” låter självutplåning/stalkervarning, och trots den lite fåniga metaforkrocken i fjärde strofen. Den har det där ”jag ska alltid finnas här för dig”:

    When the road gets dark
    And you can no longer see
    Let my love throw a spark
    And have a little faith in me

    And when the tears you cry
    Are all that you can believe
    Give these loving arms a try, baby
    And have a little faith in me

    And have a little faith in me
    And have a little faith in me

    And when your secret heart
    Cannot speak so easily
    Come here darling, from a whisper start
    To have a little faith in me

    And when your back’s against the wall
    Just turn around and you’ll see
    I’ll be there, I’ll be there to catch your fall
    So have a little faith in me

    Have a little faith in me
    Have a little faith in me
    Have a little faith in me
    Have a little faith in me

    I’ve been loving you for such a long time
    Expecting nothing in return
    Just for you to have a little faith in me

    You see time, time is our friend
    Cause for us there is no end
    All you gotta do is
    Have a little faith in me

    I will hold you up
    I will hold you up
    And your love gives me strength enough to
    Have a little faith in me

    [diverse vokaliserande och hundra ”Have a little faith” frivilliga]

    • 23 februari, 2011 2:57 e m

      Ja, den är fin. Lite samma som Bridge over troubled water.

  40. 23 februari, 2011 11:59 e m

    Jag är personligen rätt förtjust i Terras theme från FF6, speciellt versionen med elguittarrer, terra in black. Helt utan text.
    … fast när jag tänker efter så kanske inte på en vigsel… eller?
    Hade vi haft musik hade det varit den i alla fall.

  41. Josefin permalink
    27 februari, 2011 12:04 e m

    Jag har också alltid avskytt ”Jag ger dig min morgon”, för att inte tala om ”Ta mig till Havet” men den är det kanske inte så många som spelar på bröllop. Om jag någonsin gifter mig ska jag ha The Wings från Brokeback Mountains soundtrack.Ingen knökig text som hamnar i vägen och låt gå för att Brokeback Mountain är en sjukt olycklig film men den skildrar i alla fall en kärlek som är sjukt ihärdig.

  42. Anna permalink
    27 februari, 2011 4:28 e m

    Roligt att läsa kommentarerna här! Jag har också grubblat en hel del på det här med bröllopslåtar och insett, likt många andra, att det är en jävla djungel att hitta en låt som känns uppriktig, inte stalker-ish och som inte har en massa tveksamma strofer som man inte vill ha på sitt bröllop. Och många av de där låtarna som är sådär helt lagom kärleksfulla och inte läskiga är liksom bara.. Tråkiga! Typ ”If I ain’t got you” med Alicia Keys. Den är ju fin och sådär, men liksom.. Ja, den är lite slätstruken. Jag tror man får författa en egen text om man vill ha något som verkligen passar! :)

  43. 27 februari, 2011 7:18 e m

    Jag älskar ju Elton Johns ”your song”. Försöker läsa in obehagliga stalker-/alkis-/misshandlartendenser, men hittar bara kärlek :)

    …I know it’s not much but it’s the best I can do
    My gift is my song and this one’s for you
    And you can tell everybody this is your song
    It may be quite simple but now that it’s done
    I hope you don’t mind
    I hope you don’t mind that I put down in words
    How wonderful life is while you’re in the world

  44. 1 mars, 2011 10:14 f m

    ”Jag ger dig min morgon” har jag aldrig sett som en bröllopslåt, däremot sitter den som en smäck på begravningar.

Trackbacks

  1. Jag ger dig min morgon. - Lisa Magnusson | Rodeo Magazine

Kommentera

