Skip to content

Bmidioti, nu i din tidning!

15 februari, 2011

Och så kan man ju till exempel läsa i Aftonbladet idag om att BMI inte är så himla bra. Tänka sig.

6 kommentarer leave one →
  1. Hmm permalink
    15 februari, 2011 11:59 f m

    Jag har, som många andra, propagerat för i åratal att BMI är direkt missvisande. För ta en kort person som är full av muskler. den kommer att få ett BMI som visar på övervikt trotts att kroppen är i perfekt trim. Eller en lång person som består av få muskler och resten fett. Den kan få ett BMI som visar på undervikt eller åtminstone gränsen till det. Och så klart så finns det då alla fall som blir missvisande med olika variabler däremellan också.

    Nej jag har retat mig på BMI länge och nu får jag dessutom läsa det här…

  2. 15 februari, 2011 1:21 e m

    härligt! då kanske diskussionen äntligen kan nyanseras lite. är så himla trött på allt fokus på BMI och idealvikt och fan och hans moster. när jag vägde 90-95kg till 170cm fick jag ständigt höra att jag måste gå ner i vikt så fort jag besökte läkaren. detta trots att jag cyklade flera mil om dagen, åt vegetarisk och nyttig kost, tränade 3-5ggr i veckan och var sådär i allmänhet nyttig och visuellt helt normalstor men lite rund. ingen brydde sig om hur jag mådde och såg ut, de brydde sig enbart om den där jäkla siffran.

    så himla trist att folk ska vara så fast vid ett verktyg som så uppenbart inte betyder någonting.

  3. 16 februari, 2011 9:11 f m

    Vad kan man säga annat än ”kors i taket!”.

  4. 16 februari, 2011 11:18 f m

    härligt att de kommit på det nu…

  5. Jessica permalink
    17 februari, 2011 10:35 f m

    Jag blir alltid förvånad över hur envetna, och framförallt _aggressiva_, BMI-kramarna är. Det är som att hela deras existens hotas av att inte kunna använda ett mått som dragits ur arslet (och sedan omdefinierats enligt parametrar som även de dragits ur arslet) till att se ner på andra.

    Även annars väldigt resonabla och kunskapsvänliga människor blir som rabiessmittade illrar så fort man petar på deras älskade BMI.

    Kan nån förklara för mig?

  6. 21 februari, 2011 12:27 e m

    Julia! Kan du inte göra ett knäck på LCHF? Min mor och min storebror håller på och det är sååå bra och jag borde också försöka och bla bla bla. Men jag känner ba: nej? *brer en smörgås*

    Alltså. Du har ju skrivit lite om det förut och om man för önska ett inlägg önskar jag mig det. För att du är grym och jag tänker att jag skulle kunna hämta lite styrka från det va.

    mvh
    fangirl_84

Kommentera

