Skip to content

Dagens meta-blogg-gnäll

12 februari, 2011

Jag skrev några längre texter förra veckan, men annars har det varit kanske lite tunnare än det brukar vara. Brukar och brukar — än det har varit. (Jag började skriva den här texten och tog inte tag i att skriva klart den på några dagar. Heh.)

Det beror på olika saker. På att när man skriver hela dagarna så finns det inte alltid hjärnkapacitet kvar att skriva mer. På trötthet, på massa saker att göra, på att jag kanske ibland twittrar tankar och länkar istället för att göra mer av dem. Vad vet jag.

Men det är intressant att jag ibland kommer på mig själv med att tänka att jag borde blogga. Att jag misslyckas på något sätt när jag inte gör det.

Det är ännu mer intressant när andra människor verkar tänka det. Om mig alltså, inte om sig själva. Får kommentarer ibland om att det var ett tag sen, att det blivit så kort och tråkigt, och så vidare. Men också ibland nåt slags känsla av att de tycker att jag har ett ansvar, en plikt. Ännu mer så när det gäller Kroppsbilder, där jag ganska ofta får synpunkter på hur ofta det kommer upp bilder. Men det syns också hos stora bloggare.

Jag försöker ibland lista ut vad det där handlar om. Tror de att alla som bloggar får betalt? Ser de en som något slags myndighet eller institution, något slags innehållsproducent som faktiskt får ta på sig att leva upp till sin arbetsbeskrivning?

Jag ber i princip aldrig om ursäkt för att jag inte bloggat på ett tag. Vem skulle jag be om ursäkt, och varför?

9 kommentarer leave one →
  1. 12 februari, 2011 12:07 e m

    Inte någon. Inte en enda ska du be om ursäkt.

  2. 12 februari, 2011 12:09 e m

    Hoppla. Känner exakt likadant. Väl rutet. Kudos.

  3. 12 februari, 2011 12:15 e m

    Jag tror att det är ett (något konstigt) bevis på uppskattning när folk klagar på att du inte bloggar. Folk har vant sig vid att du bloggar långt och ofta och tycker att det är tråkigt när du inte gör det, och sen tänker de att de liksom är din ”plikt” att underhålla dem, eller något. Det låter ju lite stört men om folk inte ser dig som en människa, en person med ett liv osv kan det ju vara lätt att du bara blir en Endimensionell Person På Internet i deras ögon. Jag kan känna att jag tycker det är tråkigt när jag ligger hemma och är sjuk och Google Reader inte ger mig lika mycket underhållning som jag skulle vilja, men om jag tänker efter lite så inser jag ju att det inte är bloggarna jag följers skyldighet att underhålla mig. Så nej, du ska inte be om ursäkt och det är bra att du inte gör det!

    • 12 februari, 2011 12:19 e m

      Det är ett trevligt sätt att tänka på det.

  4. 12 februari, 2011 12:59 e m

    Jag får enorma skuldkänslor när jag inte bloggar i HAES-bloggen på ett tag. Har hela listor med saker jag ska skriva om… nån gång. Orkar bara inte alltid. Det är dock ingen som har klagat, det är bara jag själv som tycker att jag är lat, typ. Sen har jag bara något över hundra läsare, inte så många som märker att jag inte uppdaterar antar jag.

    Min personliga blogg är lättare. Den är bara min känns det som. Vilket egentligen är en konstig känsla, varför skulle den andra vara mindre min egen liksom?

  5. 12 februari, 2011 1:37 e m

    Word.

  6. TalkBack permalink
    12 februari, 2011 1:49 e m

    Jag förstår precis hur du känner det. Jag ägnar mig också åt en verksamhet som är gratis för mina besökare, men där det väldigt ofta kommer både klagomål på att det inte produceras tillräckligt mycket material eller på att det producerade materialet inte alltid stämmer överens med hur deras förväntningar ser ut. Och det blir allt svårare att på ett diplomatiskt sätt gång på gång hänvisa till att de inte betalar nåt för det och således inte har några formella möjligheter att ställa krav. Det som är lite intressant är också tonen hos de flesta som kommer med såna här krav och klagomål – alldeles för ofta låter det i stil med att ”nu får du fan se till att…” som om man vore nån sorts public service-verksamhet som de minsann betalar skatt för. :)

    Men jag tyckte det där som Squeeee sa om en annorlunda variant av uppskattning lät rätt logiskt. Skulle man göra ett dåligt jobb så skulle ingen klaga över att man gör det för sällan…

  7. Hmm permalink
    12 februari, 2011 5:36 e m

    Redan innan jag läste Squees kommentar så tänkte jag lite samma. Se det som en komplimang att ngn saknar det du gör.

    De enstaka gånger som jag frågar efter ngn så är det för att jag undrar var de är och om allt är bra med dem. Inte för att pressa fram nya inlägg.

  8. Susanne permalink
    14 februari, 2011 8:54 e m

    Det skulle aldrig falla mig in att gnälla över att en bloggare inte uppar. Men i det tysta kan jag gå och längta efter texter förstås. Jag tror absolut att det är en bakvänd variant på uppskattning du ser när det kommer klumpiga klagomål, du har gjort folk beroende av att läsa dina braiga texter och så har du mage att inte servera :)

Kommentera

