Skip to content

GAAAAH

27 januari, 2011

Jag måste få avreagera mig.

Förra veckan skulle det komma hantverkare och sätta in nåt extra glas i alla våra fönster, för att bostadsrättsföreningen hade bestämt att det skulle spara pengar i längden. Eller nåt.

De skulle komma på tisdagen, och då behövde de fri tillgång till fönstren (rimligt) så vi fick tömma dem och området framför. Vilket vi gjorde, med marginell mängd knot. Strax innan det var sagt att de skulle komma ringde det på dörren, och där stod två generade hantverkare som förklarade att materialet inte hade kommit från fabriken, och de skulle inte kunna sätta igång — det skulle komma om en vecka.

Vi funderade lite och tänkte att vafan, om de kommer om en vecka, typ måndag-tisdag, så är det kanske värt att bara låta allt stå undanflyttat istället för att ställa tillbaka och flytta undan en gång till. Vi ställde dock tillbaka köksbordet, eftersom det var lite opraktiskt att ha det upp-och-ner i sängen.

Tror ni de kom i måndags? Tisdags? Onsdags? Nej. Tror ni, framför allt, att det kommit den utlovade nya aviseringen om när de ska komma? Nej. Vilket innebär att vi levt i en och en halv vecka i eskalerande kaos och stök, eftersom allt står ihoppackat på mindre yta än vanligt, och massa saker kan inte ställas där de brukar stå — och så läggs krossade rutans teori på det, alltså att när det är stökigt är det ganska lätt hänt att man inte orkar ta hand om orelaterat stök för det är ändå stökigt.

Rimligen kommer de väl nästa vecka. Förhoppningsvis. Och då har vi haft det så här i två veckor. För nu känns det verkligen ännu löjligare att ställa tillbaka och flytta undan en gång till. Men om de bara hade sagt att de skulle komma i början av februari hade vi ju roddat tillbaka, och haft två relativt normala veckor och en till plocka-undan-all-skit-kväll. Typ.

Det som gör det riktigt irriterande är ju att jag jobbar hemma. Så först hade jag ställt in mig på att inte kunna jobba eftersom det skulle vara hantverkare här. Och nu sitter jag och försöker jobba i kaos. Och blir grinigare och grinigare. För jävla extrafönsterglas.

Vet ni vad det bästa är? De här extraglasen ska alltså minska värmeutsläppet eller köldinsläppet eller nåt sånt. Men under alla fönster sitter antika ventiler som inte riktigt går att stänga helt. Ovanför ett fönster sitter en ventil som i princip bara är ett hål rakt ut mot gården. (Jag har eltejpat för hålen.) Så det känns lite som mygg och kameler.

Så. Nu har jag fått släppa ut min irritation. Jag ska ta en kopp te och försöka inte välta saker som står travade på fel ställe. Och sen jobba vidare.

11 kommentarer leave one →
  1. 27 januari, 2011 12:49 e m

    När de satte på extrafönster hos mig bytte de även ut ”ventilinsatsen” så jag har nu stängbara ventiler. Får hoppas de gör det hos er också.. Och ni har min fulla sympati; hos oss har de skullat byta sen i april, det blev gjort den 27 december.

    • 27 januari, 2011 12:55 e m

      Det är inte sagt nåt om det och det är ganska rejält inknökade ventiler från 30-talet, tror inte det görs på en handvändning… eller vad fan vet jag egentligen.

  2. 27 januari, 2011 12:55 e m

    Sånt där kan man ju verkligen bli tokig på. Och det är just som du säger, hade de bara SAGT att de inte skulle komma på två veckor så hade man ju vetat det och kunna plocka tillbaka. Det här tycker jag ofta är det största problemet när man har med leverantörer att göra, förseningar och sånt händer ju, och det har man förståelse för, men dålig information, det är det som tar död på ens förtroende.

    • 27 januari, 2011 1:01 e m

      Precis! Klart jag blev lite irriterad precis då — men inte på DEM, saker händer liksom. Inte deras fel. Men de skulle kunna informera om vad som händer så man har nåt att utgå ifrån och förhålla sig till.

      • 27 januari, 2011 1:13 e m

        Ja, visst är det så! Sen är det klart att det kan vara svårt för de att alltid med säkerhet veta hur lång tid det kommer ta, men får man bara löpande uppdateringar så vet man att de jobbar på saken och att de inte har glömt bort en. Känns som en så himla basic grej för folk att lära sig, ändå är det här så många företag falerar.

  3. 27 januari, 2011 1:44 e m

    Igår fick jag påhälsning av en man från Riskbyggen som beklagade att de på grund av sjukdom inte kunde komma och inspektera vår blandare som planerat. Problemet var att vi aldrig fått någon information om att de tänkte göra det och att det bara var en slump att jag var hemma.

    För något år sedan inspekterades dock alla ventiler och då byttes alla som inte fungerade som de skulle och det borrades upp ordenliga hål och rensades där 70 års puts och smuts kloggat igen ventileringen. Kanske kunde vara något att föreslå om de inte gör det när de byter fönster.

  4. 28 januari, 2011 1:06 f m

    AND THE AWARD FOR DAGENS I-LANDSPROBLEM GOES TO…

  5. 28 januari, 2011 9:35 e m

    ah, irritationen. köksbord uppochner i sängen kanske blir nästa heta hipsterinredningstrend efter detta dock.

  6. gurra permalink
    29 januari, 2011 2:33 e m

    Välkommen till hantverkarbranchen ;)

    Läste nånstans att för rörisar är det ca. 13 % av arbetstiden som är riktigt ”arbete”. Resten går åt till ineffektiva väntan på materiel, ja och kanske en och annan fika då när man ändå väntar.. ;p

Kommentera

