Skip to content

Duuuu…

13 januari, 2011

Jag åt en väldigt trevlig middag med Cyborgen igår, och vi pratade bröllop och neuroser och ilska och knasiga människor och lite allt möjligt. Jag avslöjade en av mina neuroser som jag tänkte att vafan, jag kan väl dela med mig av den till alla andra också.

Jag blir nervös när människor säger ”du”. Alltså, inte när de använder ordet, och egentligen inte i verkligheten utan bara på nätet — när folk säger ”du” eller ”du förresten” för att byta ämne eller säga någonting. I min hjärna betyder det att de ska berätta något jobbigt, att de är arga eller ledsna på mig. Oavsett om jag gjort något som kan ha gjort dem arga eller ledsna, så är det genast det som gäller. Helt orelaterat till att det väldigt sällan faktiskt är det som händer. Jag får lite ont i magen av ”du”.

Jag sa att det är lite som i något Seinfeld-avsnitt där han säger att man kan avgöra hur stor en tjänst är på pausen mellan ”kan du göra mig en tjänst” och vad tjänsten faktiskt är. Could you do me a favor, could you hand me that pen? Small pause, small favor. Men på nätet säger någon du, och så pausar de för det mesta för att kolla att man är där. Det är egentligen mest ett hallå, jag kom på en grej. Men pausen betyder i mitt huvud att de laddar för att säga något jobbigt, försöker komma på hur de ska tala om för mig att jag är dum i huvet.

I verkligheten kommer ju dessutom för det mesta ett ”du” med ett tonfall. Hemma hos mig är det till exempel oftast lite halvfånigt uttalat och följs av något äckelgulligt eller just en önskan om en tjänst, typ kan inte du göra en kopp te till mig. Men alla såna antydningar om vad som kommer efter duet försvinner ju i en chatt. Vilket innebär att jag är helt oskyddat utsatt för mina egna neuroser. Som i många fall bygger på att jag är övertygad om att folk egentligen inte tycker om mig, och att jag gör fel mest hela tiden.

Så, eh. Ja. Det var det. Nu vet ni. (Och om ni någonsin pratar med mig på nätet kommer ni nu ha drabbats av en du-tvångstanke.)

18 kommentarer leave one →
  1. 13 januari, 2011 12:14 e m

    Haha känner igen det.. Om nån skriver ”Du…” så tror man ju direkt att här kommer nåt stort och jobbigt. Men oftast är det nåt vardagligt.. :) När min sambo säger ”Du” kort och lite uppåt i slutet vet jag att han tänker be mig göra nåt, som att plocka ur diskmaskinen, hahaha.

  2. 13 januari, 2011 12:36 e m

    Haha, mycket kul och mycket sant! Ej sett Seinfeldavsnittet dock. Får leta.

    Jag och @GrovtInitiativ diskuterade oss fram till att ”men du, [insert: förnamn]” utgör en allvarsmarkör i chatt. Afk kan dock detta förnamnsyttrande vara både allvarsmarkör, kärleksfullt, inkluderande eller härskande. Jämför tex ”[Men du [förnamn], jag vill gå ut och ta en öl med dig imorn” med ”Men du [förnamn], har du ens övervägt möjligheten att detta kan ha med ränteläget att göra?”

    Dessutom: Mitt ex var mycket duktig på att använda ”men duuu”-frasen i allehanda situationer. När det skulle gullas, när det skulle liggas, när det skulle fjäskas, när det skulle förmanas och när det skulle bes om en tjänst. Och hon yttrade _aldrig_ mitt förnamn i dessa situationer. Jag vara ett ”du”, inte en person med ett förnamn. Inte kärleksfullt och inkluderande precis, men en bra metod för att skapa distans och främlingskap i relationen.

  3. 13 januari, 2011 12:49 e m

    jag minns när mina föräldrar någon gång sa ”pia christina [efternamn]!”. då visste man vad som komma skulle. det värsta var liksom: jag är inte arg, jag är besviken. fy fan alltså. jag ska försöka komma ihåg din du-neuros och aldrig säga så utan att snabbt följa upp med trevligheter.

    mycket trevlig middag, indeed.

    • 13 januari, 2011 1:27 e m

      ”Duuuu vill du ha en bulle?”

      (Mina föräldrar körde på ryska när det var allvar.)

  4. 13 januari, 2011 2:26 e m

    Åh, jag är exakt likadan. Får kalla rysningar längs med ryggraden och bara ”vad HAR jag gjort?”. Det är vansinnigt skrämmande, det där duet.

    • 13 januari, 2011 3:31 e m

      Ja! Man tänker att NÅT har man väl gjort även om man inte har någon aning om vad.

  5. ksth permalink
    13 januari, 2011 5:06 e m

    ”Som i många fall bygger på att jag är övertygad om att folk egentligen inte tycker om mig, och att jag gör fel mest hela tiden.” Någon du-neuros har jag inte (aldrig tänkt på), men den här känslan identifierar jag mig helt och hållet med! Trodde att det skulle släppa med stigande ålder och erfarenhet, men nej.

  6. Okinava permalink
    13 januari, 2011 6:18 e m

    Jag har ett liknande problem med ordet ”prata”, särskilt i meningen ”vi måste prata” (men även ”kan vi prata”). Dessa föregås visserligen ibland av ”Duuu…”, men det är just ”prata” som skrämmer mig. Det har nog aldrig kommit något positivt efter ett ”vi måste prata”.

    • 13 januari, 2011 6:39 e m

      oh! håller med! det är den hemskaste meningen man kan få sagt till sig själv, jag hatar den! speciellt när någon man älskar säger det. usch.

  7. 13 januari, 2011 6:38 e m

    haha, roande. jag gillar texter som dessa när man drar upp något som man vanligtvis inte lägger en tanke på, men det stämmer verkligen! jag är som du där, blir gärna nervös i magen av ”du”.

  8. 13 januari, 2011 8:35 e m

    Oj då. Jag säger ofta just Du…

  9. Jenny permalink
    14 januari, 2011 11:29 f m

    Får precis samma känsla. Obehagligt.

  10. 14 januari, 2011 11:46 f m

    Jag har inte tänkt på det tidigare, men jag får samma känsla.
    ”Du” är nästan samma som ”Vi måste prata”, både i tal och skrift.

  11. 14 januari, 2011 2:45 e m

    Påminner mig om när jag var i tonåren. Jag hade under uppväxten lärt mig att vissa ord som; du, ofta följt av en längre paus betydde att någon i familjen ville be om en tjänst. Så mitt vanliga svar när någon sa ”Du (paus)” var att direkt säga, ”Nej”. I dom flesta fall så kom direkt ”men snällaaaa?” efter mitt nej-svar. Fast dom inte ens sagt vad det var ännu ;)

  12. LisaW permalink
    14 januari, 2011 5:49 e m

    Känner mig liksom skyldig på något vis… :-)

Trackbacks

  1. Tweets that mention Duuuu… « Julia Skott – pangbrud och skjutjärnsjournalist. -- Topsy.com

Kommentera

